Bedömning av NP i matte
Hej! Jag vet inte om det här är rätt plats att fråga på, men jag är lite orolig.
Idag hade jag muntliga nationella provet i matematik. Det jag sa var jag ofta säker på var rätt, men då de andra i min grupp inte sade så mycket ville jag få med dem genom att låta lite osäker och ge utrymme för deras åsikter. Nu ångrar jag mig och tänker att läraren kanske tolkade det som att jag var väldigt osäker på mina lösningar (som i och för sig löste problemen). Är det någon som är lärare och vet om detta kommer att påverka mitt betyg? Vad skulle ni gjort om ni var jag?
Tack på förhand!
Det är också en viktig del; att låta andra ta plats och öppna upp för andra. Det du kanske kan tänka på nästa gång ä att du inte måste göra detta genom att låtsas vara osäker utan istället ställa öppna frågor till de andra såsom: Hur ser du på det här problemet? Hur skulle du ha löst det? Hur tycker du att vi ska gå vidare till nästa steg?
Det finns ingenting i bedömning som säger att man måste låta säker i allt och gör man det i grupp så är det rimligt att man funderar och löser ihop och kompletterar varandra. Det är lätt att man överanalyserar som elev. Läraren vet och ser oftast vad man kan.
Prata med läraren kort eller skicka ett mejl och fråga eller nämn det bara ungefär som du skrev här, det skadar aldrig och så slipper du gå och oroa dig.
Tack för tipsen! Jag håller med, det var inte den bästa lösningen som jag kom med på det problemet... Min lärare nämnde att det var positiv bedömning som gällde; betyder det att han räknar med de gånger jag låtit säker (några gånger) och förbiser de gånger jag lät osäker?
Med positiv bedömning menar man nog att man tittar främst på de gånger då man uppvisat förmågor och lyckas uppnå ett krav och tittar inte så mycket då de gånger då man säger fel eller misstar sig och inte uppvisar några förmågor och låter inte det sänka i hög grad.
Glöm inte heller att allt inte handlar om att låta säker eller osäker. Jag kan låta väldigt säker på min sak utan ha en aning om vad jag babblar om och ha totalt fel. Jag kan också låta osäker men ha fullständig koll på allting kanske för att jag har dålig självförtroende eller är nervös. Det är ju främst innehållet i det du säger och hur du uttrycker dig med begrepp m.m som ska bedömas, inte hur du talar. Det där kan en lärare se igenom tror jag och "luras" inte av om eleverna låter säkra på sin sak eller inte,
Då känns det lugnt, jag använde så många begrepp som möjligt, förklarade hur jag tänkte och kom med förslag till lösningar. Tack för att du har tagit dig tid att svara!
Det gick säkert superbra. Ingen orsak!