Barn och fritid
Hej!
Undrar hur man kan göra (tips) för att låta barn själv exempelvis upptäcka "jämställdhet" utan att jag förmedlar det till dem?
Exempelvis barn som kommer från ett hem där det inte är vanligt med jämställdhet.
Vilken eller vilka aspekter av jämställdhet vill du komma åt, och mellan vilka? Är det mellan män och kvinnor? Mellan utrikesfödda och inrikesfödda? Mellan unga och gamla? Är det sådant som lika rättigheter (rösträtt, rätt att ta körkort (eller i alla fall försöka), rätt att arbeta, rätt att bestämma över sig själv), sådant som att ha rätt till att bestämma över sin egen kropp, jämställdhet som i att ha jämnbördiga arbetsuppgifter, eller något annat?
Smutstvätt skrev:Vilken eller vilka aspekter av jämställdhet vill du komma åt, och mellan vilka? Är det mellan män och kvinnor? Mellan utrikesfödda och inrikesfödda? Mellan unga och gamla? Är det sådant som lika rättigheter (rösträtt, rätt att ta körkort (eller i alla fall försöka), rätt att arbeta, rätt att bestämma över sig själv), sådant som att ha rätt till att bestämma över sin egen kropp, jämställdhet som i att ha jämnbördiga arbetsuppgifter, eller något annat?
Mellan män och kvinnor tänkte jag.
Ursäkta om det blev otydligt!
Ungefär hur gamla är barnen?
Om de är i förskoleålder: Att få barnen att helt fritt upptäcka jämställdhet är nog svårt, men du kanske kan ge dem pojk- och flickdockor, och ställa upp olika leksaker, och fråga vilka som gillar att leka där? Vilka dockor (gärna flera av varje kön, och de måste inte vara så extremt stereotypiska) gillar att leka med gräsklipparen, och varför? Vilka av dockorna vill leka med dockhuset, och vem av dockorna är det egentligen som lagt in en superhjältefigurer i dockhuset? Vad händer i dockhuset? Vilka av dockorna gillar att leka med pysslet, och vilken docka har egentligen vält ut allt glitter på bordet?
Om de är i lågstadieålder: En idé kan vara att prata om vad som behöver göras i ett hem (diska, städa, fixa trasiga lampor och spikar, laga mat, tvätta, hämta på fritids, fixa semester, osv.) och sedan styra in samtalet på vem som gör vad hemma. och varför barnen tror att det är så. För de elever som inte har en mamma och en pappa kan det kanske krocka lite, men det kan vara intressant att lyfta dessa barn en bit in i diskussionen, och låta dem berätta hur deras föräldrar delat upp och hushållsarbetet, och varför de tror att deras föräldrar valt att dela upp det hela som de gjort. Det kan starta en diskussion om vad som förväntas av pojkar och flickor redan i tidig ålder.
Smutstvätt skrev:Ungefär hur gamla är barnen?
Om de är i förskoleålder: Att få barnen att helt fritt upptäcka jämställdhet är nog svårt, men du kanske kan ge dem pojk- och flickdockor, och ställa upp olika leksaker, och fråga vilka som gillar att leka där? Vilka dockor (gärna flera av varje kön, och de måste inte vara så extremt stereotypiska) gillar att leka med gräsklipparen, och varför? Vilka av dockorna vill leka med dockhuset, och vem av dockorna är det egentligen som lagt in en superhjältefigurer i dockhuset? Vad händer i dockhuset? Vilka av dockorna gillar att leka med pysslet, och vilken docka har egentligen vält ut allt glitter på bordet?
Om de är i lågstadieålder: En idé kan vara att prata om vad som behöver göras i ett hem (diska, städa, fixa trasiga lampor och spikar, laga mat, tvätta, hämta på fritids, fixa semester, osv.) och sedan styra in samtalet på vem som gör vad hemma. och varför barnen tror att det är så. För de elever som inte har en mamma och en pappa kan det kanske krocka lite, men det kan vara intressant att lyfta dessa barn en bit in i diskussionen, och låta dem berätta hur deras föräldrar delat upp och hushållsarbetet, och varför de tror att deras föräldrar valt att dela upp det hela som de gjort. Det kan starta en diskussion om vad som förväntas av pojkar och flickor redan i tidig ålder.
Tack så mycket!! Jättebra tips!
Varsågod! Lycka till!