Att skriva anteckningar till en läsförståelse
På nationella proven i svenska får man en inläsningstid, där man får läsa igenom texthäftet, dock inte med frågehäftet vid sin sida. Här får man även föra anteckningar till varje text, och det är om detta som jag vill ställa två stycken frågor:
1. Hur antecknar man på ett effektivt sätt, så att man får anteckningar som man faktiskt kan använda?
2. Finns det någon metod som man kan använda för att bli medveten om vilken del av texten som är viktig?
1, Försök göra så att anteckningarna blir intuitiva eller iaf så att de inte tar någon energi från att förstå texten. Kanske att du tvingar dig själv sammanfatta varje text i 3 punkter efter du läst klart. Oavsett är det VÄLDIGT viktigt att inte anteckna helt meningslöst bara för att anteckna. Då är det bättre att bara sitta och fundera kring vad texten vill säga och få fram.
2, Mycket handlar om känsla, men fundera över hur tror du författaren tänkte när hen skrev texten. Vilka punkter är starka/svaga?