9 svar
832 visningar
Leonhart behöver inte mer hjälp
Leonhart 536 – Livehjälpare
Postad: 8 nov 2019 19:26

Att rita ut krafter

Hej, jag sitter här förvirrad över hur man har ritat ut vektorerna på bilderna nedan. På första bilden menar facit att normalkraften är snett mot vänster, jag har lärt mig att normalkraften alltid är vinkelrät mot underlaget vilket i detta fall är marken, varför är inte normalkraften rakt uppåt? På den andra bilden trodde jag att kraften vid pojkens fötter skulle vara mot rakt mot vänster (han trycker mot vänster). Övriga krafter förstår jag.

Affe Jkpg 6630
Postad: 8 nov 2019 23:18

Bild 1: Det är inte normalkraften som är ritad snett åt vänster, utan det tycks vara vektorsumman av de två andra kraft-vektorerna.

Bild 2: När jag försöker tyda bilden får jag nackspärr :-)

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 8 nov 2019 23:25

Bild 2: När jag försöker tyda bilden får jag nackspärr :-)

Bilden är rättvänd. Det är en klättrare som står på en sned avsats i ett stup. (Det är för att avsatsen är sned som kraften är sned - vinkelrät mot avsatsen.) Han låller sig uppe med hjälp av ett rep, och tyngdkraften verkar neråt.

Affe Jkpg 6630
Postad: 8 nov 2019 23:35

Bilden är rättvänd.

Jaha, tack Smaragdalena :-)

Bild 2: Det tycks vara liknande som med Bild 1. De tre krafterna bildar en vektorsumma. Riktningen på mg och kraften i linan är lätt att förstå. Det tredje kraftvektorn vid fötterna blir då given av de andra två.

PATENTERAMERA 5999
Postad: 8 nov 2019 23:56

Jag tror de har kombinerat normalkraft och friktionskraft till en resulterande kontaktkraft.

ConnyN 2582
Postad: 9 nov 2019 07:22

Var kommer uppgiften ifrån?
Lite konstigt om du fått frågan i Fysik 1 då du först måste ha kunskaper i från Fysik 2?

Du ska först ha läst om momentarmar och känna till jämvikt.

I första figuren så ser den sneda vektorn åt vänster ut att vara stödkraften från marken, men som sagt allt det där kommer först i Fysik 2.

Leonhart 536 – Livehjälpare
Postad: 9 nov 2019 15:41
ConnyN skrev:

Var kommer uppgiften ifrån?
Lite konstigt om du fått frågan i Fysik 1 då du först måste ha kunskaper i från Fysik 2?

Du ska först ha läst om momentarmar och känna till jämvikt.

I första figuren så ser den sneda vektorn åt vänster ut att vara stödkraften från marken, men som sagt allt det där kommer först i Fysik 2.

Uppgiften är från Heureka fysik 1. Konstigt att man förväntas veta momentarmar och jämvikt då jag inte har fått lära mig det, men tack för allas hjälp!

Affe Jkpg 6630
Postad: 9 nov 2019 17:05

Konstigt att man förväntas veta momentarmar och jämvikt då jag inte har fått lära mig det, men tack för allas hjälp!

Nä, det räcker med att kunna rita kraft-vektorer och förstå varför vektor-summan ska vara noll vid jämvikt.

ConnyN 2582
Postad: 9 nov 2019 17:25
Ramanujan skrev:

Uppgiften är från Heureka fysik 1. Konstigt att man förväntas veta momentarmar och jämvikt då jag inte har fått lära mig det, men tack för allas hjälp!

OK, jag har den också och ja det är lite konstiga frågor i den tycker jag. Ofta är frågorna på en mycket högre nivå än den tidigare texten som jag upplever det.

Om vi tittar lite till på första bilden så kan man sätta y-axeln i samma riktning som skåpets lutning och x-axeln vinkelrät mot denna pekande snett upp till höger.

Då kan man komposantuppdela tyngdkraften i x och y-led.
I y-led har vi bara skåpets tyngd att ta hänsyn till och den ger upphov till en lika stor kraft från golvet i y-led.
I x-led är det pojkens kraft och tyngdkraften i x-led att ta hänsyn till. Beroende på resultanten i x-led så får vi även en sådan motriktad kraft från golvet och det är summan av de två krafterna som illustreras i bilden.
Jag har försökt mig på en bild, men den är inte bra proportionsmässigt. Den kanske ändå kan ge något. y-axeln borde jag valt från skåpets nedre vänstra hörn.

Affe Jkpg 6630
Postad: 9 nov 2019 17:39

OK, jag har den också och ja det är lite konstiga frågor i den tycker jag. Ofta är frågorna på en mycket högre nivå än den tidigare texten som jag upplever det.

Varför krångla till det?

Svara
Close