Att prioritera ämnen
Hejsan. Nästa vecka har jag en diagnos i fysik (inte bedömningsgrundande), ett prov i idrottsteori, ett betygsgrundande tal i svenska och ett kemiförhör. Den fråga jag vill ställa baserad på denna information är hur mycket tid jag bör lägga på att plugga inför fysikdiagnosen. Jag har redan pluggat på det vi hittills har gått igenom, men det finns saker som min tidigare lärare inte gick igenom och som jag inte vet om de kommer eller inte. Bör jag plugga på dessa nu, eller bör jag fokusera ytterligare på de betygsgrunsande uppgifterna och känna mig nöjd?
Hur du ska lägga upp ditt eget pluggande är väldigt svårt för oss här på Pluggakuten att säga. Det beror på flera faktorer:
- Hur mycket tid du har (när nästa vecka?)
- Hur "clever" du är (alltså hur snabbt lär du dig saker?)
- Känner du dig trygg i t.ex. talet, kemin eller fysiken redan? Eller åtminstone relativt trygg?
Men generellt väger en icke-betygsgrundande uppgift antagligen inte så tungt. Men det kan ju vara så att du i slutändan väger mellan två betyg, och då kan läraren nog använda ex. den uppgiften för att placera dig på en betygsnivå?