3 svar
321 visningar
Marina91 124
Postad: 7 jan 14:38

Att göra en bokföring företagsekonomi 1

Hej. Jag håller på med en uppgift i företagsekonomi 1 och ska göra en bokföring. Hur vet man vart allt ska skrivas in och delas upp om man aldrig har gjort det innan? Någon bra sida att använda sig ? Har fått en färdiga konterings rutor och de uppgifter mitt företag har. Kan någon hjälpa mig? Nedan klistra jag in de jag gjort hittills och den info jag fått att använda mig av. 

 

Bokföringsuppgift
Uppdrag 4 – Fråga 1
Följande händelserska bokföras med hjälp av konteringsrutor. OBS! Om inte annat anges sker
betalning direkt till och från företagets bankkonto (kontonummer 1930). (Mallen med konteringsrutor
finns att ladda ner i uppgiften.)
För att nå högsta omdöme ska alla bokföringarna vara korrekta och du ska också bokföra momsen
med korrekta momssatser.
Januari månad
1. Aktiekapital (insättning av eget kapital) på 100 000 kronor (redan bokfört i mallen).
2. Bokför ett banklån på 150 000 kronor.
3. Företaget betalar lokalhyra för första kvartalet, 18 000 kronor (som i detta fall är momsfritt).
4. I januari månad sker inköp av inventarier för 155 000 kronor (exklusive moms).
5. Bokför en månadslön till ”granntjejen” på 12 000 kronor brutto och 15 770 kr
inklusive arbetsgivaravgift.
6. Företaget har sålt för 30 000 kronor (exklusive moms) under januari. Bokför intäkten.
Februari månad
7. Personalskatt och arbetsgivaravgift överförs till avräkningskontot 1630 och betalas
därefter in till Skattemyndigheterna via bank.
8. Bokför en månadslön till ”granntjejen” på 12 000 kronor brutto och 15 770 kr
inklusive arbetsgivaravgift.
9. Företaget har sålt för 35 000 kronor (exklusive moms) under februari. Bokför intäkten.
Mars månad
10. Personalskatt och arbetsgivaravgift överförs till avräkningskontot 1630 och betalas
därefter in till Skattemyndigheterna via bank.
11. Företaget får en elräkning på 9 000 kronor (exklusive moms), som ska betalas 30 dagar senare.
12. Bokför en månadslön till ”granntjejen” på 12 000 kronor brutto och 15 770 kr
inklusive arbetsgivaravgift.
13. Företaget får en faktura för en tidigare leverans av varor från grossisten på 25 000 kronor
(exklusive moms). Alla varor som köpts in används under perioden till och med mars.
14. Företaget har sålt för 40 000 kronor (exklusive moms) under mars. Bokför intäkten.
Om moms
Eftersom du har räknat med moms så ska du också bokföra en momsavräkning, i detta fall kommer
företaget att senare få tillbaka pengar från staten. För att bokföra denna fordran kan man använda
konto 1650 som betyder momsfordran. Bokför detta som verifikation nummer 15.

 

 

Arktos 4393
Postad: 9 jan 15:44

1, 2, 3 ser bra ut

"4. I januari månad sker inköp av inventarier för 155 000 kronor (exklusive moms)."

Det står inte att de samtidigt betalas.
Betalningar sker enl texten från bankkontot (och inte från kassan).

De inköpta inventarierna är värda 155 000. 
Saldot på inventariekontot ska därför ökas med 155 000. 
Debitering eller kreditering?

Å andra sidan får man en ny leverantörsskuld på fakturabeloppet,
dvs 155 000 + moms.  Den noteras på kontot för leverantörsskulder.
Debitering eller kreditering?

Kolla sedan att [summan i debet = summan i kredit] på bokföringsordern.
Skriv gärna ut summorna på sista raden i konteringsrutan.

[ Verifikationer är normalt underlag till bokföringsordern,
dvs till konteringen av affärshändelsen).
Här skulle det det kunna vara fakturan från leverantören.]

Vad står det i din kursbok om konton och kontering?
Det kan vara ett helt kapitel.  Säkert med lösta exempel  också.

Marina91 124
Postad: 9 jan 17:58

Tack för hjälpen.

Jag har fått hjälp av en tjej här jag bor som visat mig hur jag ska tänka kring detta när jag gör de =)

Mvh Marina

Arktos 4393
Postad: 9 jan 22:16

Så bra!  
Kom gärna igen med fler frågor.
Helst bara en affärshändelse i taget.                              

Svara
Close