0 svar
1126 visningar
Leilaa32133 2 – Fd. Medlem
Postad: 25 nov 2020 18:45

Argumenterande text svenska 3 / stilfigurer.

Hej jag har skrivit en argumenterande text, Jag behöver hjälp med den.  Den ska in idag 23.59 och jag behöver verkligen hjälp med den! 

 

Jag behöver få in ethos, pathos och logos. samt få in 10 olika stilfigurer, då jag kan använda samma stilfigur 2 gånger. 

Om ni hittar stilfiger eller ethos, pathos och logos skulle ni kunna hjälpa mig att hitta dem. 

samt ifall ni har feedback på hur jag kan förbättra denna text! Jag är inte helt klar, men gärna snabba svar. 

 

Ni finner den här nedan; 

 

Det svenska språket är en nyckel till samhället!

Att kunna kommunicera på det svenska språket är en av de starkaste drivkrafterna för
framgångsrikt och integrerat samhälle. Språket är ett sätt att dela våra idéer, tankar och
känslor. Genom att behärska det svenska språket gör det möjligt för invandrare att få
ett arbete, utbildning och påverka sina egna möjligheter i samhället Därav bör vi satsa
pengar på att invandrare ska lära sig svenska för att öka integrationen.

I programmet ”Värsta språket – Språk och makt” berättar Fredrik Lindström (SVT,
2013) att det finns en gemensam sammankoppling mellan språk och makt. Fredrik
Lindström presenterar två olika svar på ett överklagande på en parkeringsbot. Det
första svaret utformas med ett informellt talspråk, medan språket i det andra svaret är
skrivet med formellt skriftspråk. Fredrik Lindström påstår att genom att använda sig
av ett formellt språk ökas chanserna att få tillbaka pengarna för parkeringsboten.
Fredrik Lindström påstår att genom att lägga sig på samma språknivå som den andra
parten övertygar du personen att du besitter i samma maktposition. Sannolikheten att
du får tillbaka pengarna för parkeringsboten är ganska stor. Det Fredrik Lindström
försöker att visa i denna situation är att språk är ett sätt att uttrycka makt.

Genom att behärska ett språk kan människor förhandla om makt. När invandrare inte
kan behärska det svenska språket förlorar de att uttrycka sin makt. Detta resulterar i att
det alstras en klyfta mellan de som kan tala språket och inte kan tala i samhället. Förutom
detta minskas jämlikheten mellan parterna då enbart en viss grupp kan uttrycka sin makt.
Detta möjliggör att invandrare inte integreras in i det svenska samhället.

När man inte behärska det svenska språket blir det svårt att göra rätt val utifrån de man
vill. Ett konkret ett exempel är, min kompis Suraya skulle söka till ett gymnasieprogram
dock visste hon inte vad skillnaden mellan ett yrkes och högskoleförberedande program.
När studievägledaren förklarade skillnaden förstod inte Suraya, då personen uttryckte sig
med komplexa ord och försvårade meningar. När jag sedan förklarade för Suraya vad
studievägledaren egentligen sagt visade det sig att hon inte hade förstått vad studieväg-
ledaren menade.

Varför ska vi satsa pengar på att folk ska lära sig ett språk som de inte vill?

När folk inte förstår vikten av att behärska ett språk förstår dem inte innebörden av att
kunna ett språk därav har vi en skyldighet som ett samhälle att presentera detta för
invandrare. Vi vill ha ett bättre samhälle och det får vi genom att fler invandrare lär
sig språket. Genom att förklara att språk är ett verktyg för makt förstår invandrarna
innebörden av språk…. Hur ska de veta att det svenska språket gynnar dem när de inte behärskar
 språket. Om fler kan det svenska språket leder det till att fler arbetar, bidrar till välfärden
och göra rätt val i sina liv och därmed gynnar både individen och samhället.  

Genom att invandrare lär sig att behärska det svenska språket kan de påverka sina
egna möjligheter i samhället och dessutom främja samhällets möjligheter till utveckling,
förståelse och ännu bättre kontakt med omvärlden.

Källförteckning
Lindström, Fredrik (2013) Värsta språket – Språk och makt
Publicerat på SVT. Datum: 2013 – 04 – 16.
https://www.svtplay.se/video/13928136/varsta-spraket/varsta-spraket-sasong-2-sprak-och-makt

Svara
Close