Argumenterande text - Mobilförbud
Jag har kommit en bit på min argumenterande text och hade lite kluringar/funderingar kring hur jag ska avsluta och knyta ihop texten på ett bra sätt. Plus ifall det skulle finns några märkvärdiga ändringar som bör göras.
Mobilförbud i skolan
Tes(den åsikt du tar ställning för): Mobiltelefoner ska förbjudas i klassrum och i grundskolor ska de kunna omhändertas hela skoldagen
Ingress:
Jag är en elev som under den senaste tiden upplevt att allt fler elever inte kan koncentrera sig på lektionerna med anledning att det finns många stör moment i klassrummen. Under de senaste 20 åren har svenska grundskoleelever blivit allt sämre, tyder en rapport från skolverket på. Vilket jag skulle säga orsakats av mobiler, i en annan undersökning som gjorts av Skolverket där upp till 28 procent av eleverna i gymnasieskolan upplever störmoment varje dag av ‘egen’ användning av mobiltelefoner och sociala medier, medans 16 procent blir störda av andras användning.
Först och främst vill jag främja att vi är totalt beroende av mobilen, psykiatern Anders Hansen påtalar i en artikel som gjorts av skolvärlden att “Mobiltelefoner har en fantastisk förmåga att aktivera hjärnans belöningssystem och förklarar att alltför många barn plockar upp mobilen ungefär var tionde minut, under dygnets vakna timmar”.
Mobiler under lektioner bildar störmoment/minskad koncentration, koncentration handlar mycket om att kunna ägna sin uppmärksamhet åt det viktiga medans man tar tar bort saker som möjligen kan störa. Det är en viktig faktor för att vi ska kunna prestera bra i skolan, om man inte lyckas hålla koncentrationen uppe leder det ofta till försämrade resultat i skolan. Bara genom att bevara telefonen i fickan eller på bordet tenderas vi fortfarande jaga dopamin kicken eftersom det anses vara roligare än att för exempel läsa en bok. Om vi inte kan koncentrera oss på lektioner och föreläsningar behöver vi ta igen den värdefulla förlorade kunskapen som man egentligen kunde fått direkt men som resultat kommer hemmastudier också krävas. Speciellt pojkar är affekterade eftersom de blivit lärda att härja, brottas och leva rövare, tyvärr går mer än var femte pojke ut ur grundskolan utan fullständiga betyg. På andra sidan har vi flickorna som tränades att sitta stilla, lyssna, ordentligt och pyssla. När man känner sig oförstående på en lektion är det väldigt lätt att ta upp telefonen och sväva i vägg. Lägre merit, sämre provresultat och fler som går ut nian utan gymnasiebehörighet. “Pojkarna är skolans förlorare tyder Lärarens stora granskning av niornas slutbetyg på”. Genom att sätta ett förbud mot mobiltelefoner kan vi motverka koncentrationssvårigheterna och få maximal effekt av våra skoltimmar så att våra elever inte halkar efter. Inom snar framtid kan detta skapa enorma problem för individer som prestera på en låg nivå i skolan. Det är tydligt att arbetslösheten bland de som gått ut skolan med dåliga betyg, vall möjligheterna bland jobb sänks drastiskt vilket i vissa fall resulterat nödjobb som i många fall inte är psykisk bra. I det långa loppet får vi även ökning på ångest, depression och psykisk ohälsa av den dåliga skolgångens konsekvenser.
“Att införa mobilförbudet är inte lösningen på alla problem i skolan. Men genom att låta en mobiltelefon i klassrummet vara ett undantag är mycket vunnet i kampen för att skapa studiero”
Mobilen är mångsidig och kan trots allt ses som ett kunskapsverktyg i skolan, den är suverän och ger en bekvämlighet när det kommer till anteckningar eller fotografering av klassrummets whiteboard tavla. På Österåkersbygdens friskola fick eleverna tillgång till smartphone av skolan när de började fjärde klass i förebyggande syftet för att få eleverna att använda telefonen på rätt sätt. Rektorn såg telefonen som ett hjälpmedel för att bättra utbildningen då elever kunde använda mobiltelefonerna för att kunna skriva läxor, kommunicera med lärare. Mobiler är fantastiska med en modern smartphone kan man förutom att ringa göra massvis med andra saker, du kan skicka mejl, meddela, lyssna på musik och allmänt hålla dig uppdaterad.
Ur många synvinklar är telefonen bra men vad som står på andra sidan kan också vara oroväckande. Meja är bara 12 år och säger “Det är klart att man vill ha många likes. Om jag lägger upp en bild och ingen gillar så börjar jag ju fundera och leta efter fel säger hon”, detta öppnar upp en tydlig väg och vart vi är påväg. Sanningen är att alldeles för många barn blir kränkta på nätet, en av tre ungar har blivit kränkta på nätet visar en rapport från Friends på. På rasterna väljer ofta elever att ägna sin tid åt stillasittande i syfte att undvika konversationer med andra klasskamrater m.m. Vi spenderar alldeles för mycket tid på våra telefoner och skolan bör ses som ett undantag, där vi kan lägga ifrån oss telefoner och tänka på annat än att jaga likes och bekräftelse av folk man inte ens känner. Är vi verkligen påväg i rätt riktning? Att ungdomar nuförtiden väljer att slösa bort sin och andras värdefulla tid i skolan för att man istället sitter på mobilen och stör snarare än att bygga relationer, få in ny kunskap, bygga baser och självklart ha det roligt...
Hej!
Jag har några förslag på hur du skulle kunna förbättra helheten i din text, men har tyvärr inga förslag till en avslutning av din text för tillfället..
När jag kollar på texten rent generellt så önskar jag en lite mer noggrann blick på din styckesindelning, ordstavning/särskrivningar samt vissa meningsuppbyggnader från din sida. Antar att detta är en inlämningsuppgift och rekommenderar starkt att ta en noggrannare titt för att minimera slarvfelen (jag kan själv relatera till känslan när man upptäcker små slarvfel man gjort i en text som man lämnat in, väldigt irriterande).
Ifall du känner dig osäker på hur något ord stavas eller när ord ska vara hopskrivna så antar jag att du har Google nära till hands som hjälp. Det är också viktigt att du inte litar helt på programmets automatiska rättstavning, då den är inkorrekt väldigt ofta (speciellt med särskrivningar).
Hoppas att detta var till hjälp, lycka till! :-)