Argumenterande tal om gemenskap (& språk)
All hjälp uppskattas verkligen!
Håller på att planera en tes samt argument inför ett argumenterande tal som huvudsakligen ska kretsa kring ämnet gemenskap, men det går verkligen uselt. Tidigare i året lärde vi oss om språksociologi och det intresserar mig, men vår lärare har varit tydlig med att talet "ska mana till handling" så har suttit här hur länge som helst utan att komma på något vettigt att skriva om :((
Tack i förhand!
Du kan absolut välja något om språksociologi.
Att talet ska mana till handling, handlar mer om hur du framför talet, vad du trycker på och att du med talet inspirerar till handling, inte så mycket med temat egentligen. Det skulle kunna fungera med de flesta teman på olika sätt
Vad inom språksociologi är du intresserad av? Dialekter? Ungdomsspråk? Kvinno/mansspårk? Språk i förorter/storstäder? Eller något annat?
Jonto skrev:Du kan absolut välja något om språksociologi.
Att talet ska mana till handling, handlar mer om hur du framför talet, vad du trycker på och att du med talet inspirerar till handling, inte så mycket med temat egentligen. Det skulle kunna fungera med de flesta teman på olika sätt
Vad inom språksociologi är du intresserad av? Dialekter? Ungdomsspråk? Kvinno/mansspårk? Språk i förorter/storstäder? Eller något annat?
Tusen tack för hjälp & svar Jonto!!
Är ganska intresserad av maktförhållanden samt sexolekter! Men kan inte greppa taget om hur jag ska omvandla dessa ämnen till argumenterande (istället för informerande) :((
Jag tänker att man kan ha två huvudingångar i en argumentation:
- Killars språk är generellt destruktivt och skapar problem i samhället. Jag är exempelvis lärare på högstadiet och märker att det oftast finns bland killar en ganska rå machojargong i språket som de uttrycker sig med. Det kan exempelvis gälla på vilket sätt man talar om tjejer men även om utbildning. Någon som pluggar mycket och anstränger sig blir exempelvis kallad för plugghäst eller att man är töntig. Detta tror jag kan vara en bidragande orsak till att killar faktiskt inte lyckas lika bra i skolan, för att man med sitt språk talar om att plugga som någonting negativt. Hos tjejer och hur de pratar om skolan, så finns snarare en positiv jargong och där man talar om att anstränga sig i skolan. Du kan ha också ha ingången om hur killar pratar om sex,porr eller kvinnor och vad detta skapar för problem. Detta har också varit diskuterat mycket i media.
- Om man vill prata om tjejers språk så kan man kanske prata om hur tjejer uttrycker sig på sociala medier och liknande plattformar om saker såsom utseende och kroppar. Vad ger det språket för effekter på tjejers mående, press och så vidare?
- Man kan också ha en helt tvärt emot igång och mena på att tjejspråk och killspråk och dess olikheter är positivt. Att det skapar en tillhörighet och gemenskap och är stärkande, att olikheter är bra och naturligt att dessa uppstår. Det kanske dock inte är lika lätt att få till en tydlig argumentation då, kanske?
Vad gäller att uppmana till handling så gåt det väldigt bra ihop med dessa teman. Vem är det som ska ta tag och lösa problemen som du beskriver? Är det skolorna som måste arbeta mer med dessa saker (för det är de ganska dåliga på idag)? Är det var och ens uppgift spm lyssnar på talet att tänka över sitt språk och vad det skapar för kultur? Bör vi bli bättre på att säga till när vi hör språkbruk hos killar eller tjejer som befäster normer? Vems ansvar är det att förändra detta? Här kan man verkligen få in att uppmana till handling.
Jag är inte svensklärare men kanske kan detta ge lite inspiration i alla fall. Du får gärna bolla idéer med oss.
Jonto skrev:Jag tänker att man kan ha två huvudingångar i en argumentation:
- Killars språk är generellt destruktivt och skapar problem i samhället. Jag är exempelvis lärare på högstadiet och märker att det oftast finns bland killar en ganska rå machojargong i språket som de uttrycker sig med. Det kan exempelvis gälla på vilket sätt man talar om tjejer men även om utbildning. Någon som pluggar mycket och anstränger sig blir exempelvis kallad för plugghäst eller att man är töntig. Detta tror jag kan vara en bidragande orsak till att killar faktiskt inte lyckas lika bra i skolan, för att man med sitt språk talar om att plugga som någonting negativt. Hos tjejer och hur de pratar om skolan, så finns snarare en positiv jargong och där man talar om att anstränga sig i skolan. Du kan ha också ha ingången om hur killar pratar om sex,porr eller kvinnor och vad detta skapar för problem. Detta har också varit diskuterat mycket i media.
- Om man vill prata om tjejers språk så kan man kanske prata om hur tjejer uttrycker sig på sociala medier och liknande plattformar om saker såsom utseende och kroppar. Vad ger det språket för effekter på tjejers mående, press och så vidare?
- Man kan också ha en helt tvärt emot igång och mena på att tjejspråk och killspråk och dess olikheter är positivt. Att det skapar en tillhörighet och gemenskap och är stärkande, att olikheter är bra och naturligt att dessa uppstår. Det kanske dock inte är lika lätt att få till en tydlig argumentation då, kanske?
Vad gäller att uppmana till handling så gåt det väldigt bra ihop med dessa teman. Vem är det som ska ta tag och lösa problemen som du beskriver? Är det skolorna som måste arbeta mer med dessa saker (för det är de ganska dåliga på idag)? Är det var och ens uppgift spm lyssnar på talet att tänka över sitt språk och vad det skapar för kultur? Bör vi bli bättre på att säga till när vi hör språkbruk hos killar eller tjejer som befäster normer? Vems ansvar är det att förändra detta? Här kan man verkligen få in att uppmana till handling.
Jag är inte svensklärare men kanske kan detta ge lite inspiration i alla fall. Du får gärna bolla idéer med oss.
STOR TACK!! Ska absolut utforska dessa briljanta förslag, men hellre imorgon :) önskar dig en god natt!
Ingen orsak. Önskar dig detsamma
Jonto skrev:Jag tänker att man kan ha två huvudingångar i en argumentation:
- Killars språk är generellt destruktivt och skapar problem i samhället. Jag är exempelvis lärare på högstadiet och märker att det oftast finns bland killar en ganska rå machojargong i språket som de uttrycker sig med. Det kan exempelvis gälla på vilket sätt man talar om tjejer men även om utbildning. Någon som pluggar mycket och anstränger sig blir exempelvis kallad för plugghäst eller att man är töntig. Detta tror jag kan vara en bidragande orsak till att killar faktiskt inte lyckas lika bra i skolan, för att man med sitt språk talar om att plugga som någonting negativt. Hos tjejer och hur de pratar om skolan, så finns snarare en positiv jargong och där man talar om att anstränga sig i skolan. Du kan ha också ha ingången om hur killar pratar om sex,porr eller kvinnor och vad detta skapar för problem. Detta har också varit diskuterat mycket i media.
- Om man vill prata om tjejers språk så kan man kanske prata om hur tjejer uttrycker sig på sociala medier och liknande plattformar om saker såsom utseende och kroppar. Vad ger det språket för effekter på tjejers mående, press och så vidare?
- Man kan också ha en helt tvärt emot igång och mena på att tjejspråk och killspråk och dess olikheter är positivt. Att det skapar en tillhörighet och gemenskap och är stärkande, att olikheter är bra och naturligt att dessa uppstår. Det kanske dock inte är lika lätt att få till en tydlig argumentation då, kanske?
Vad gäller att uppmana till handling så gåt det väldigt bra ihop med dessa teman. Vem är det som ska ta tag och lösa problemen som du beskriver? Är det skolorna som måste arbeta mer med dessa saker (för det är de ganska dåliga på idag)? Är det var och ens uppgift spm lyssnar på talet att tänka över sitt språk och vad det skapar för kultur? Bör vi bli bättre på att säga till när vi hör språkbruk hos killar eller tjejer som befäster normer? Vems ansvar är det att förändra detta? Här kan man verkligen få in att uppmana till handling.
Jag är inte svensklärare men kanske kan detta ge lite inspiration i alla fall. Du får gärna bolla idéer med oss.
Stort tack återigen för all denna hjälp Jonto! :))
Men pga min brist av kreativitet och egna idéer har jag fortfarande svårt att formulera en tes :( Det känns som om att jag inte kan lyfta fram något som inte alla redan känner till, samt ska talet kretsa kring gemenskap och jag känner att kan inte riktigt kan få till en bra koppling till det då jag har sökt lite på dessa områden och inte hittat några 'korrelationer'.