Argumenterande tal åk 7
Hej, vi har fått i uppgift att skapa ett argumenterande tal om ett ämne vi brinner för. Jag valde pressen i skolan eftersom jag tyckte att det är ett ämne som många håller med om och skulle vara lämpligt att dela mina åsikter med klassen. Jag skulle vilja ha lite kritik och feedback på mitt tal så jag vet vad det är jag bhöver hjälp med. dessutom behöver jag lite hjälp med att ta bort vissa delar eftersom det är för långt och omstrukturera om det behövs. Uppskatar all hjälp. Här är talet jag har skapat:
Prestera. Utveckla. Motivera.
De här tre orden är ord som troligtvis alla som sitter i denna sal har fått höra flera gånger under sin skoltid.
Faktum är att pressen på ungdomar blir större och större, och inte bara det, känslan av misslyckande ökar bland unga och likaså självmordsstatistiken.
När man tänker efter så är det inte så överraskande, hur statistiken ökat till skrämmande siffror eftersom man aldrig ”duger” enligt vårt samhälle, när betygssystemet pressar tonåringarna tills de gråter sig till sömns. Det är inte konstigt att man får ångest och depression på grund av det.
Ångest från och med när man kommer hem från skolan tills man går och lägger sig. Plugg, och inlämningar. Att välja rätt kläder så man inte blir dömd efter utseende. Prov och redovisningar. Samtidigt ska man vara go och glad mot alla.
När vi var små lärde vi oss att om vi ville bli framgångsrika, var vi tvungna att studera hårt och få bra resultat i skolan. Att få bra betyg måste vara vårt mål om vi ville lyckas i livet. Men i verkligheten lyckas inte alla som gör bra i skolan och kan bara sluta göra ett jobb som de inte gillar trots att de kan tjäna pengar ut ur det. Varför är det så? Var vi inte lärda att om man ville bli framgångsrik, skulle man studera hårt och vara bra i skolan?
Skolan är långt från perfekt. De vill att vi ska räcka upp våra händer och vänta på att bli utvalda. De lär oss att leverera på, snarare än att ändra, förväntningar. De lär oss att omorganisera idéer snarare än att skapa dem.
I grund och botten, för att lyckas i skolan måste du vara lydig, och om du är bra eller inte så beror det på lärarnas förväntningar. Skolsystemet tvingar eleverna att följa reglerna och lämnar eleverna inget utrymme för originalitet och kritiskt tänkande. Men livet fungerar inte så här. För att lyckas i livet måste du tänka ur lådan istället för att följa med resten. Och det finns många aspekter att ta hand om bortsett från skolämnena, till exempel vad man ska göra för att vara en lycklig person; hur man upprätthåller ett hälsosamt förhållande hur man jobbar smart; och vad man ska göra för att leda ett meningsfullt liv.
Albert Einstein sa en gång att alla är kloka, men om man bedömer en fisk genom sin förmåga att klättra ett träd, kommer det att tro på hela sitt liv att det är värdelöst. många studenter relaterar till fisken som simmar uppströms i klasser, aldrig hitta sina talanger och gåvor, eftersom de kommer att tillbringa hela livet och tro att de är oacceptabla.
Det är synd eftersom bokstavligen över ett sekel har ingenting förändrats, men skolan hävdar att vi förbereder oss för framtiden, men med sådant bevis måste jag fråga frågan, förbereder skolan oss för framtiden eller det förflutna? Världen har utvecklats och vi behöver människor som kan tänka kreativt, innovativt med förmågan att ansluta. Skolplanen bör anpassas till livet, Till samhället, eftersom tonåringar idag inte är desamma som tonåringar för 20 år sedan.
Jag uppmuntrar inte någon att inte studera; Det finns ämnen som språk, enkel matematik, musik och fysisk utbildning som är användbara för oss. Vad jag försöker säga är att skolans läroplan inte är perfekt. Det finns många saker som är viktiga för att livet som saknas i läroplanen. Och det finns många dåliga vanor skolor inkluderar.
Denna onda cirkel måste brytas, och det har bråttom.
Lösningen ligger i ökat samarbete, men det kräver att lärarna får mer tid för eleverna. Kraven måste sänkas och jag lovar att fler kommer att kunna klara skolan och kunna få ett bra jobb. Det är inte värt att fortsätta i våra gamla mönster. Om vi inte gör någonting nu, kommer den framtida skolan att bli en skola som dödar kreativitet.
Jag har här inte kommenterat hela din text, den innehåller många fel som skulle ta för lång tid för mig att skriva ner och markera med fetstil.
Det är ett aktuellt ämne, men du slirar ofta iväg när du anspelar på publikens känslor. Du är osaklig. Det finns visserligen utrymme för känsloargument i argumenterande tal, men du bereder på tok för mycket plats för sådana.
Jag håller inte heller med mycket i ditt tal innehållsligt. Att skolan kan stressa elever håller jag med om men när du kritiserar skolan för att inte ta vara på elevers kreativitet och inte uppmuntrar till kritiskt tänkande klagar du faktiskt fel. Svenska elever välkomnas tvärtom globalt till universitet för att vi uppvisar exceptionellt god förmåga till kritiskt tänkande. Kritiken du framför i talet kan du hellre rikta till USAs skolsystem eller International Baccalaureate. Mot slutet glider du ännu mer från din ursprungliga fråga och uppmanar folk till att inte utbilda sig, det är dumt. Jag känner mig som mattefantast faktiskt sårad när du skriver "enkel matte". Du kan inte med rätta påstå att avancerad matte inte har någon användning, det är naivt.
Prestera. Utveckla. Motivera.
De här tre orden är ord som HAR troligtvis alla som sitter i denna sal har fått höra flera gånger under sin skoltid.
Faktum är att pressen på ungdomar blir större och större, och inte bara det, känslan av misslyckande ökar bland unga och likaså självmordsstatistiken SJÄLVMORDSSTATISTIKEN ÖKAR INTE, SJÄLVMORDEN ÖKAR.
När man tänker efter så är det inte så överraskande, hur statistiken ökat till skrämmande siffror VAD ÄR SIFFRORNA?eftersom VAR FÖRSIKTIG MED "EFTERSOM", HUR VET DU ATT DET ÄR PGA SKOLAN? DU SKA ARGUMENTERA FÖR ATT SKOLAN ÄR EN VIKTIG FAKTOR I ÖKNINGEN AV SJÄLVMORD man aldrig ”duger” BEHÖVS INTE CITATTECKEN enligt vårt samhälle, när betygssystemet pressar tonåringarna tills de gråter sig till sömns. Det är inte konstigt att man får ångest och depression på grund av det. Ångest från och med när man kommer hem från skolan tills man går och lägger sig. Plugg, och inlämningar. Att välja rätt kläder så man inte blir dömd efter utseende HÄR BÖRJAR DU NYSTA I EN NY TRÅD, VAR KONSEKVENT OCH HÅLL DIG TILL DET DU NÄMNDE I BÖRJAN. DETTA ÄR FÖRSTA GÅNGEN DU NÄMNER KLÄDER. Prov och redovisningar. Samtidigt ska man vara go och glad mot alla.
DETTA STYCKE KAN DU KORTA NED AVSEVÄRT
När vi var små lärde vi oss att om vi ville bli framgångsrika, var vi tvungna att studera hårt och få bra resultat i skolan. Att få bra betyg måste vara vårt mål om vi ville lyckas i livet. Men i verkligheten lyckas inte alla som gör bra i skolan och kan bara sluta göra ett jobb som de inte gillar trots att de kan tjäna pengar ut ur det. Varför är det så? Var vi inte lärda att om man ville bli framgångsrik, skulle man studera hårt och vara bra i skolan?
Skolan är långt från IFRÅN perfekt. De vill att vi ska räcka upp våra händer och vänta på att bli utvalda. De lär oss att leverera på, snarare än att ändra, förväntningar. De lär oss att omorganisera idéer snarare än att skapa dem.
I grund och botten, för att lyckas i skolan måste du vara lydig, och om du är bra eller inte så beror det på lärarnas förväntningar. Skolsystemet tvingar eleverna att följa reglerna och lämnar eleverna inget utrymme för originalitet och kritiskt tänkande. Men livet fungerar inte så här. För att lyckas i livet måste du tänka ur lådan istället för att följa med resten. Och det finns många aspekter att ta hand om bortsett från skolämnena, till exempel vad man ska göra för att vara en lycklig person; hur man upprätthåller ett hälsosamt förhållande hur man jobbar smart; och vad man ska göra för att leda ett meningsfullt liv.
Tack för kritiken, det om enkel matematik håller jag med om, skulle jag då kunna förändra det till bara matte?
För det andra, så förstog jag inte så tydligt vad du ville meddelande ditt första paragraf, skulle du kunna utveckla? Dessutom behöver kag hjälp med att omvandla det du sa in i mitt tal
tack