Argumenterande tal
Hej! Vi har som uppgift att skriva och presentera ett argumenterade tal. Jag har valt ämnet: De praktiska ämnena i grundskolan bör ej betygsättas. Men har svårt att komma på ett tredje argument.
Argument 1: Eftersom de praktiska ämnena ej har någon koppling överhuvudtaget med de flesta högskoleförberedande ämnena, varför ska då det kunna avgöra vilken gymnasielinje du kommer in på?
Argument 2: Alla har olika förutsättningar, vissa kan ha riktigt bra bollkontroll och andra inte.
Är det någon som har en ide på vad mitt tredje argument skulle kunna vara?
- Det viktigaste i exempelvis idrott är att man rör på sig, inte att man exempelvis kan dansa i takt eller göra kullerbyttor. Man kan leva ett ytterst hälsosamt liv även om man inte kan träffa en kon i spökboll ens om ens liv hängde på det.
- Betygsättning tar tid. Om betygssättningen endast var pass (har deltagit och gjort ett gott arbete) eller fail (har ej deltagit tillräckligt eller ej gjort något ordentligt arbete) skulle detta spara lärartid.
Andra argumentet var intressant! Vad tycker du tiden hade kunnat sparats till?
Jag arbetar inte inom skolan och kan inte officiellt uttala mig om vad som vore bäst, men tidsbrist verkar vara ett stort problem bland lärare. Många idrottslärare är också lärare i något annat ämne, och de kan säkert hitta annat arbete att lägga tiden på. Betygssätta uppgifter i teoretiska ämnen, undervisningstid, sluta i normal tid då och då, prata med eleverna, kontakt med föräldrar?
Mattelover234 skrev:Andra argumentet var intressant! Vad tycker du tiden hade kunnat sparats till?
Förmodligen behöver idrottsläraren undervisa i ännu fler klasser, så det kommer inte att behövas så många idrottslärare.