argumenterade text
Hej, jag ska skriva en argumenterande text i svenskan och vi har helt fria händer för ämnen. Jag har kommit på en del idéer men ingen av dem känns bra över huvud tagen för jag kommer inte på nog med argument för! Hade varit tacksam om någon kom med lite tips på ämnen för mina är värdelösa. Jag hade hest skriva om något skolrelaterat men har så svårt att hitta något jag har nog med argument för. Jag har tänkt på att skriva om varför skolan inte ska digitaliseras, eller att vi ska ha mer matte i skolan men ingen av dem känns ju bra. Och jag kommer typ bara på ett argument för på båda dessa.
Jag har verkligen idétorka just nu!
Tacksam för all hjälp!
Pluggakuten har en megatråd för detta! Finns det något där som lockar?
Jag läste faktiskt där och försökte ta lite inspiration, men tyvärr inget, det var därifrån jag kom på frågan om matten!
En tanke jag fick. Skriv en argumenterande text om just argumenterande texter, alltså en "meta-text" (om begreppet ens finns).
Spånar lite:
- Du kan skriva om värdet och syftet med sådana texter, kanske varför det är viktigt att behärska den stilformen, varför de är viktiga i utbildningssammanhang eller i samhället.
- De utvecklar kanske kritiskt tänkande? Man lär sig struktur och logik. Det är en övning i att hantera motargument. Skriftlig argumentation tränar den kommunikativa förmågan.
- Sedan kan du ju ta upp utmaningen med att skriva en argumenterande text, alltså det som gjorde att du startade tråden. Det finns ju andra utmaningar också, som att vara objektiv.
Det finns en massa vinklar, men det är ju inte jag som skall skriva texten. :-)
En argumenterande meta-text ger dig alltså möjlighet att analysera och argumentera för betydelsen av själva skrivandet av argumenterande texter!
Galen idé? Vet inte! Supersvårt? Har inte provat själv.
(Även fast man i någon mån nu kan argumentera för att jag argumenterat för att skriva en argumenterande meta-text om argumenterande text.)
sictransit skrev:En tanke jag fick. Skriv en argumenterande text om just argumenterande texter, alltså en "meta-text" (om begreppet ens finns).
Spånar lite:
- Du kan skriva om värdet och syftet med sådana texter, kanske varför det är viktigt att behärska den stilformen, varför de är viktiga i utbildningssammanhang eller i samhället.
- De utvecklar kanske kritiskt tänkande? Man lär sig struktur och logik. Det är en övning i att hantera motargument. Skriftlig argumentation tränar den kommunikativa förmågan.
- Sedan kan du ju ta upp utmaningen med att skriva en argumenterande text, alltså det som gjorde att du startade tråden. Det finns ju andra utmaningar också, som att vara objektiv.
Det finns en massa vinklar, men det är ju inte jag som skall skriva texten. :-)
En argumenterande meta-text ger dig alltså möjlighet att analysera och argumentera för betydelsen av själva skrivandet av argumenterande texter!
Galen idé? Vet inte! Supersvårt? Har inte provat själv.
(Även fast man i någon mån nu kan argumentera för att jag argumenterat för att skriva en argumenterande meta-text om argumenterande text.)
Oooo, det var en intressant idé det! Men vad hade man kunnat ha för rubrik eller liksom tes till detta? Detta kommer vara som en uppsats och det måste vara en bra rubrik till detta. Inte liksom bara "varför det är viktigt att skriva argumenterande texter". VI läste exempelvis en exempeltext som handlade om att folk ofta är rädda, istället för att vara nyfikna och vilja upptäcka mer. Rubriken till detta var "Var nyfiken, inte rädd!" Usch asså jag har verkligen tänkt i typ 4 dagar på vad jag ska skriva om, men inget blir ju bra!
KlmJan skrev:Oooo, det var en intressant idé det! Men vad hade man kunnat ha för rubrik eller liksom tes till detta? Detta kommer vara som en uppsats och det måste vara en bra rubrik till detta. Inte liksom bara "varför det är viktigt att skriva argumenterande texter". VI läste exempelvis en exempeltext som handlade om att folk ofta är rädda, istället för att vara nyfikna och vilja upptäcka mer. Rubriken till detta var "Var nyfiken, inte rädd!" Usch asså jag har verkligen tänkt i typ 4 dagar på vad jag ska skriva om, men inget blir ju bra!
Jag skulle tycka det vore intressant att argumentera för att det är bättre att argumentera än att bara tycka. Alla har ju rätt till sin åsikt, men det jag menar är vetenskapliga argument i motsats till (ovetenskapligt) tyckande.
Rubrikförslag?
Argumentera, tyck inte!
Argumentation gör din åsikt intressant. Vad du tycker struntar jag i.
Tyck inte så mycket; argumentera för din åsikt.
Spara dina åsikter – servera argument istället.
Tyck inte – tänk istället! Det är mycket svårare att säga emot ett argument än en känsla.
Vem bryr sig om vad du tycker?
Åsikter är som gissningar – intressanta bara om de backas upp med argument.
Tyck lagom – argumentera mycket! Din åsikt är bara så bra som dess försvar.
Lajka influensern; lyssna på läkaren.
Ja men det låter ju intressant! Jag har funderat på att skriva om att man ska ha kortare skoldagar. Att typ gå fram till lunch. Men vad hade man kunnat ha för rubriker då?
Effektivare skoltid - mindre är mer
Mindre tid i skolan - bättre resultat?
Varför kortare skoldagar gynnar både elever och lärare.
Kortare skoldagar: Nyckeln till ett hållbart skolsystem?
eller något annat, har du något tips på andra rubriker?
Jag sätter ofta rubrik efter att jag skrivit (en stor del av) texten. Skriv, så tror jag rubriken ger sig. Om inte annat så är det bättre att lämna in en text utan bra rubrik, än tvärtom.
Ok! Tack för tipset!