Areodynamik fordon
Jag har några instuderings frågor som jag skulle behöva diskutera och fundera med andra.
Man pratar om tryckcentrum på fordon, framför allt på bilar. Om jag har förstått det rätt så är det där luften "trycker" på bilen?
Men jag har ändå svårt att förstå. Är det en punkt eller är det men en del av bilen?
Övergår luften från jämn strömning till turbulent efter denna punkt?
Kan det finnas flera olika punkter?
Tryckcentrums läge variera beroende på kaross typ, hur då?
Vart skall tryckcentrum placeras för bästa resultat?
Om en bil avviker från sin kurs trots att tryckcentrum och tyngpunkten sammanfaller, vad beror detta på?
Jag har liksom svårt att förstå, dels för att jag hittar väldigt lite info om både tryckpunkt och tyngdpunkter på en bil. Men dels för att jag förstår på något sätt att det beror på vad man vill att bilen ska uppnå för syfte. Jag försöker utgå från en helt vanlig transport i mellan storlek.