Arbete, rörelseenergi
"ex. V(hastigheten) ändras från 40 km/h till 80 km/h då blir det 4 gånger längre bromssträcka"
Varför blir det 4 gånger längre?
Det står i texten. Bromssträckan beror kvadratiskt på hastigheten och därmed innebär en fördubbling av farten att bromssträckan fyrdubblas.
l (bromssträcka) = v2v ändras från 40 km/h(11.11 m/s) till 80 km/h (22.22 m/s) Då ska bromssträcka = (22.22-11.11)2 = 4
Är det så här som de har fått att bromssträcka blir 4 ggr längre ?
(22,22-11,11)2 är väl inte 4.
Om l=v2, vad blir l för v=2v0?
Ingen aning.
Laguna skrev:(22,22-11,11)2 är väl inte 4.
Om l=v2, vad blir l för v=2v0?
Vad menar med "2V0" ?
Om ja sätter V0 till 4V0 km/h då blir 2V0 = 2*40 km/h = 80 km/h
l=v2l(22.22) = (22.22)2 m/s =493.8271605 m (bromssträcka när hastigheten är 80 km/h)l(11.11) = (11.11)2 m/s = 123.4567901
Marcus N skrev:l=v2l(22.22) = (22.22)2 m/s =493.8271605 m (bromssträcka när hastigheten är 80 km/h)l(11.11) = (11.11)2 m/s = 123.4567901
Det är helt enkelt så att:
l=k·v2
Där k är någon irrelevant konstant. Om du har v1=4 fås:
l1=k·42=16k
Om du fördubblar farten till v2=8 fås:
l2=k·82=64k
Alltså, v2=2v1 ger l2=4l1. En fördubbling av farten ger en fyrdubbling av bromssträckan.
Varför?
Bromssträckan är direkt proportionerlig till bromsarbetet genom W=F·l och bromsarbetet är i sin tur lika med den kinetiska energin W=mv2/2 eftersom bilen stannar. Vi får:
F·l=mv22
l=mv22F=kv2
Här är alltså k=m/2F