Arbete på en låda
Hej! Hur räknar man ut följande uppgift?
en låda ska släpas 10 m över ett golv. Lådan väger 150 kg och friktionen är en tredjedel av lådans tyngd. Hur stort arbete uträttas?
Sådant visste jag inte att man gör på grundskolan.
Jag antar då att du vet att lådans tyngd är typ 1500 newton?
Så att friktionskraften är 500 newton.
Sedan gäller att arbete är kraft gånger väg.
Ja precis, så tänkte jag med. Det är min systers uppgift.
För hur räknar man ut kraften i sträckans riktning? man kan väll inte använda sig av tyngdkraften utan måste ha någon typ av dragkraft som man subtraherar med friktionskraften för att få en kraft resultant typ? Dem har ju inte börjat med kraft komposanter och sånt heller. Men man kanske inte behöver det heller.
stella123 skrev:Ja precis, så tänkte jag med. Det är min systers uppgift.
För hur räknar man ut kraften i sträckans riktning? man kan väll inte använda sig av tyngdkraften utan måste ha någon typ av dragkraft som man subtraherar med friktionskraften för att få en kraft resultant typ? Dem har ju inte börjat med kraft komposanter och sånt heller. Men man kanske inte behöver det heller.
Jo, detta med "en tredjedel av lådans tyngd" måste eleven då kunna tolka som att de är i olika riktningar: tyngden lodrätt, friktionen parallellt med golvet, i rörelsens riktning.
Sedan kommer nästa svårighet: enheten.
Ok men friktionskraften är väll inte i rörelsens riktining, så man mst ju ha ngn typ av dragkraft i rörelsens riktning?
Jag tänkte först att man räkna ut tyngdkraften, sedan friktionskraften och sedan subtraherar dem med varandra och får en kraft resultat som man kan använda dig av i F*s= W
men Fg är ju riktad neråt så vet inte om det går.
stella123 skrev:Ok men friktionskraften är väll inte i rörelsens riktining, så man mst ju ha ngn typ av dragkraft i rörelsens riktning?
Jo, friktionskraften är åt andra hållet (och vi vill gärna slippa fundera på "negativt arbete"). Ja, räkna med dragkraften. Den är lika stor om man drar med konstant fart, 500 newton.
Juste! så man ser det som en jämvikt.
Ja då blir det rätt, svaret ska bli ca 5000N. :)
tack för hjälpen!!! :)))
stella123 skrev:svaret ska bli ca 5000N. :)
Nja, 5000 Nm (newton-meter), enheten som är lika med joule (J).
(Men det tas nog inte upp så i grundskolan.)
Juste haha, tack!