Arbete och friktion
Hej, jag behöver hjälp med en uppgift, jag har lyckats lösa de två första uppgifterna men inte den sista
5.34) En vagn med massan 5,0 kg och utgångsfarten 1,0 m/s rullar utför en sluttning med 2,0 längd enligt figuren nedan. Farten ändras enligt v-t-diagrammet...
diagrammet visar att m/s och m/s
c) den slutliga farten är 2,6 m/s p.g.a. friktion, beräkna friktionskraften,
jag tänker att lägesenergin + rörelseenergin vagnen har i början - rörelseenergin i slutet = energiförlust = W(friktion) som sedan ska delas med s (som är 2,0 m) vilket ger storlek på friktionskraften...
när någon annan löser räknar de istället med rörelseenergin i början och adderar inte lägesenergin från början, varför gör man så? bevaras lägesenergin?
soobin skrev:Hej, jag behöver hjälp med en uppgift, jag har lyckats lösa de två första uppgifterna men inte den sista
5.34) En vagn med massan 5,0 kg och utgångsfarten 1,0 m/s rullar utför en sluttning med 2,0 längd enligt figuren nedan. Farten ändras enligt v-t-diagrammet...
diagrammet visar att m/s och m/s
c) den slutliga farten är 2,6 m/s p.g.a. friktion, beräkna friktionskraften,
jag tänker att lägesenergin + rörelseenergin vagnen har i början - rörelseenergin i slutet = energiförlust = W(friktion) som sedan ska delas med s (som är 2,0 m) vilket ger storlek på friktionskraften...
Låter rimligt
när någon annan löser räknar de istället med rörelseenergin i början och adderar inte lägesenergin från början, varför gör man så? bevaras lägesenergin?
Förstår inte riktigt vad du menar. Lägesenergin omvandlas till rörelseenergi och värmeenergi. Den försvinner ju ingenstans, så ja, den bevaras väl på ett sätt.
mrpotatohead skrev:soobin skrev:Hej, jag behöver hjälp med en uppgift, jag har lyckats lösa de två första uppgifterna men inte den sista
5.34) En vagn med massan 5,0 kg och utgångsfarten 1,0 m/s rullar utför en sluttning med 2,0 längd enligt figuren nedan. Farten ändras enligt v-t-diagrammet...
diagrammet visar att m/s och m/s
c) den slutliga farten är 2,6 m/s p.g.a. friktion, beräkna friktionskraften,
jag tänker att lägesenergin + rörelseenergin vagnen har i början - rörelseenergin i slutet = energiförlust = W(friktion) som sedan ska delas med s (som är 2,0 m) vilket ger storlek på friktionskraften...
Låter rimligt
när någon annan löser räknar de istället med rörelseenergin i början och adderar inte lägesenergin från början, varför gör man så? bevaras lägesenergin?
Förstår inte riktigt vad du menar. Lägesenergin omvandlas till rörelseenergi och värmeenergi. Den försvinner ju ingenstans, så ja, den bevaras väl på ett sätt.
tack för svaret!! enligt facit ska man räkna ut det med hjälp av skillnaden i rörelseenergi
jag är osäker om man får hänvisa till andras youtube videor här men det är den här uppgiften https://www.youtube.com/watch?v=M5bprGQ1lzQ&ab_channel=FredrikLindmark
Okej nu förstår jag.
Rörelseenergin ökar när bilen åker nerför backen. Ökningen av rörelseenergin = lägesenergin eftersom det är det lägesenergin som omvandlas till rörelseenergi (energi kan inte skapas).
I c) jämför du värdet på Ek från a) och då v=2,6. Skillnaden mellan dessa ger dig friktionsarbetet, som i sin tur ger dig friktionskraften.