Arbete kast
I a-uppgiften tänkte jag att man räknar arbetet genom formlen W=FscosV
Jag satte F=mgh och s 1.1*2 som i en diameter och vinkeln 42 grader. Varför får jag inte rätt svar?
Eftersom kulan är på höjden 1,10 m i båda fallen så kommer den potentiella energin mgh inte in alls här.
Diametern på cirkelrörelsen vet vi inte heller, och vi behöver den inte.
Använd rörelseenergin i de båda fallen.
Laguna skrev:Eftersom kulan är på höjden 1,10 m i båda fallen så kommer den potentiella energin mgh inte in alls här.
Diametern på cirkelrörelsen vet vi inte heller, och vi behöver den inte.
Använd rörelseenergin i de båda fallen.
Menar du mv^2/2? Formeln för arbete är ju FsCosa.
F är 7,25 * 9,82. S vet jag inte och inte vinkeln heller.
Om du ger en kula högre hastighet så utför du ett arbete.
Din formel för arbetet hör till nåt annat sammanhang.
Laguna skrev:Om du ger en kula högre hastighet så utför du ett arbete.
Din formel för arbetet hör till nåt annat sammanhang.
Jaha, så 7,25 * 9,82 * 10?
nej, kulan har två olika hastigheter på samma höjd
Arbetet som uträttas ökar bara kulans hastighet.
Använd
D4NIEL skrev:nej, kulan har två olika hastigheter på samma höjd
Arbetet som uträttas ökar bara kulans hastighet.
Använd
Jag gjorde det men fick inte rätt svar.
Okej, men det är svårt att veta vad du gjorde fel om du inte visar hur du räknade :)
D4NIEL skrev:Okej, men det är svårt att veta vad du gjorde fel om du inte visar hur du räknade :)
Är det 7,25 gånger 10 i kvadrat och sen delat med två eller är det 22 i kvadrat sedan delat med två? Gångrar man med 22 så blir det rätt men det står ju i slutet så antar att det är hastigheten 10 man ska använda.
Före är rörelseenergin
Efter är rörelseenergin
Skillnaden i energi är det utförda arbetet som söks
Är du med?
D4NIEL skrev:Före är rörelseenergin
Efter är rörelseenergin
Skillnaden i energi är det utförda arbetet som söks
Är du med?
Jaha är det så det är. Hur ska man veta det om man inte är Einstein? Tack för hjälpen
Citatfel korrigerat. /Dracaena
Fysik handlar ofta om att förstå vad som bevaras och vad som förändras.
I den här uppgiften har vi en slägga med två olika hastigheter. Släggans hastighet förändras.
Först har släggan hastigheten
Sedan förändras hastigheten genom att energi tillförs (ett arbete uträttas). När arbetet är klart har släggan den nya hastigheten
Nu är frågan hur mycket energi (arbete) man måste tillföra för att skapa den förändringen.