Arbete
Ett elektriskt lok med vagnar väger 280 ton. tåget tillryggaläger 750 m när det ökar hastighet från 60,0 km/h till 75 km/h. hur mycket elektriskt energi använder loket hastighetsökningen? Friktions- och luftmotstånden uppskattas till 1,5% av tågets tyngd.
Jag kom fram till föjlande, men jag får Fres negativ.
SaS.. skrev:Jag kom fram till föjlande, men jag får Fres negativ.
Det är inte 1,5 %.
Sedan förstår jag inte vad du gör. Skriv lite text för att förklara.
Jag tänkte räkna fram det arbetet som krävs för att loket hastighetsförändring.
w=Fres*s
Fres=F(titta i figuren)-(Fluft+Ffriktion)
F=m*a
a får jag via formeln 2as=vf^2-0^2
Jag vet inte om jag tänker rätt, men jag kan också lösa problemet genom att räkna skillnaden i Ek(före och efter)
SaS.. skrev:
jag kan också lösa problemet genom att räkna skillnaden i Ek(före och efter)
Den elektriska energin behövs dels för det.
Och dels för att övervinna friktionen.
Det är inte samma (det verkar lite som att du försöker lösa det med ett sådant antagande, men det är jag inte säker på eftersom du inte säger någonting om det i text). Båda bidrag behöver du räkna ut.
Pieter Kuiper skrev:SaS.. skrev:
jag kan också lösa problemet genom att räkna skillnaden i Ek(före och efter)Den elektriska energin behövs dels för det.
Och dels för att övervinna friktionen.
Det är inte samma (det verkar lite som att du försöker lösa det med ett sådant antagande, men det är jag inte säker på eftersom du inte säger någonting om det i text). Båda bidrag behöver du räkna ut.
Jag förstår inte riktigt, är det inte det arbetet som efterfrågas?
SaS.. skrev:
Jag förstår inte riktigt, är det inte det arbetet som efterfrågas?
Du får lösa det på vilket sätt du vill. Men om du vill fråga om något behöver du skriva text så att det går att förstå ditt sätt att lösa uppgiften.
1,5 % är inte en faktor 0,15, det var bara det som jag lätt kunde se som inte stämde.
SaS.. skrev:Jag tänkte räkna fram det arbetet som krävs för att loket hastighetsförändring.
w=Fres*s
Fres=F(titta i figuren)-(Fluft+Ffriktion)
F=m*a
a får jag via formeln 2as=vf^2-0^2
Jag vet inte om jag tänker rätt, men jag kan också lösa problemet genom att räkna skillnaden i Ek(före och efter)
Ja, jag beskriv det här.
Alltså att jag räknar det arbetet som gör att loket ökar i hastigheten. Har försökt med 0.015 med det ger fortfarade en negativ Fres, alltså F(som loket går med är mindre on motkraften)
Vad får du friktionskraften, F och Fres till?
Laguna skrev:Vad får du friktionskraften, F och Fres till?
friktionsfkraften + luftmotståndet=0.015Fg=41244N
F=28000N
Fres=-13244N
SaS.. skrev:
negativ Fres, alltså F(som loket går med är mindre on motkraften)
Utan friktion skulle drivkraften endast behöva accelerera tåget.
Nu finns även friktion. Gör det drivkraften som behövs större eller mindre?
Pieter Kuiper skrev:SaS.. skrev:
negativ Fres, alltså F(som loket går med är mindre on motkraften)Utan friktion skulle drivkraften endast behöva accelerera tåget.
Nu finns även friktion. Gör det drivkraften som behövs större eller mindre?
Större antar jag
Tillägg: 15 aug 2024 08:18
Uppdatering!
Jag har kommit fram till att innan tåget började accelerera, fanns det en motverkande kraft i motsatt riktning till friktionskraften. Detta gjorde att Fres=0 Enligt Newtons första lag. Nu när jag ska beräkna den kraft som krävdes för att accelerera tåget, måste jag även addera den tidigare kraften som verkat på tåget. Dvs
Har jag rätt?