15 svar
314 visningar
jowathan behöver inte mer hjälp
jowathan 51
Postad: 12 jul 2020 04:51

är respons tillåtet?

Om jag skulle skriva en faktatext, sammanfattning, uppsatts vad som helst och lagt in den på pluggakuten för respons på hur jag kan förbättra texten INNAN jag lämnar in den, är det tillåtet? Om läraren får för sig att söka upp texten och de kommer fram att jag frågat om respons på pluggakuten sänker hen mig då? 

Yngve Online 40546 – Livehjälpare
Postad: 12 jul 2020 08:33 Redigerad: 12 jul 2020 08:33

Det finns stor risk att det kan ske. Framför allt kan ju din lärare tro att det är någon annan som skrivit texten och att du sedan kopierat den härifrån.

Detta eftersom hen troligtvis inte vet att det är du som är jowathan.

Du bör nog fråga din lärare först.

Fråga din lärare om respons är tillåtet. Om respons är tillåtet och du kan visa upp för din lärare att detta konto är ditt, exempelvis genom att visa när du loggar in på kontot, borde det inte vara något problem. Vi rekommenderar dock ändå att du lägger upp en bild på texten (exempelvis en skärmdump av texten), istället för att lägga upp själva texten. Det är ingen garanti, men det krävs en mer avancerad plagiatkontroll för att kunna hitta källan, men det bygger dock på att inga bitar citeras i diskussionen kring texten. Att lägga upp en bild istället för ren text minskar dessutom risken för att någon annan plagierar din text. 

Så, i korthet: Fråga först din lärare. Om respons är tillåtet, lägg upp en bild på texten, istället för själva texten. :)

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 12 jul 2020 11:45

Om respons är tillåtet, så tror jag att du får mer hjälp om du lägger upp själva texten - det underlättar för en som vill hjälpa dig om det går att kopiera din text, i stället för att skriva av valda delar, som i så fall ändå finns ute på nätet...

jowathan 51
Postad: 12 jul 2020 12:06

Ja precis! Det är ju självklart ett bättre förslag att få läraren o bli medveten om att man då frågar om respons. Så om jag skulle fråga om respons på hur jag kan förbättra en text, tips som inte kommer från just min lärare så kan hen sänka mig? Varför? Jag förstår om respons inte skulle vara tillåtet men varför skulle det vara så? 

Om hen vet att jag har ett konto på pluggakuten så kanske hen inte tror på att jag gjort det mesta utan utgått från hjälp som kommer från andra lärare. 

Qetsiyah Online 6574 – Livehjälpare
Postad: 12 jul 2020 12:23 Redigerad: 12 jul 2020 12:50

Om det inte är prov är det alldeles självklart att du får lägga upp texten här för respons. Jag skulle inte vara rädd att bråka med läraren om han eller hon påstår något annat.

Hur kan läraren veta att andra i klassen inte frågar föräldrar eller äldre syskon om hjälp? Det är exakt samma sak, och det är inte ens alla som har den lyxen. För allt hon vet kanske vissa delar till och med är skrivna av någon annan, vad gör det då att du får respons? Dessutom är det du som rättar utefter våra kommentarer, så det är ändå din egna produktion.

jowathan 51
Postad: 12 jul 2020 13:03
Qetsiyah skrev:

Om det inte är prov är det alldeles självklart att du får lägga upp texten här för respons. Jag skulle inte vara rädd att bråka med läraren om han eller hon påstår något annat.

Hur kan läraren veta att andra i klassen inte frågar föräldrar eller äldre syskon om hjälp? Det är exakt samma sak, och det är inte ens alla som har den lyxen. För allt hon vet kanske vissa delar till och med är skrivna av någon annan, vad gör det då att du får respons? Dessutom är det du som rättar utefter våra kommentarer, så det är ändå din egna produktion.

Och där har vi svaret jag sökte! Tack, behövde få det bekräftat 

Jonto Online 9685 – Moderator
Postad: 12 jul 2020 21:46

Det är olika från lärare till lärare om man tycker det är okej med respons eller inte.

Jag tycker att det är en del av skrivprocessen att låta andra läsa ens text och komma med synpunkter så att man kan förbättra den. Så länge ingen korrigerar den rätt av utan att eleven själv går igenom texten utifrån responsen och bearbetar den.

Andra lärare kan förvänta sig att ingen yttre hjälp är tillåten i någon form.

Du bör därför vid osäkerhet alltid fråga läraren. 

Jag tror som skrivet tidigare att om läraren skulle hitta till PA så är det okej om du kan visa att det är du som skapar tråden så är det okej. Vill man så kan man ju nämna det redan vid inlämningen, så har man varit öppen med det. 

Jonto Online 9685 – Moderator
Postad: 12 jul 2020 21:52 Redigerad: 12 jul 2020 21:54
jowathan skrev:
Qetsiyah skrev:

Om det inte är prov är det alldeles självklart att du får lägga upp texten här för respons. Jag skulle inte vara rädd att bråka med läraren om han eller hon påstår något annat.

Hur kan läraren veta att andra i klassen inte frågar föräldrar eller äldre syskon om hjälp? Det är exakt samma sak, och det är inte ens alla som har den lyxen. För allt hon vet kanske vissa delar till och med är skrivna av någon annan, vad gör det då att du får respons? Dessutom är det du som rättar utefter våra kommentarer, så det är ändå din egna produktion.

Och där har vi svaret jag sökte! Tack, behövde få det bekräftat 

Nja Qetsiyah. Allt som lämnas in till en lärare, oavsett om det är en inlämningsuppgift eller ett prov är en del av bedömningsunderlaget av eleven. Vid en hemuppgift är det såklart svårare att kontrolllera om och hur mycket en elev har fått hjälp med en uppgift. Det vore inte helt märkligt att en lärare skulle kunna tycka att yttre hjälp inte är tillåten utan vill att eleven ska göra det på egen hand även om det är vanligare att resonera att det är det då det blir svårt att kontrollera.

Att fusket är svårt att upptäcka, gör det ju inte mer okej att fuska. Gränsdragningen är också svår att avgöra, hur mycket hjälp en elev kan få. Om jag exempelvis föreslår omformuleringar av många meningar i texten och eleven sen tittar pp det och själv ändrar dessa meningar till mina förslag. Är det en del av responsen eller har jag nu skrivit stora delar av elevens text och fått den att se bättre ut jämfört med vad elevn själv klarat att formulera sig?

Du har en poäng men jag tycker att din poäng i att "Det är automatiskt okej och gäller för alla uppgigter och lärare" inte stämmer och är missvisande.

Yngve Online 40546 – Livehjälpare
Postad: 12 jul 2020 21:54 Redigerad: 12 jul 2020 21:56

Jag tycker att du ska göra så här för att vara säker. OBS det är viktigt att du gör sakerna i rätt ordning.

  1. Fråga läraren om det är OK att du lägger ut texten på Pluggakuten (PA) och ber om kommentarer, och om det skulle innebära tuffare bedömning.
  2. Om du får ja, säg till läraren att du heter jowathan på Pluggakuten och berätta vilket datum och klockslag du tänker lägga ut texten på PA.
  3. På datumet och klockslaget, lägg upp en tråd här på PA med texten och där du ber om kommentarer, 
  4. Skicka en länk till din tråd till din lärare så att hen kan se din originaltext och kan följa de svar du får.

På det sättet kan din lärare vara säker på att du inte tagit texten från någon annan på PA och kan dessutom se vilka kommentarer du får och hur mycket du därefter arbetar om den.

jowathan 51
Postad: 12 jul 2020 22:02
Yngve skrev:

Jag tycker att du ska göra så här för att vara säker. OBS det är viktigt att du gör sakerna i rätt ordning.

  1. Fråga läraren om det är OK att du lägger ut texten på Pluggakuten (PA) och ber om kommentarer, och om det skulle innebära tuffare bedömning.
  2. Om du får ja, säg till läraren att du heter jowathan på Pluggakuten och berätta vilket datum och klockslag du tänker lägga ut texten på PA.
  3. På datumet och klockslaget, lägg upp en tråd här på PA med texten och där du ber om kommentarer, 
  4. Skicka en länk till din tråd till din lärare så att hen kan se din originaltext och kan följa de svar du får.

På det sättet kan din lärare vara säker på att du inte tagit texten från någon annan på PA och kan dessutom se vilka kommentarer du får och hur mycket du därefter arbetar om den.

Tack så himla mycket Yngve! Om jag skulle lägga upp en text för enbart respons på vad JAG skulle kunna behöva förbättra i texten och inte låta andra volontärer göra det åt mig så bör det vara ok? Genial idé att låta läraren följa den responsen man får men jag tänker också att jag hade kunnat fått samma likvärdig respons på hur jag skulle kunna förbättra min text av min lärare och PA’s volontärer.

Qetsiyah Online 6574 – Livehjälpare
Postad: 12 jul 2020 22:18 Redigerad: 12 jul 2020 22:56

Om läraren har gett uppgiften i form av eget fritt arbete medger han indirekt yttre hjälp, och önskar han testa eleverna på riktigt kan han göra ett prov. Om uppgiften blir "för bra" avslöjas det enkelt av NP och det får eleven själv stå för själv, men det bör tilläggas att eleven även lär sig av själva hjälpen vilket förhoppningsvis reflekteras i ett eventuellt prov.

Vilken form av hjälp som är tillåten ska inte avgöras av vilket medium den ges via, i detta fall internet. Det är orättvist om vi skulle gett eleven samma hjälp som en anhörig, men nekas det av sin lärare bara för att den är upptäckbar på internet. Det blir extremt orättvist, särskilt som jag sa för de som inte har många anhöriga att fråga. Om läraren inte kan stoppa all hjälp (prov), bör han inte stoppa något alls (utom rent plagiat).

Yngve Online 40546 – Livehjälpare
Postad: 12 jul 2020 22:20

Ja du får vara noga med att påpeka att du endast vill ha förslag på vad i din text som skulle tjäna på att förbättras och kanske små tips om hur, men att du inte vill att svararna ska skriva egna förslag på ändringar.

Om de ändå gör det så får du vara noga med att inte använda de formuleringar som du fått som förslag.

jowathan 51
Postad: 12 jul 2020 22:47
Yngve skrev:

Ja du får vara noga med att påpeka att du endast vill ha förslag på vad i din text som skulle tjäna på att förbättras och kanske små tips om hur, men att du inte vill att svararna ska skriva egna förslag på ändringar.

Om de ändå gör det så får du vara noga med att inte använda de formuleringar som du fått som förslag.

ja precis, det kan han väl inte sänka mig för?

Jonto Online 9685 – Moderator
Postad: 12 jul 2020 23:07
Qetsiyah skrev:

Om läraren har gett uppgiften i form av eget fritt arbete medger han indirekt yttre hjälp, och önskar han testa eleverna på riktigt kan han göra ett prov. 

Detta påstående är indirekt fel. Man kan inte säga så. Utgångspunkten för ett arbete är att det ska visa elevens kunskaper. Sen är det upp till varjw lärarw vilka verktyg som är tillgängliga att använda. Bara för att man har tillgång till verktyg betyder inte att man får använda det. Sen har du rätt i att det är svårt för läraren att kontrollera vad eleven använder för verktyg på en hemuppgift och att man som lärare måste ha detta i åtanke. Jag tycker dock inte att du bör uttrycka det så.

Det är alltid bra att kontrollera med läraren om man är osäker, särskilt när det sker på ett forum som är offentligt. 

Ditt andra inlägg är rätt. Det är ingen skiölnad i att få samma typ av hjälp från en kompis eller förälder än att få det på PA.

Jonto Online 9685 – Moderator
Postad: 12 jul 2020 23:11
jowathan skrev:
Yngve skrev:

Ja du får vara noga med att påpeka att du endast vill ha förslag på vad i din text som skulle tjäna på att förbättras och kanske små tips om hur, men att du inte vill att svararna ska skriva egna förslag på ändringar.

Om de ändå gör det så får du vara noga med att inte använda de formuleringar som du fått som förslag.

ja precis, det kan han väl inte sänka mig för?

Det är just därför som det är bra om läraren i förväg talat om vad denne förväntar sig och var gränsen går. Läraren ska ju bedöma dina kunskaper och förmågor. Om läraren tycker att för stora delar av din text av det som uppnått ktiterierna, egentligen är gjort av andra, så kan ju inte läraren sätta det betyget på dig. 

Responsen bör ju vara hjälsam och hjälpa dig med din text men även göra så att du själv måste fundera kring responsen och bearbeta texten. Exakt vad gränsen går däremellan är ju inte glasklar men om du i förväg pratat med läraren om det, så mindkar risken för att denne kommer klaga på detta.

Svara
Close