17 svar
169 visningar
paruthy18 behöver inte mer hjälp
paruthy18 1446 – Avstängd
Postad: 30 apr 2018 22:31

Är min räknesätt rätt?

jag vet hur man räknar men jag blir ofta kluras på såna uppgifter o får fel ofta , så jag vill vara säkra på min tänkte

1.högpresenterade 2012/2003= x*100

2. låg presenterade 2003/total elever deltog= x*100=%

    låg presenterade 2012/total elever deltog= x*100=%

   % 2012-% 2003= procent enhet

3. låg presenterade 2012- högpresenterade 2012 =y

    y/högpresenterade 2012 =x*100=%

men det som jag undrar över är också på första frågan räknar vi direkt alltså 2012 delas med den som vi ska jämföras med men på andra frågan måste vi ta upp hela total sen osv... så finns det nåt sätt att göra andra frågan som första ?

så om ni hjälper mig med min räkne sätt och frågan övan skulle jag va oerhört tacksam

mvh!

    

    

Matte varje dag :) 195
Postad: 1 maj 2018 02:17

a).   16-8=8. Minskningen är 8 elever

8/16=.....  alltså med hela 50%

paruthy18 1446 – Avstängd
Postad: 1 maj 2018 10:34

Okej , så om man gör som jag gjorde kommer det bli fel?

Matte varje dag :) 195
Postad: 1 maj 2018 11:56

Jag vet inte riktigt vad du försöker att göra .

kolla på facit vad ha r det skrivit der.

tänk ökning / det hela = procentuella ökning

paruthy18 1446 – Avstängd
Postad: 1 maj 2018 12:07

De skrivit  bara 50% 

Matte varje dag :) 195
Postad: 1 maj 2018 14:25

Om du Behöver hjälp med b) och c) också skriv vad facit har skrivit, så ska jag se om jag eller ngn annan kan hjälpa dig

paruthy18 1446 – Avstängd
Postad: 1 maj 2018 14:43

a. 50 

b.10procent enheter

c.250 % fler

Så står i facit och själv fick jag samma svar men method som jag använt för räkna  första frågan är fel , tror jag!

Matte varje dag :) 195
Postad: 1 maj 2018 19:22

B) 28 -18=10 alltså 10 procentenheter

2003 18elever

2012 28elever

28-18=10 ökningen är hela 10 procentenheter

paruthy18 1446 – Avstängd
Postad: 1 maj 2018 19:24

Tack för hjälpen men procent enheter räknar man %-% inte tal-tal eller?

Matte varje dag :) 195
Postad: 1 maj 2018 19:26

C)

28 elever lågpresterar

8 elever högpresterar

hur många fler elever lågpresterar

28-8=20

20/8=2,5. Vilket ger 250% fler lågpresterande elever

paruthy18 1446 – Avstängd
Postad: 1 maj 2018 19:27

Det här förstår jag! Tack för hjälpen

Matte varje dag :) 195
Postad: 1 maj 2018 20:57 Redigerad: 1 maj 2018 20:57
paruthy18 skrev :

Tack för hjälpen men procent enheter räknar man %-% inte tal-tal eller?

 Jag tror det går att räkna tal också men är inte riktigt säker

du kan ha rätt

paruthy18 1446 – Avstängd
Postad: 1 maj 2018 21:00

Okej!

Matte varje dag :) 195
Postad: 1 maj 2018 21:02

paruthy18 1446 – Avstängd
Postad: 1 maj 2018 21:08

För att räkna procentenheter deler man inte med gamla procentsatsen ? 

Matte varje dag :) 195
Postad: 1 maj 2018 23:53
paruthy18 skrev :

För att räkna procentenheter deler man inte med gamla procentsatsen ? 

 Det finns ett exempel, jag syftade mer på texten

Matte varje dag :) 195
Postad: 2 maj 2018 00:03

c)  6+12+21+25+20+12+4=100.  18/100=0,18.  18%  år 2003

    10+18+24+24+16+6+2=100.   28/100=0,28.   28% år 2012

    28%-18%=10% procentenheter

svar: ökade med 10% procentenheter

 

 

p.s nu kanske du kan skriva löst uppgiften ;)

paruthy18 1446 – Avstängd
Postad: 2 maj 2018 17:05

Tack för hjälpen , jag förstår!

Svara
Close