Är läraren oprofessionell?
Hej!
Under ett tag har jag haft lite problematik med en lärare, hen har konstigt uttryckt sig att jag är anledningen till varför hen gör ett omprov (fick F) men å andra sidan var det två andra också som skulle skriva omprovet? Men ändå valt att betona det på mig. Hen har tydligt sagt att hen önskade jag hette något annat då det skulle vara enklare för hen, hen visade inte empati när jag satt och grät framför hen två gånger på grund av att jag varit missnöjd med provresultaten (Fast lärarens uppgift är kanske inte att stå och stötta någon?).
Utöver har hen öppet skämtat om att hen har dyslexi (Hen har ej) på grund av att hen stavade lite fel, hen sa dock förlåt senare, men det kanske inte är det lämpligaste att skämta om i första hand när det dessutom finns en elev i klassen som har dyslexi, men såklart är det oavsett situation inte okej.
Undrar nu om jag har analyserat för konstigt eller är detta något jag borde ta upp och i så fall hur?
TomaterÄrFina skrev:Hej!
Under ett tag har jag haft lite problematik med en lärare, hen har konstigt uttryckt sig att jag är anledningen till varför hen gör ett omprov (fick F) men å andra sidan var det två andra också som skulle skriva omprovet? Men ändå valt att betona det på mig. Hen har tydligt sagt att hen önskade jag hette något annat då det skulle vara enklare för hen, hen visade inte empati när jag satt och grät framför hen två gånger på grund av att jag varit missnöjd med provresultaten (Fast lärarens uppgift är kanske inte att stå och stötta någon?).
Utöver har hen öppet skämtat om att hen har dyslexi (Hen har ej) på grund av att hen stavade lite fel, hen sa dock förlåt senare, men det kanske inte är det lämpligaste att skämta om i första hand när det dessutom finns en elev i klassen som har dyslexi, men såklart är det oavsett situation inte okej.
Undrar nu om jag har analyserat för konstigt eller är detta något jag borde ta upp och i så fall hur?
* En lärare måste inte skapa omprov. Hen hade kunnat låta dig redovisa dina kunskaper muntligt istället t.ex. Det är en del av lärarens arbete att bedöma elever som misslyckas med att visa kunskaperna vid ordinarie tillfälle. Om det beror på att du var frånvarande vid ordinarie tillfälle eller om du inte hade lärt dig det du skulle till det tillfället framgår inte av din beskrivning.
* Det är svårt att bedöma om du har ett krångligt namn som är svårt att uttala när ingen här vet vad du heter egentligen.
* Många elever sitter med tårar i ögonen vid olika tillfällen, ofta efter misslyckade prov, för att på det viset försöka förmå lärare att ge dem något de inte tycker att de behöver jobba för. En professionell lärare ska inte bry sig om det, men en empatisk lärare bör fråga eleven hur den mår och prata om orsaken till utbrottet utan att för den skull bli oprofessionell i sin lärarroll. Jag hade själv en klasskamrat när jag gick i gymnasiet som grät så det sprutade ur ögonen när hon hade tilldelats femmor i alla ämnen men bara en fyra i idrott. Jag hade lite svårt att känna sympati med henne.
* En lärare bör inte skämta om elevers olika handikapp. Däremot kan en lärare med god kontakt med sina elever skämta till det i olika sammanhang. "Du kan ju inte skriva ordet hyponeurikostiskadiafragmakontravibrationer utan att stava fel, har du dysslexi? ha ha ha", eller liknande. Det kan bli fel om en annan elev med hicka sitter bredvid och lyssnar utan att vara del av konversationen, t.ex.
* Vem ska du ta upp det med? Och varför? Vad vill du nå för mål med ditt klagomål? Att läraren inte ska uttala att hen tycker det är jobbigt att skapa omprov till elever som inte inte klarat ordinarie provtillfälle? Att läraren ska tycka mer synd om dig när du inte fått tillräckligt bra resultat på proven för att du pluggat för dåligt? Att läraren ska bli bättre på att uttala ditt namn? Läraren har ju redan bett om ursäkt för att hen skämtat om dyslexi, så den delen är ju ur världen.
Man ska inte skämta om namn om inte båda är med på det. Säg till läraren att du blev ledsen över att den sa nåt om ditt namn, så kanske den ber om ursäkt.
Allt beror på hur man tolkar situationen. Här är en tolkning:
"Läraren hade alltså 3 elever som fick dåliga betyg på ett prov. Egentligen tänkte inte läraren ha en omprov (utan alla fick sitt dåliga betyg) men eftersom läraren tyckte att du förtjänade att få visa att du kan mer (så du kan får högre betyg) så konstruerade läraren ett prov. För din skull. För att läraren ville vara snäll mot dig. Hade det inte varit för dig hade det inte blivit något omprov för de andra heller.
(när läraren ändå konstruerat ett prov lät läraren de två andra också skriva det)."
Se det som något positivt att du får skriva ett omprov. Tycker du inte att det är positivt kan du låta bli att skriva det och bara behålla ditt F.
Men prata med din lärare, det är viktigt att ni har en så bra relation som möjligt. Läraren kanske har missuppfattat dig eller du kanske har missuppfattat läraren.