Är detta rätt formulerat?
Detta har jag alltså hittills skrivit med i min inledning till min labbrapport. Är osäker på om det jag skrivit är rätt formulerat!
"Reaktionshastigheten för en reaktion kan påverkas av många olika faktorer. Vad som avgör hur snabbt reaktionen kommer att ske beror dock på partiklarnas inneboende egenskaper och vad det är de reagerar med."
Det låter lite som att du säger emot dig själv. Kanske beror även på partiklarnas... är vad du menar? Beror mest på?
Det du har skrivit är korrekt, men samtidigt så vagt beskrivet att det inte riktigt ger någon vidare information. Vilka ”inneboende egenskaper” handlar det om?
Dessutom har du glömt den allra viktigaste faktorn som börjar på t och slutar på emperatur.
Teraeagle skrev:Det du har skrivit är korrekt, men samtidigt så vagt beskrivet att det inte riktigt ger någon vidare information. Vilka ”inneboende egenskaper” handlar det om?
Dessutom har du glömt den allra viktigaste faktorn som börjar på t och slutar på emperatur.
Detta är bara inledningen som ska "skapa ett intresse för läsaren". Har gått djupare in på allt senare i min labbrapport. Känns som att alla lärare har olika sätt de vill att en rapport ska skrivas på... Har t.ex. aldrig varit med om att behöva skriva en inledningen som jag måste göra nu. Men hade du blivit intresserad av att läsa min labbrapport av att se den inledningen? eller tycker du att något saknas?
Micimacko skrev:Det låter lite som att du säger emot dig själv. Kanske beror även på partiklarnas... är vad du menar? Beror mest på?
tänkte mer att eftersom jag i början av meningen skrivit att reaktionshastigheten påverkas av många olika faktorer så kan jag ta med att det dock fortfarande är själva ämnena som påverkar hur snabbt dessa faktorer påverkar reaktionshastigheten. Eller är det fel tänkt?
Jag tycker fortfarande att det är för vagt beskrivet. Om rapporten handlar om reaktionshastighet skulle jag vilja ha en ordentlig beskrivning vad det är för något samt vilka faktorer som påverkar den och varför. Tänk på att du inte får presentera någon ny fakta i resultat och diskussion (som standardregel, det kan hända att din lärare vill att du ska skriva på något mer...udda...sätt.)
Jag har skrivit ett långt inlägg här om vad du bör tänka på när du skriver en naturvetenskaplig rapport: