Är detta korrekt?
Svaret i 3206 a:
0</= x </= 3
Ska det verkligen stå lika med också? Är inte derivatan noll där? Då borde det bara vara 0 < x < 3 ? Samma i 3206b
Du har rätt. Olikheterna bör vara strikta eftersom funktionen varken är växande eller avtagande i punkter där . Så som facit skrivit det är funktionen både avtagande och växande i punkterna och , vilket är orimligt.
AlvinB skrev:Du har rätt. Olikheterna bör vara strikta eftersom funktionen varken är växande eller avtagande i punkter där . Så som facit skrivit det är funktionen både avtagande och växande i punkterna och , vilket är orimligt.
Nej facit är korrekt. En funktion kan vara både växande och avtagande i en punkt eller i ett intervall. Till exempel är en konstant funktion både växande och avtagande eftersom villkoren för en monoton funktion är uppfyllda. Du tänker kanske på strikt växande/savtagande funktioner?
Jag har prov på detta. Ska jag skriva = teckenet där derivatan är noll då jag ska ge intervaller eller inte?
Yngve skrev:AlvinB skrev:Du har rätt. Olikheterna bör vara strikta eftersom funktionen varken är växande eller avtagande i punkter där . Så som facit skrivit det är funktionen både avtagande och växande i punkterna och , vilket är orimligt.
Nej facit är korrekt. En funktion kan vara både växande och avtagande i en punkt eller i ett intervall. Till exempel är en konstant funktion både växande och avtagande eftersom villkoren för en monoton funktion är uppfyllda. Du tänker kanske på strikt växande/savtagande funktioner?
Ja, jag läste det som strängt växande och strängt avtagande. Då har Yngve (och facit) rätt.
idkidc22 skrev:Jag har prov på detta. Ska jag skriva = teckenet där derivatan är noll då jag ska ge intervaller eller inte?
Som sagt - Facit har rätt i detta fall.
Det går inte att säga vad du ska skriva på provet eftersom vi inte vet vilka frågor du kommer att få där. Och om vi visste vilka frågor du skulle få så skulle vi inte ge dig svaret på dem.
Det viktiga är att du förstår vad det innebär att en funktion är växande/avtagande respektive strängt växande/strängt avtagande. Läs texten jag länkade till och fråga om det du inte förstår.