Nej. Vad är det du tänker göra?
Om jag skulle köra på samma sätt som tidigare, måste jag veta, hur jag ska ställa upp detta?
Numerisk derivering.
Välj h., t.ex 0.001.
Beräkna f(4 + h) med miniräknare.
Beräkna f(4 - h) med miniräknare.
Bilda centraldifferenskvot. Klart.
Jag för för höga siffror.
Om du väljer h = 0.001, så beräkna
- f(4 + h)
- f(4 - h)
Vad får du för svar i varje steg?
Det blir 1 och det är fel.
Stokastisk ställde en enkel fråga men du svarar inte, utan skriver bara ditt slutresultat. Varför?
Japp, du räknar fel. Vad du gör för fel är omöjligt för oss att svara på om du inte på något sätt hur du har räknat.
Jag föreslår att du följer Stokastisks råd.
Första steget är fortfarande:
beräkna
f(4 + h)
Det blir fel när du skriver
Dela upp det i mindre steg så blir det mindre komplicerat. Följ stegen i detta inlägg.
Vad får du
f(4.001)
till?
f(x) = x / (x^2 + 1)
Vad är f(4.001) ?
Bra. Då har vi fått dig genom punkt ett i listan från Stokastisk.
Tillägg: Just i den här uppgiften kan det nog vara bra att räkna med många värdesiffror.
EDIT: Nej, förresten. Nämnaren blev fel. Det står ju x^2, inte x.
Nej det där stämmer inte.
Det gäller inte att , se till så att du använder parenteserna korrekt när du skriver in det på miniräknaren.
Detta är inte korrekt svar enligt facit.
Päivi skrev :Detta är inte korrekt svar enligt facit.
Du har ju bara gjort absolut första steget, du är ju inte färdig ännu. Vi försöker få dig att lösa problemet steg för steg. Det är de tre stegen jag skrev i inlägget tidigare som vi vill att du ska utföra.
Det du skriver tyder på att du inte har funktionsbegreppet klart för dig.
Om så är och
Kan du fortsätta då?
Yngve det skrivs så mycket olika saker i böcker att man blir ibland riktigt snurrig. Den enda boken jag tycker bäst om, det är räkna till max.
Alltihop handlar fortfarande om att hitta två punkter på kurvan och dra en linje genom dem.
Man skulle kunna välja de där punkterna hur man vill, bara de har x-värden väldigt nära x=4. Då blir linjens lutning ungefär lika med f'(4).
Ett förslag, som du har börjat på, är att välja
den punkten på kurvan som har x-värdet=3.999
och
den punkten på kurvan som har x-värdet x=4.001
Däremot har du än så länge inte räknat fram y-värdena för dessa punkter.
Y-värdet som hör ihop med x=4.001 är och det andra y-värdet är
Facit säger ett negativt tal. Det här ingen uppgift som man kan räkna rätt utan att det blir fel jämnt.
Detta är inget sätt man kommer till rätt i alla fall. Det blir gissningar hit och dit.
Tänkte om man kan räkna detta på samma sätt som tidigare. Med gissningar kommer man inte närheten av vad facit säger. Därför ställde jag frågan också.
Yngves uppfattning är fel om mig. Det kan finnas alltså skäl, varför jag ställer frågor som verkar konstiga och då får man konstig uppfattning. Facit säger resultat som man inte kommer ens närheten.
Päivi skrev :
Tänkte om man kan räkna detta på samma sätt som tidigare.
Javisst. Jag skrev just så: ...hitta två punkter på kurvan och dra en linje...
Med gissningar kommer man inte närheten av vad facit säger.
Nej, det gör man inte. Därför behöver man räkna fram y-värdena för punkterna.
Bubo skrev :Alltihop handlar fortfarande om att hitta två punkter på kurvan och dra en linje genom dem.
Man skulle kunna välja de där punkterna hur man vill, bara de har x-värden väldigt nära x=4. Då blir linjens lutning ungefär lika med f'(4).
Ett förslag, som du har börjat på, är att välja
den punkten på kurvan som har x-värdet=3.999
och
den punkten på kurvan som har x-värdet x=4.001Däremot har du än så länge inte räknat fram y-värdena för dessa punkter.
Y-värdet som hör ihop med x=4.001 är och det andra y-värdet är
Jag förstår , det ska alltså räknas k värdet mellan dessa punkter som blir negativt tal.
Detta ger inget negativt tal.
Om vi säger att f (4) och sedan vill man ha (4-h)
Man tar först
Kan man göra så här
4+ 0,001/(4+0,001)^2- vad ska man skriva här, så inte nämnaren blir 0?
Jag förstår inte alls vad du menar med att du får gissa, jag tycker du fått tydliga instruktioner på vad du ska göra?
Om du räknar ut vilka punkterna är och beräknar k-värdet för linjen som går genom dessa två punkter så får du ett negativt tal, du måste räknat fel någonstans.
Om vi skippar att använda centraladifferenskvoten, så ska du beräkna
1. f(4.001)
2. f(4)
3.
Är det i någon av dessa steg du tycker att du behöver gissa?
Räkna ut svaren i varje steg och skriv till oss vad du får i varje steg.
Och det blir rätt jobbigt att göra dessa uträkningar för hand. (på c-uppgiften nästintill omöjligt, om man inte kan några trick för att räkna decimala tiopotenser.) Använd miniräknare (och kontrollera att du slår in rätt).
Stokastisk skrev :Jag förstår inte alls vad du menar med att du får gissa, jag tycker du fått tydliga instruktioner på vad du ska göra?
Om du räknar ut vilka punkterna är och beräknar k-värdet för linjen som går genom dessa två punkter så får du ett negativt tal, du måste räknat fel någonstans.
Om vi skippar att använda centraladifferenskvoten, så ska du beräkna
1. f(4.001)
2. f(4)
3.
Är det i någon av dessa steg du tycker att du behöver gissa?
Räkna ut svaren i varje steg och skriv till oss vad du får i varje steg.
Nej det stämmer inte att f(4.001) - f(4) = 0.001. Du gör ofta detta fel och jag ser det som ett tecken på att du inte riktigt har koll på funktionsbegreppet, jag skulle gissa på att det är även detta Yngve reagerar på (det är alltså inte din fråga som vi reagerar på).
Det gäller att
Det gäller inte att f(4.001) = 4.001.
Sedan är
Det gäller inte att f(4) = 4.
Stokastisk skrev :Nej det stämmer inte att f(4.001) - f(4) = 0.001. Du gör ofta detta fel och jag ser det som ett tecken på att du inte riktigt har koll på funktionsbegreppet, jag skulle gissa på att det är även detta Yngve reagerar på.
Ja det var just det jag reagerade på.
Päivi, du har bara i denna tråd två gånger skrivit saker som tyder på detta:
Päivi skrev :Yngves uppfattning är fel om mig.
Ja, jag hoppas verkligen att det är så Päivi.
Jag hoppas också verkligen att du framöver visar att det är så.
Läs andra trådar Yngve!
Nu börjar detta vara allvarligt redan.
Vad ska jag göra? Ska jag lämna matten för vind och vågor? Jag var riktigt sur igår. Jag har aldrig känt så här någonsin som nu.
Kändes inte roligt komma tillbaka. Hade 3-4 dagar ledigt ftån matten. Mina lediga stunder är 10 år framåt, när jag tar ledigt för gott. Jag behöver läsa matte, men vet inte, vad jag ska göra.
Päivi skrev :Vad ska jag göra? Ska jag lämna matten för vind och vågor? Jag var riktigt sur igår. Jag har aldrig känt så här någonsin som nu.
Kändes inte roligt komma tillbaka. Hade 3-4 dagar ledigt ftån matten. Mina lediga stunder är 10 år framåt, när jag tar ledigt för gott. Jag behöver läsa matte, men vet inte, vad jag ska göra.
Jag har svarat i PM.
Stokastisk skrev :Nej det stämmer inte att f(4.001) - f(4) = 0.001. Du gör ofta detta fel och jag ser det som ett tecken på att du inte riktigt har koll på funktionsbegreppet, jag skulle gissa på att det är även detta Yngve reagerar på (det är alltså inte din fråga som vi reagerar på).
Det gäller att
Det gäller inte att f(4.001) = 4.001.
Sedan är
Det gäller inte att f(4) = 4.
Päivi, som tidigare skrivits så kan du alltså genomföra en numerisk derivering genom att använda värdet på differenskvoten som närmevärde till f'(4).
Du har fått närmevärden på f(4,001) och f(4) av Stokastisk här ovan.
Kommer du då vidare med denna information?
Jag såg inte dig Yngve tidigare än nu. Jag förstår det här närmevärde att det ska vara så nära som möjligt den andra punkten. Det ska tas k värde av det här.
När jag blir riktigt sur och ledsen fungerar jag inte alls. Det hjälper bara jag har lite ledigt fr ån matten. Det är redan allvarligt. Jag glömmer snabbt bort nu för tiden. Har fortfarande problem med minnet och det är farligt komma fr ån matten.
Hur ska jag komma vidare Nu?
Jag kan skriva här
Nu fick jag korrekt svar.
Vi delar upp det här i fyra delproblem.
1. Beräkna f(4.001)
2. Beräkna f(4)
3. Beräkna f(4.001) - f(4)
4. Beräkna .
Vi ser alltså detta som deluppgifter för att komma i mål med hela uppgiften.
Här kommer lösningen på varje enskilt problem
1. Detta är redan beräknat
2. Detta är redan beräknat
3. Här använder vi resultaten från 1 och 2 och får då att
4. Nu använder vi resultaten från steg 3 och får att .
Därför är svaret att det ungefär är lika med .
Päivi skrev :Nu fick jag korrekt svar.
Vad bra.
Gör nu på samma sätt på c-uppgiften:
Beräkna f'(4) genom numerisk derivering då :
Med steglängd h = 0,001 får vi att
Använd steg-för-steg-metoden som Stokastisk föreslog:
- Beräkna f(4,001)
- Beräkna f(4)
- Beräkna f(4,001)-f(4)
- Beräkna
OBS! Skriv ner alla steg och visa dem här i dina uträkningar.
Jag tycker att Du Stokadtisk ska vara lite försiktig vad du uttalar nu. Jag har upplevt många gånger påhopp fr ån tråden också, vilket är otrevligt.
Jag är inte återställd ännu.
Päivi skrev :Jag tycker att Du Stokadtisk ska vara lite försiktig vad du uttalar nu. Jag har upplevt många gånger påhopp fr ån tråden också, vilket är otrevligt.
Jag är inte återställd ännu.
Om du tycker att det blir förolämpande att jag säger att det verkar som du har missuppfattat funktionsbegreppet så är det inte min mening att det ska vara det. När jag studerar så är det saker jag missförstått jag letar efter och vad som guidar mig vart jag ska lägga min energi på studierna, för det är där det kommer ge mest. Så när jag påpekar detta så är mitt syfta att försöka guida dig och inte att kritisera dig. Men om du upplever det som kritik mot dig så tar jag och slutar upp med det.
Jag tittade från Youtube och det räckte till att jag begrep. Jag hade ledigt 3-4 dagar fr ån matten. Detta är mycket farligt för mig hålla pauser. Så fort jag har haft lite ledigt, har jag hunnit glömma någonting och det beror att jag är inte återställd ännu. Jag känner på själv vad jag måste titta på. Jag har gått genom stort sett hela funktioner två gånger i år. Jag har läst matte A och B och när jag frågar, blir det gärna påhopp. En liten detalj måste vara stor sak. Detta gör mig ledsen och jag tappar intresse för matten. Min sambo klarade av köra och det gick hur bra som helst. Han tyckte att jag var väldigt enkel för honom. Jag begrep snabbt. Jag är inte borta, men jag mår inte väl.
Går det inte räkna mera derivata räkningar utan miniräknare? Jag vill veta den här c uppgiften?
Päivi skrev :...
Jag har läst matte A och B och när jag frågar, blir det gärna påhopp. En liten detalj måste vara stor sak. Detta gör mig ledsen och jag tappar intresse för matten. Min sambo klarade av köra och det gick hur bra som helst. Han tyckte att jag var väldigt enkel för honom. Jag begrep snabbt. Jag är inte borta, men jag mår inte väl.
Hej Päivi.
Ingen av oss vill att du ska känna dig utsatt för påhopp.
Ingen av oss vill att du ska känna det som att du är utsatt för det du kallar "frågesport".
Men jag tror att vi inte riktigt förstår vilka av våra kommentarer som du uppfattar som påhopp.
Jag tror inte heller att vi riktigt förstår i vilka sammanhang som våra välvilliga "hjälpa på traven"-frågor till dig övergår till att av dig upplevas som "frågesport".
-----------
Vi bor inte tillsammans med dig och vi känner därför inte dig alls lika bra som din sambo gjorde. Därför måste du hjälpa oss här. Jag vill att du berättar för oss vilken typ av kommentarer som du uppfattar som påhopp och/eller frågesport.
Därför vill jag att du letar bakåt efter exempel på just sådana kommentarer och här klistrar in länkar till dessa.
Om du är osäker på hur du ska göra för att kopiera länkar till kommentarer så kan vi beskriva det för dig.
På c) gör du på precis samma sätt som i b). Enda skillnaden är att du har en annan funktion f(x).
Beräkna f(4 + h) för ett litet h.
Beräkna f(4)
Ta differenskvoten. Klart.
Visa stegen här så ser vi om det blir rätt.
Alla de här funktionerna a) - c) lär du dig snart derivera analytiskt för hand.
Päivi skrev :Går det inte räkna mera derivata räkningar utan miniräknare? Jag vill veta den här c uppgiften?
Jo, det går alldeles utmärkt att utföra numerisk derivering utan miniräknare på funktioner som är tillräckligt "snälla".
Men på funktionerna som du har i denna tråd är det enklare att använda miniräknare.
För att lösa c-uppgiften bör du följa tipset du fick i detta svar.
Päivi skrev :
Ja. Bra Päivi! Nu är det är rätt.
Nu saknar jag bara att du klart och tydligt skriver ut vad det är du räknar ut i de olika stegen.
Dvs skriv uttryckligen att:
- f(4) = 6,5*10^(0,0086*4) (och vad närmevärdet är)
- f(4,001) = 6,5*10^(0,0086*4,001) (och vad närmevärdet är)
- f'(4) är ungefär lika med (f(4,001) - f(4))/0,001 (och vad närmevärdet är)
Och så vidare.
Det är lite besvärligt skriva från telefonen.
Detta är en sekant lutning. Vi har två punkter och meningen är att man ska komma så nära som möjligt varandra med små steg längder så att det infaller tillslut tangentens lutning. Jag tror att det kallas för derivatan.
Svar jag inte tycker om är ett exempel. Du borde kunna det här. Det har man läst tidigare kurser. Det är inte säkert att jag har gjort det.
Jag missade en hel del från högstadiet, men fick ta fatt mig en del. Vi hade en mycket dålig lärare i särskild kurs matte.
Jag kunde plocka allt kunskap redan in i A matte. Dessutom blev betyget mycket högt. Nu när det har blivit kursförändring 2011 nu kan det finnas sådant som är igen ner plockat.
Därför kan jag känna att det blir påhopp, om jag frågar något sådant som jag har haft första gången i C matte. Det här påhopp hjälper inte mig framåt tvärtom. Jag känner mera att det är otrevligt.
Sedan kan det vara vissa saker som jag inte riktigt kommer ihåg, då ställer jag fråga om det. Vill jag ha svar. Mycket kommer jag ihåg ändå. Jag vill träna färdigt utan påhopp under träningens gång.
Felet sitter ofta just där att det är så nytt. Jag vet inte riktigt, hur jag ska ställa ska jag göra differenskvot och om funktionen ser lite lustig ut, hur ska jag beräkna en sådan sak, när det handlar om numeriskt. Allt sådant hur man ska ställa upp. Det är inget jag än kan. Om det det här x, vet jag ca, var det skall stoppas. Osäker på vissa detaljer kan jag vara.
Nu efter dödsfallet har jag glömt saker som jag läste före, innan min sambo gick bort. Det vill jag gärna ta om utan påhopp. Som sagt jag tror att det är inte så lätt mera eftersom det blir påhopp.
Gissnings tävlingar är sådana, nät kapitlet är väldigt nytt och jag är inte påläst riktigt ordentligt och inte alls kan området får frågor som jag inte kan svara på. Frågar jag hjälp och inte vet, hur jag ska göra. Vill jag ha hjälp och inte massa frågor som jag inte kan svara på.
Det är sådant här jag inte tycker om.
Päivi skrev :Svar jag inte tycker om är ett exempel. Du borde kunna det här. Det har man läst tidigare kurser. Det är inte säkert att jag har gjort det.
Jag tror inte att någon har skrivit så till dig på väldigt länge Päivi. Visa gärna exempel på när det hände senast.
Jag missade en hel del från högstadiet, men fick ta fatt mig en del. Vi hade en mycket dålig lärare i särskild kurs matte.
Jag kunde plocka allt kunskap redan in i A matte. Dessutom blev betyget mycket högt. Nu när det har blivit kursförändring 2011 nu kan det finnas sådant som är igen ner plockat.
Därför kan jag känna att det blir påhopp, om jag frågar något sådant som jag har haft första gången i C matte. Det här påhopp hjälper inte mig framåt tvärtom. Jag känner mera att det är otrevligt.
Visa ett exempel där du har frågat något och sen känt dig påhoppad Päivi.
Sedan kan det vara vissa saker som jag inte riktigt kommer ihåg, då ställer jag fråga om det. Vill jag ha svar. Mycket kommer jag ihåg ändå. Jag vill träna färdigt utan påhopp under träningens gång.
Felet sitter ofta just där att det är så nytt. Jag vet inte riktigt, hur jag ska ställa ska jag göra differenskvot och om funktionen ser lite lustig ut, hur ska jag beräkna en sådan sak, när det handlar om numeriskt. Allt sådant hur man ska ställa upp. Det är inget jag än kan. Om det det här x, vet jag ca, var det skall stoppas. Osäker på vissa detaljer kan jag vara.
Nu efter dödsfallet har jag glömt saker som jag läste före, innan min sambo gick bort. Det vill jag gärna ta om utan påhopp. Som sagt jag tror att det är inte så lätt mera eftersom det blir påhopp.
Visa exempel Päivi, annars förstår vi inte vad du menar med påhopp.
Gissnings tävlingar är sådana, nät kapitlet är väldigt nytt och jag är inte påläst riktigt ordentligt och inte alls kan området får frågor som jag inte kan svara på. Frågar jag hjälp och inte vet, hur jag ska göra. Vill jag ha hjälp och inte massa frågor som jag inte kan svara på.
Det är sådant här jag inte tycker om.
Vi försöker ställa enkla frågor som du kan svara på Päivi. Vi försöker bryta ner problemet i små delar och förenkla så mycket som möjligt. Som jag ser det har frågorna två syften:
- Dels att du ska känna att det är du själv som löser uppgiften, inte vi.
- Dels att vi ska kunna kontrollera att du förstår vad du håller på med och att du förstår vad det är vi skriver till dig.
Jag kan pröva att helt låta bli att ställa frågor ett tag så får vi se om du tycker att det funkar bättre.
-----------------
I den här instruktionen står det hur du gör för att kopiera en länk till en kommentar och sedan klistra in den i ett inlägg Päivi.
Pröva det här så att vi ser att du kan det.
Jag har över 4000 inlägg. Det går inte ens söka. Jag hade en uppgift i funktioner eller om det var i trigonometri där det blev sagt att det här har man haft redan i matte 1 eller om det var matte 2. Det var några gånger så. Det är bra länge sedan.
För mig har inte matte varit tung ämne. Jag har inte behövt kämpa ens.
Skulle matte vara tung ämne för mig. Skulle jag aldrig ge mig på matte. Det här gör jag av min fri vilja, inte att någon tvingar på mig. Jag måste läsa matte.
Läraren som jag hade var jag riktigt nöjd med. Han gav styrka åt mig. Han gjorde helt enkelt rätt. Han hade mig från matte A. Jag berättade till honom att vi hade mycket dålig lärare i högstadiet. Minns när vi gick i sjuan och en klass kamrat frågade av läraren, kan du berätta en gång till för oss, hur du räknade cirkelns area. Läraren svar var sådan här" har ni inte uppfattat det här nu första gången. Behöver ni inte begripa mer" eleverna klagade på läraren till sina föräldrar och det togs upp kvars samtal med läraren. Hela klassen förstörde hans lektioner allt som han hade. Vi hade dåliga lärare på den tiden. Visst jag tyckte att geometri var besvärligt, men jag höll tyst om det i matte A kursen. Jag kunde läsa från A kursen hur man räknar cirkelns area. Behövde aldrig nämna det för läraren. Jag tyckte tillslut att geometri var riktigt roligt. Trigonometri var ännu roligare. Jag tyckte om funktioner eftersom min sambo upplevde det så. Negativ tal var besvärliga för länge sedan. Inte nu. Procent räkningar var besvärliga. Det minns jag. Det var länge sedan.
Hur som helst läste jag så pass bra att jag fick mycket högt betyg. Hur som helst lärde jag mig allt.
Min klasskamrat sa något år tillbaka till mig att hon blir gråt färdig bara hon ser matte bok framför sig. Så svår är inte matte att det inte går lära sig.
Den här matte läraren som vi tyckte mycket dåligt om. Han minns hela den här klassen väl. Han sa till mig antal år tillbaka. Du har Päivi berättat för honom att du tycker om matte.
Jag sa, det stämmer än idag.
Min sambo fick väldigt positiv uppfattning av mig med matten före, innan han gick bort. Han ansåg att det här kommer gå riktigt bra. Han var rätta typen för mig. Sådan som han var. Så bra lärare har jag inte haft på länge. Vi hade bra lärare i låg och mellanstadiet i viss tid. Efter det hade vi dåliga.
Det tas upp i tv, hur eleverna misslyckas med matten i skolan, men lärarna är så dumma själva i knoppen att på nyheterna berättas om de själva, hur dåliga de själva är, när de inte kan ens hjälpa. Kan alltså inte pedagogik. Där brister det. Intresset minskar för matte, när felet sitter hos läraren.
Matte är ett ämne som man måste jobba med rätt mycket. Jag blir förbannad om jag inte får jobba med matten och blir påhoppat, när det är träning. Jag vill inte att man ska försöka stoppa mig att jag inte får fortsätta med matten. Det är så jag upplever ibland.
Har tänkt måste jag söka en speciell lärare från internet som kan komma hem. Detta är inte gratis. Det handlar om timmar. Känner jag så tar jag en lärare hem. Har sökt finns det andra ställen där man kan fråga matte hjälp. Jag vill inte bli stoppad för det här. Finns det inga möjligheter måste jag lägga ner matten helt och det betyder att inget prov görs på matte 3c. Jag har betyg på matte A och B och därför hör jag idag till matte 3c.
Jag läste på distans matte. Läste hemma på samma sätt och det fungerade riktigt bra. Vad man måste ha, det är själv disciplin och det har jag.
Numerisk derivering är riktigt nytt för mig. Jag höll på med det andra först alltså tangentens lutning, hur man ställer vissa saker i formeln. Nästa sak var lära det här numerisk derivering och då upplevde jag inte detta mer som roligt..
Jag tänkte, tar det nu verkligen stop att jag inte kan läsa matte. Jag lärde att man kunde använda numerisk derivering på samma sätt, när man sysslade med tangentens lutning. När jag såg funktionen. Tänkte hur sätter man det här till formeln, så det går att räkna.
Det här området är nytt och jag behöver träna och får jag inte göra det, måste jag lämna matten för vind och vågor. Nu är det ingen som mera säger åt mig, ska du inte köra matte. Nu är riskerna mycket höga att lämna jag matten helt, kommer inte jag återuppta den mer gång. Innan jag lämnar matten, söker jag andra möjligheter och detta betyder också att jag lämnar PA.
Detta gör mig mycket ledsen om fallet blir så att jag måste göra detta. Nu läser jag inte matte för nöjens skull. Det finns ett syfte, varför jag gör detta.
Det är svårt kunna skriva från telefonen. Har lika besvärligt kunna skriva på finska från telefonen. Orden vänds och det blir fel kasus, inte att jag skriver fel kasus. Det är telefonen som vänder på orden för mig. Jag talar riktigt bra finska själv. Skriver bra och pratar, men från telefonen är det minsann besvärligt. Jag skriver snabbt.
Många gånger skriver jag från telefonen. Tangenterna ligger nära varandra och an skriver snabbt och det blir fel. Ibland glömmer jag till o med ord i mellan har jag upptäckt.
Jag har till o med haft matte prov på funktioner måste jag säga.
Päivi skrev :Jag har över 4000 inlägg. Det går inte ens söka.
Eftersom du upplever att det här är ett problem här och nu så räcker det väl att du tittar igenom dina senaste trådar och tar ett par exempel därifrån? Du behöver alltså inte söka upp sådant som är flera månader gammalt.
Jag hade en uppgift i funktioner eller om det var i trigonometri där det blev sagt att det här har man haft redan i matte 1 eller om det var matte 2. Det var några gånger så. Det är bra länge sedan.
Ja. Som jag skrev tidigare så känns det som att det var länge sedan någon skrev så till dig. Känner du ändå att det fortfarande är så?
Matte är ett ämne som man måste jobba med rätt mycket. Jag blir förbannad om jag inte får jobba med matten och blir påhoppat, när det är träning. Jag vill inte att man ska försöka stoppa mig att jag inte får fortsätta med matten. Det är så jag upplever ibland.
Det är ingen här på Pluggakuten som varken vill eller kan stoppa dig från att fortsätta med matten Päivi. Att du upplever det så är tragiskt. Det är därför jag så gärna vill att du visar konkreta exempel på kommentarer som får dig att känna så. Om vi får veta vilka saker som får dig att känna så så är det nämligen lättare för oss att undvika dessa.
Numerisk derivering är riktigt nytt för mig. Jag höll på med det andra först alltså tangentens lutning, hur man ställer vissa saker i formeln. Nästa sak var lära det här numerisk derivering och då upplevde jag inte detta mer som roligt..
Jag tänkte, tar det nu verkligen stop att jag inte kan läsa matte. Jag lärde att man kunde använda numerisk derivering på samma sätt, när man sysslade med tangentens lutning. När jag såg funktionen. Tänkte hur sätter man det här till formeln, så det går att räkna.
Numerisk derivering går till på samma sätt som att beräkna sekantens lutning. Det är inget konstigt med det. Det blr stå i dina böcker att numerisk derivering bygger på just den metoden.
Det här området är nytt och jag behöver träna och får jag inte göra det, måste jag lämna matten för vind och vågor. Nu är det ingen som mera säger åt mig, ska du inte köra matte. Nu är riskerna mycket höga att lämna jag matten helt, kommer inte jag återuppta den mer gång. Innan jag lämnar matten, söker jag andra möjligheter och detta betyder också att jag lämnar PA.
Återigen, ingen här på PA vill hindra dig från att träna. Ingen här vill tvinga bort dig från PA.
Detta gör mig mycket ledsen om fallet blir så att jag måste göra detta. Nu läser jag inte matte för nöjens skull. Det finns ett syfte, varför jag gör detta.
Det gör även mig mycket ledsen ska du veta Päivi.
Du anar inte hur många timmar som jag och många andra här på PA har investerat i att försöka hjälpa dig med matten. Det vore väldigt tråkigt om det skulle leda till att du istället slutar med matten.
Jag vill gärna inte sluta med matten för då blir jag helt förstörd.
Jag vet själv att matte är inget ämne för många andra. Många tycker illa om matte, men sådan är inte jag. Jag har haft positiva tankar för matten. Nu skriver jag igen från telefonen. Kan inte se vad jag ska svara till dig Yngve eftersom det inte går få ner texten som jag skriver just nu.
Inte nu har jag känt så mera som var länge sedan.