1 svar
119 visningar
Renny19900 1697 – Avstängd
Postad: 3 nov 2019 20:55 Redigerad: 3 nov 2019 21:17

Hur har Erik resonerat

Jag har lite problem med att förklara hur Erik tänkte när han resonerade... Jag har dock en liten lösning som jag är osäker på..

Jag tänker att Erik kan ha resonerat på 2 olika sätt : 

1 sättet)  Rita en kvadrat runt sexhörnigen...  Då kan vi totalt få  6 ”trianglar” varav 2 trianglar som man ska subtrahera bort. Detta pga att de trianglarna egentligen inte bildar en triangel som passar in i sexhörningen..  Som tex triangel 5 (se på bild) därför ska man ta (180*6-180)-180 vilket är samma sak som 5*180-180 

 

ett annat sätt : 

Att det egentligen kan bildas 4 räta trianglar runt sexhörningen... De övriga trianglar är inte 100% rätvinkliga som exempelvis triangeln 5 på min bild... 

Däremot kan man dela in sexhörnigen i 5 trianglar runt omkring ... minus triangel 5 eftersom den inte är rätvinklig -> 180x5-180 

Det känns som att jag har resonerat på ett krångligt sätt.. Är det rätt tänkt? Fel tänkt? Hur kan man istället tänka?

Man skulle även kunna dela in sexhörnigen på följande sätt : 


Alltså vi har delat in figuren i sex trianglar varav 2 som inte ”passar in” -> (180*6)-180-180 = (180*6-180)-180 = (180*5)-180 ... Trianglarna som är markerade med ett ’ ska tas bort

ConnyN 2582
Postad: 4 nov 2019 06:41

Jag håller med dig Renny och har svårt att förstå Eriks tankegång.

Utan att han får förklara sig så skulle jag säga att han visste svaret, men kunde inte klara uppgiften.

Få se om någon annan förstår Erik?

Svara
Close