Är det en korrekt uträkning?
Hej, jag har räknat ut en uppgift och fått rätt svar. Men eftersom uppgiften handlar om att ge ändarna på triangeln koordinater har jag och facit fått olika x-värden. Dock stämmer y-värdet vilket är vad uppgiften handlar om. Min fråga är då skulle jag få full poäng även om vi räknat olika?
Ditt x-värde på 14 är korrekt. Ditt y-värde på 147 stämmer inte; skall vara 11,5. Ytan blir dock 147 m2.
(Triangeln är en pytagoreisk 3-4-5 triangel med längderna multiplicerade med 7.)
Skillnaden mellan din och facits lösning är att du har betecknat den längre sidan för x och den kortare sidan för y, medan facit gjort tvärt om.
Uppgiften handlar om att beräkna den maximala arean på rektangeln, så du får kalla sidorna vad du vill och ändå kunnat få full poäng. Jag tror att du har tänkt rätt, men du har slarvat en del vid din redovisning så du kommer inte att få full poäng på grund av slarvet.
Läs igenom din redovisning en gång till, och tänk på
- Göra teckenstudium på A' för att kontrollera att det är ett max
- skriv ett tydligt svar. Nu skriver du att y=147 (men jag tror att du menar något helt annat)
Jan Ragnar skrev:Ditt x-värde på 14 är korrekt. Ditt y-värde på 147 stämmer inte; skall vara 11,5. Ytan blir dock 147 m2.
(Triangeln är en pytagoreisk 3-4-5 triangel med längderna multiplicerade med 7.)
Juste, jag renskrev för att lägga upp det här så Råkade glömma skriva vad y är och istället skriva in svaret.
JohanF skrev:Skillnaden mellan din och facits lösning är att du har betecknat den längre sidan för x och den kortare sidan för y, medan facit gjort tvärt om.
Uppgiften handlar om att beräkna den maximala arean på rektangeln, så du får kalla sidorna vad du vill och ändå kunnat få full poäng. Jag tror att du har tänkt rätt, men du har slarvat en del vid din redovisning så du kommer inte att få full poäng på grund av slarvet.
Läs igenom din redovisning en gång till, och tänk på
- Göra teckenstudium på A' för att kontrollera att det är ett max
- skriv ett tydligt svar. Nu skriver du att y=147 (men jag tror att du menar något helt annat)
Jo, råkade skriva fel på y. Men ska man alltid göra ett teckenschema även om jag bara har ett nollställe för det kan väl inte bli minimi om de frågar efter maximi nu när jag bara har ett nollställe?
Jag tycker inte att du nödvändigtvis behöver göra teckenschema, men isåfall behöver du diskutera ditt nollställe på annat sätt (och då är teckenschemat ett smidigt sätt) Anledningen att du bör redovisa dina olika lösningsteg tydligt är att din lärare ska kunna följa din tankegång utan att bli tveksam på om du tänker rätt eller chansar, eller bara gör ett litet slarvfel som hen kan se mellan fingrarna på.
Alltså, eftersom du meddetsamma ändå ser att det är ett max, skriv då det. Det finns ingen anledning för dig att behöva förlita dig på att läraren ska tolka till din fördel. Full poäng på en a-uppgift handlar sällan om att bara behöva komma fram till rätt svar. Svaret måste också kunna motiveras på den nivån.
Teckenschemat är även bra kontroll att du inte har räknat fel. Låt säga att uppgifttexten och din intuition säger att det ska bli ett max, men när du kontrollerar tecknet så upptäcker du ett min. Och kan då förhoppningsvis hitta felet vid noggrannare genomräkning.