6 svar
196 visningar
Lär mig 454
Postad: 1 sep 2023 17:42

Är det elakt?

Hej! 

Jag går natur och igår skulle experimentera och skriva en labbrapport. Jag och en vän var i en grupp. Min vän bryr sig inte så mycket om skolan och jag vill verkligen skriva en riktigt bra labbrapport. Problemet är att min vän bad mig att skriva hela labbrapporten själv denna veckan. Jag vill göra det men det jag frågar mig själv är " tänk om vi får A? Då är det egentligen jag som förtjänar ett A och inte hon". Hon har ju inte gjort så mycket.

Jag kan inte säga till läraren att hon inte bryr sig för då är det elakt och hon är ju en vän till mig. Jag kan inte heller be henne skriva halva för att hon inte kommer göra det bra. Därför har jag bestämt mig att skriva en helt själv och en med henne där min labbrapport kommer vara "mitt bästa". Däremot kommer jag göra min och hennes helt okej. Men då kommer hon tro att jag vill få bättre än henne och att jag fjäskar.

Vet verkligen inte vad jag ska göra..

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 1 sep 2023 17:50 Redigerad: 1 sep 2023 17:54

Detta är varför jag alltid hatade grupparbeten på universitet om jag inte fick välja mina polare som gruppmedlemmar. Detta är en bra erfarenhet, jag är glad för din skull att du får råka ut för detta så tidigt i ditt liv. Vad är svaret? Gör det själv. Lär dig redan nu att du kommer bli tvingad i livet att jobba med inkompetenta eller icke-ambitiösa personer. Detta gäller inte bara i skolan, men även i arbetslivet. Det är trots allt som Napoléon sa:

If you want something done, do it yourself


Jag kan inte yttra mig om hur det funkar på högstadiet, då det är extremt mycket favorisering i det stadiet av utbildningssystemet. Jag tror din kompis kommer att ha ett agg mot dig om du tjallar på hen. Bit i det sura äpplet, gör ditt bästa och se till att inte hamna i denna situationen i framtiden (om det går).


Jag ska också tillägga att det ofta syns vem som gjort arbetet. Om din lärare är uppmärksam behöver du inte nämna det. Tro mig, lärare är mycket medvetna om vem som gör vad. Ett exempel är matematiklärare. Tro inte att de ej vet om det är din handstil, eller om matematik du skriver på papper är konsekvent med hur du brukar resonera. De vet. Samma sak gäller svenskalärare när det kommer till tal och skrift. :)

Judit 492
Postad: 1 sep 2023 17:55

Jag hade övervägt att fråga läraren hur hen tänker när hen sätter betyg på sådana här gemensamma arbeten. Du måste inte säga att du är den som gjort jobbet i det här fallet, fråga bara allmänt hur läraren vet vem som gjort vad och vem som förtjänar vilket betyg. Antingen kan det få läraren att tänka om nästa gång ni ska göra ett grupparbete, så att du slipper hamna i denna situation igen, eller kanske läraren kan berätta hur hen vet vilket betyg hen ska sätta, så att du kan känna dig trygg med att det blir rättvist.

mekatronik 625
Postad: 1 sep 2023 18:05

Jag hamnade i en liknande situation för några år sen - sa bara till min gruppmedlem att jag gör allting här och att vi bör göra arbetet separat för att vi är i olika stadier. Du går i gymnasiet nu, men när du blir vuxen kommer det gynna dig mer att ha det mindsetet som Dracaena nämnde. 

Teraeagle 21051 – Moderator
Postad: 1 sep 2023 18:17

Precis som Dracaena skriver så är det något du helt enkelt måste vänja dig vid. Önskar jag kunde skriva att det är ett beteende som försvinner men du kommer hamna i liknande situationer på universitet och i arbetslivet. Se det som en del av utbildningen och en merit på kontot ”livserfarenhet”.

Min lösning på denna sorts problem är att jag väljer mina strider. Fråga dig själv vad du vill få ut från detta grupparbete. Du är troligen ute efter ett högt betyg, vilket då är det enda som spelar roll. Ifall du måste vara dragloket i gruppen eller påpeka felaktigheter i det andra har skrivit så får det vara så. Om dina gruppkamrater får ett gratis bra betyg så grattis till dem. Nästa gång hamnar de i en annan grupp och då går det inte lika bra. Fokusera alltså på din egen prestation och vad du vill ha för betyg.

Sen, som Dracaena också påpekade - din lärare har säkerligen noterat att du är en ambitiös elev och förstår vem som har skrivit vad i texten.

Lär mig skrev:

Hej! 

Jag går natur och igår skulle experimentera och skriva en labbrapport. Jag och en vän var i en grupp. Min vän bryr sig inte så mycket om skolan och jag vill verkligen skriva en riktigt bra labbrapport. Problemet är att min vän bad mig att skriva hela labbrapporten själv denna veckan.

Det här behöver du ta upp med din lärare. Att ni satsar olika högt, och att ni presterar olika, det må vara hänt – det har i princip alla som gått i skolan råkat ut för, antingen som den som satsar högre, eller som den som satsar på lite lägre betyg. Men att din skrivkompis vill att du ska skriva rapporten i princip själv, det är något annat. En stor del av det vetenskapliga arbetet sker genom rapportskrivande. Det är en otroligt viktig del av arbetet och den vetenskapliga processen. Som Adam Savage från tv-programmet Mythbusters en gång så legendariskt sa: 

Det är inte okej av din vän att be dig göra detta, och det kommer inte att vara bra för din vän heller – att skriva en labrapport måste man kunna om man går natur eller teknik. 

Jag kan inte säga till läraren att hon inte bryr sig för då är det elakt och hon är ju en vän till mig.

Jag förstår känslan, men om din vän har bett dig att skriva i princip hela arbetet själv, då är det ju sant. Du gör även din vän en björntjänst, eftersom hon inte kommer att lära sig något. Och vad är det för kompis som lägger allt arbete på dig?

Vissa här i tråden tycker att du ska låta det vara en erfarenhet att välja sina labkamrater noga, och om du vill göra det, kör! Men jag tycker inte att du ska skämmas över att prata med din lärare. Visst kommer du i framtiden att behöva arbeta med personer du inte delar åsikter med, personer som är mycket mindre ambitiös än du, och många andra, men det är inte samma sak som att en kollega lämpar över allt jobb på en själv. I en sådan situation kan man alltid prata med sin chef. Varför skulle inte du kunna prata med din lärare i så fall? 

Som många skriver i tråden är det också ofta ganska uppenbart vem som gjort vad. Det märks på skrivsättet, textens flyt, och hur du uttrycker dig. 

Jag kan inte heller be henne skriva halva för att hon inte kommer göra det bra. Därför har jag bestämt mig att skriva en helt själv och en med henne där min labbrapport kommer vara "mitt bästa". Däremot kommer jag göra min och hennes helt okej. Men då kommer hon tro att jag vill få bättre än henne och att jag fjäskar.

Måste du skriva denna rapport med din labkamrat? Om du ändå kommer skriva en rapport på egen hand, som din lärare kommer att bedöma, då gör du ju en rapport enbart till någon annan. Om du skriver en rapport "tillsammans" med henne, då är det ni båda som får ett betyg (även om individuella insatser kan ge olika bedömning). Om du istället skriver två rapporter, då är ju en av rapporterna för dig i princip meningslös, eftersom den inte kommer att vara ett underlag för ditt betyg. 

 

Jag föreslår att du undersöker om du kan få skriva arbetet själv. Prata med din lärare och berätta, lugnt och sakligt, om din situation. Förhoppningsvis får du skriva själv denna gång. Om inte, då kan du fundera på om det är värt att få ett sämre betyg på denna uppgift, för att din vän inte ska åka lika mycket snålskjuts, eller om det inte är värt det. 

Jonto Online 9632 – Moderator
Postad: 1 sep 2023 20:07

Ur ett lärarperspektiv kan jag säga att läraren troligen har förståelse för det här komplexa problemet. Jag tycker också att du ska prata med läraren och vara ärlig med hur du tänker, ungefär som du gjort mot oss här. Läraren kan säkert hjälpa dig med hur du ska hantera situationen. Det är alltid bra att vara transparent(öppen). 

Du verkar klok, insiktsfull och empatisk, så jag tror inte att du behöver vara rädd för att prata med lärare utan jag tror att denne kommer förstå bra.

Svara
Close