Antibiotika resistens
Hur ska man rita av antibiotikaringen och ange vilka antibiotika som bokstäverna står för?
Hur ska jag dra slutsatser av de gemensamma resultaten samt kommentera och sammanfatta de?
Hur är antibiotikaresistens ett problem?
Du har inte givit så mycket information i samband med dina frågor. Vi har inte tillräckligt med information för att besvara t.ex. den första frågan. En laboration kanske? Inhibitionszoner?
Sedan behöver du börja med att visa hur långt du själv kommit med ditt svar, så kan hjälpa dig vidare.
Dag 1
Varje klass behöver:
□ kulturer av Bacillus subtilis och Escherichia coli
□ 2 små petriskålar med steril NA
□ steril koksaltlösning (NaCl)
□ sterila eppendorfrör (1,5 mL)
□ märkpenna
□ ympnål
□ brännare
□ ytdesinfektionsmedel
□ värmeskåp 37 °C
Arbeta sterilt.
1. Tag med ympnål ut några bakteriekolonier och stryk ut dem på agarplattan enligt
figuren.
2. Gör utstryk nr 1 och bränn av nålen.
3. Starta vid nr 2 och gör det utstryket.
4. Bränn åter av nålen och starta slutligen vid nr 3 och gör det sista utstryket.
5. Inkubera plattorna vid 37 °C i ett dygn.
Laboration - elevinstruktion Bioteknik, 100p.
Dag 2
Till hela klassen behövs
□ 2 antibiotikaringar (t.ex. mastring M 11), från vilka varje grupp får 2 x 2-3
antibiotikaplattor.
4 grupper per klass
Varje grupp behöver:
□ agarplattorna från dag 1 (renstryk av Bacillus och E-koli)
□ ca 10 ml steril 0,9% NaCl-lösning
□ sterila eppendorfrör
□ mikropipett 200–1000 μl med spetsar
□ märkpenna
□ ympnål
□ brännare
□ 2 stora petriskålar med steril agar
□ spetsig steriliserad pincett
□ tvättsprit eller ytdesinfektionsmedel
□ värmeskåp 25–30 °C
• Arbeta sterilt.
Varje grupp gör en odling med E.coli – samt en odling med Bacillus. Dvs 2 nya agarplattor
per grupp kommer att odlas.
• Märk 2 NA-plattor med E.coli respektive Bacilllus på petriskålens kant (ej på locket). Från
bakterieodlingen på odlingsplattan överföres med ympnål 1 koloni till ett eppendorfrör med
steril NaCl-lösning (ca 1,5 mL). Skaka röret så att en jämn bakteriesuspension erhålls.
• Från denna tas 1000 microliter (μL) bakteriesuspension ut sterilt och sprids ut på en ny
platta med steril näringsagar. Vid detta tillfälle använder man en mikropipett som ställes in
på önskad volym och förses med en steril plastspets.
• Suspensionen racklas med ett mycket lätt tryck ut över hela agarplattans yta med en steril
rackel, tills det att rackeln inte längre glider friktionsfritt över agar-ytan. VIKTIGT!
• Placera nu petriskålen med locket avtaget i ett värmeskåp vid 37 °C under 5-10 minuter.
• Med en märkpenna görs ett kryss på petriskålens undersida, så att plattan delas in i 4 lika
stora delar.
Varje grupp kommer att få två-tre former av antibiotika som skall studeras, på bägge
bakteriesorter.
• Med en flamberad pincett tar man ut en antibiotikaplatta från antibiotikaringen och lägger
den på en ”kvart” av agarplattan.
• Inkubering sker sedan i värmeskåp vid 25–30 °C i ett dygn.
Laboration - elevinstruktion Bioteknik, 100p.
• Hämningszonens bredd runt varje antibiotikalapp mätes med mm-noggrannhet.
Lämpligt är att mäta diametern.
□ I redogörelsen redovisas resultaten.
□ Rita av antibiotikaringen och ange vilka antibiotika som bokstäverna står för.
□ Ange hämningszonernas bredd i tabellform i klassens samlade tabell på google classroom
□ Dra slutsatser av de gemensamma resultaten samt kommentera och sammanfatta.
C kloramfenikol
E erythromycin
FC fusidinsyra
MT methicillin
NO novobiocin
PG penicillin G
S streptomycin
T tetracyklin
Hur ska man rita av antibiotikaringen och ange vilka antibiotika som bokstäverna står för?
Smaksak, där endast din kreativitet begränsar, så du får bestämma själv. På papper och scanna? I mjukvara du har på datorn?
Hur ska jag dra slutsatser av de gemensamma resultaten samt kommentera och sammanfatta de?
Slutsatserna beror på vilka resultaten är, och anknyter du dessa resultat till teorin kan du bygga vidare på resonemanget.
Hur är antibiotikaresistens ett problem?
Denna fråga är i sig själv, skapa en egen tråd med denna fråga så blir det nog lättare att behandla frågan. Börja även med att visa hur långt du själv kommit med ditt svar.