Ångerrätt vid köp på nätet.
Du köper en x-box på nätet för 2 000 kr. Du ångrar dig efter 4 dagar. Vad ska du göra, vilka rättigheter har du? Hade det gjort skillnad om det gått 15 dagar? Finns det någon konsumentlag du kan åberopa?
Jag skulle säga att jag har rätt att ångra köpet inom 14 dagar, och här har det endast gått 4 dagar. Jag inställer beställningen och på så sätt borde få tillbaka pengarna, eller hur? Är detta ett bra svar?
Det du skrivit borde vara rätt men frågan undrar också vilken skillnad det kan ha gjort om det gått 15 dagar?
Ångerrätten varar inom endast 14 dagar, så om det hade gått 15 dagar skulle man inte ha rätt att ångra sig?
Typ så, ja. Så finns det nästa del också om konsumentdagarna som du kan åberopa. Finns det några i just denna situation?
✌️
kanske reklamtionslagen? man får inte lämna tillbaka x-boxen direkt och man får inte tillbaka pengarna men man har fortfarande rätt att klaga på varan, eller hur ?
Ja
Det är bra
✌️
:)
ashe_ skrev:kanske reklamtionslagen? man får inte lämna tillbaka x-boxen direkt och man får inte tillbaka pengarna men man har fortfarande rätt att klaga på varan, eller hur ?
Nej det går inte, om man bara ångrar sig. Om du reklamerar en vara, behöver du ange att det i varan finns fel som inte framgick vid köpen, t.ex. att limmet i en sko inte håller, eller att xboxen inte startar. Men om man bara ångrar sig, men fungerar xboxen kan den inte reklameras.
Om det var öppet köp kanske xboxen kan skickas tillbaka (beroende på vad som stod i köpavtalet).
Ta en titt på distansköplagen, den ger ett visst skydd för köp som görs på distans (d.v.s. inte i en fysisk butik). Men, vid köp på nätet måste man ofta acceptera att andra villkor gäller, speciellt vid köp från nätbutiker som inte är registrerade i Sverige.