ange värde på konstanten
7.Jag förstår inte riktigt frågan på både A och B. reella tal finns ju på tallinjen och icke reella är exempel decimaltal men hur ska man lösa och tänk på dessa?
Nej, även decimaltal är reella. De tal som inte är reella är t ex - det går ju bara att dra roten ur positiva tal, så roten ur minus 4 finns inte! Då fantiserade man ihop ett tal som är sådant att resultatet är -1 när man kvadrerar talet, ochså kallar man detta tal för i.
Kommer du vidare härifrån?
Smaragdalena skrev:Nej, även decimaltal är reella. De tal som inte är reella är t ex - det går ju bara att dra roten ur positiva tal, så roten ur minus 4 finns inte! Då fantiserade man ihop ett tal som är sådant att resultatet är -1 när man kvadrerar talet, ochså kallar man detta tal för i.
Kommer du vidare härifrån?
förstår inte riktigt vad jag ska göra. ange ett värde på konstanten så den får 2 icke realla rötter. men hur gör jag det?
Har du märkt att ibland blir det ett negativt tal under rot-tecknet är du försöker lösa en andragradsekvation med hjälp av pq-formeln?
Smaragdalena skrev:Har du märkt att ibland blir det ett negativt tal under rot-tecknet är du försöker lösa en andragradsekvation med hjälp av pq-formeln?
yes och få får man ta hjälp av i va?
När jag lärde mig andragradsekvationer på gymnasiet så svarade vi bara "saknar reell lösning" om det blev någonting negativt under roten. Att det fanns lösningar till andragradsekvationerna även då lärde vi oss inte förrän i nästa årskurs, samtidigt som vi läste om komplexa tal (resten av den komplexa matematiken ligger i Ma4 nu).
Kalla talet som skulle ha stått där fläcken är får nånting, t ex a. Visa hur du löser ekvationen x2+18x+a = 0 med pq-formeln, så kan vi komma vidare.