Ange funktion då...
Hej jag behøver lite hjelp med fråga e och f vet inte riktigt vart jag ska børja.... har hållt på hela helgen så svaret er sækert superlætt... Tack!
e) "f(2)" motsvarar "funktionens värde då x=2". Dvs, vad är y-värdet på kurvan där x är 2?
f) Att lösa en ekvation innebär att ta reda på vilket/vilka värde på variabeln (dvs. x) som uppfyller likheten. Så, vad är x när funktionens värde (y-värdet) är 3?
Skaft skrev:e) "f(2)" motsvarar "funktionens värde då x=2". Dvs, vad är y-värdet på kurvan där x är 2?
f) Att lösa en ekvation innebär att ta reda på vilket/vilka värde på variabeln (dvs. x) som uppfyller likheten. Så, vad är x när funktionens värde (y-värdet) är 3?
ja så långt er jag med, men fattar inte vart x eller y er någonstans från førsta børjan
menas x med symmetrilinjen eller nollpunkt eller minimipunkt
y-verden er vel redan på 3 nu?
sorry er helt lost just nu kan inte tenke klart har suttit før lenge
Kurvan motsvarar oändligt många punkter. Här har jag markerat en av dem. Punktens x-värde avläses på x-axeln, (den som går åt höger) och y-värdet på y-axeln (den som går uppåt)
Den här punktens x-värde är ca 3.6, och y-värdet ca 1.6. Den punkten säger alltså att när x är 3.6, är y-värdet 1.6 för den här funktionen. Eller på mattespråk: f(3.6) = 1.6. Så om du läser grafen på motsvarande sätt, vad är f(2)?
då er det vel -1 bara på e?
och 0 på f?
Inte bara! Det finns ett till x som ger samma y på f). Men annars helt rätt!
Skaft skrev:Inte bara! Det finns ett till x som ger samma y på f). Men annars helt rätt!
hm, min lærare sa att jag skulle gøra om hela upg, 1 var det jag svarade i førsta inlæmningen... denna uppgift var så enkelt att det blev svårt, måste ta fler pauser.. och ha en lærare som specifiserar vilka uppgifter i uppgift 1 jag ska gøra om... tack så mycket!