Angående ett betygskriterie
Hej,
"I arbetet formulerar eleven relevanta hypoteser och formulerar med säkerhet komplexa egna frågor."
Hur tolkar ni detta?
"....formulerar med säkerhet komplexa egna frågor." - syftar man på frågeställningar här?
Kort och gott: Att du har förstått vad du håller på med och därför vet vad du behöver ta reda på för att kunna komma fram till en slutsats. "Med säkerhet" kan innebära att du tydligt redogör för vad man kan dra för slutsatser utifrån ett experiment och vad man inte kan dra för slutsatser, eftersom datan är bristfällig. Du ska då kunna ge förslag på andra experiment man kan utföra för att svara på dessa frågor.
Hör betygskriteriet till något speciellt område?
Hmm..jaha ok..Tack uppskattar verkligen sådana utförliga svar - väldigt hjälpsamt. Men du tolkar inte det som att man ska ha med frågeställningar? För det står ju formulerar komplexa frågor - men kan det kanske betyda att man t.ex. kan formulera dessa frågor i själva diskussionen - ge förslag på komplexa frågor som diskuteras eller kanske i frågeställningen ta upp något om hur det man undersöker kan koppplas till verkligheten? Eller är det som du skriver "slutsatser" som man avser när man menar komplexa frågor?
Ska skriva en labbrapport så hade lite problem med att tolka kriteriet :-)
Om du förklarar vad du har gjort (dvs vad som ska bedömas) kanske jag kan ge något förslag på en komplex frågeställning.
Det lär som sagt ha att göra med ifall du vet vad du behöver ta reda på för att kunna dra en slutsats samt vad du inte kommer kunna dra för slutsatser.
Har inte gjort något (inte haft min laboration än) - men jag ska undersöka friktionstalet av en kloss med vikter via dragkraft när dessa vikter dras med konstant fart. Även maximal friktionkraft
Teraegle du tror inte du kan ge mig ett exempel på en komplex frågeställning ändå kanske? Hade varit så mycket lättare för mig att förstå om någon hade kunnat sätta det i perspektiv. Har fortfarande osäker på vad de menar även om jag fick en bra förklaring av dig. Jag tror det kan hjälpa många elever som har samma problem..Det är rätt svårt att tolka betygskriterierna ibland :/
Hej,
är fortfarande lite osäker på det här med komplexa frågor även nu efter att ha utfört labben...Kan man ge förslag på några i diskussionen i sin labb eller syftar kriteriena på att man har färdiga frågeställningar i inledningen som man sedan besvarar? Finns det någon som kan ge mig ett exempel?
Skulle också önska några förklaringar till:
"Vidare tolkar eleven sina resultat, utvärderar sina metoder med nyanserade omdömen och motiverar sina slutsatser med välgrundade och nyanserade resonemang. Vid behov föreslår eleven också förändringar."
Är det några generella betygskriterier du har läst eller är de kopplade till just den här labben? Alla kriterier är inte relevanta för alla moment. Man kan inte bedöma smaken hos ett äpple om man äter ett päron, typ.
Det är generella betygskriterier för A-nivå. Jag Har utfört en laboration och håller på att skriva min labbrapport. Jag hittade en länk om labbrapport och längst ned tar man upp de kriterier som berör just labbrapporten. Då tar man upp de kriterier jag skrivit här, länken:
https://agywilmar.weebly.com/uploads/2/4/4/9/24492090/hur_skriver_man_en_laborationsrapport.pdf
Jag är nästan klar med min labbrapport men jag vill inte skriva ut något här då det ska gå igenom urkund..