Ändras procenten procent procentenheten om antalet konstant förändras?
Anna har 982 kunder inne i sin affär under 15 dagar. 27% av dom 982 kunderna köper något. (27% av 982 = 265 personer)
Greta har också en affär och hon har 20.700 kunder under 15 dagar.
Baserat på Annas siffror hur kan jag få fram procent antalet av kunder som köper något? Visst måste procent antalet bli större då chansen är större till köpande kunder med ett fler antal kunder under samma period?
Hur ser räkneformeln ut för detta? Har ett flertal likadana uppgifter då enbart antal kunder förändras.
Tack snälla på förhand!
Tråd flyttad från Kluringar till Matte 2. Kluringforumet är endast till för matematiska delikatesser du vill bjuda andra på. /Smutstvätt, moderator 9
Louise1945 skrev:Anna har 982 kunder inne i sin affär under 15 dagar. 27% av dom 982 kunderna köper något. (27% av 982 = 265 personer)
Greta har också en affär och hon har 20.700 kunder under 15 dagar.
Baserat på Annas siffror hur kan jag få fram procent antalet av kunder som köper något? Visst måste procent antalet bli större då chansen är större till köpande kunder med ett fler antal kunder under samma period?
Hur ser räkneformeln ut för detta? Har ett flertal likadana uppgifter då enbart antal kunder förändras.
Tack snälla på förhand!
Tråd flyttad från Kluringar till Matte 2. Kluringforumet är endast till för matematiska delikatesser du vill bjuda andra på. /Smutstvätt, moderator 9
Av alla 982 som besöker affären är det 27% som köper något. Hur många procent av dem köpte inte något?
Det måste då vara 73% som inte köper något för att 27+73=100 vilket motsvarar alla kunder i procent.
Har du någon bild på frågan? Det är lite oklart formulerat nu, tycker jag. T.ex. vet jag inte vad "procent antalet" betyder. Står det så i uppgiften?
precis, 27% köper något och resterande köper inte något. I uppgiften ska jag konstant jämföra med "Annas" affär då det är ett riktigt testat fall.
Dom kommande uppgifterna är händelser som inte skett ännu, så jag ska räkna ut sannolikheten baserat på Annas data.
jag skulle behöva hitta en lösning så att jag kan komma fram till samma resultat (hur många procent handlar något av dom som vart i butiken) Svaret kan väl inte bli 27% varje gång om antalet kunder förändras drastiskt.
Jag har 8 st till liknande frågor där enbart antalet på Gretas kunder förändras.
Vi har ingen chans att hjälpa dig om vi inte vet exakt hur frågorna är formulerade. Kan du lägga in en bild?
ANNA har 982 kunder under 15 dagar. 27% av dom 982 kunderna köper något, och resterande köper inget.
(27% av 982= 265 personer)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gretas affär har 20.700 kunder under 15 dagar. Nu när Greta har fler kunder under samma tid är väl sannolikheten att fler kunder än 27% handlar något visst?
Anders affär har 130.000 kunder under 15 dagar. Hur många av dom 130.000 besökande kunder kommer att köpa något?
Jane´s affär har 250.000 kunder under 15 dagar. Hur många av dom besökande kunderna kommer att handla något?
Olle´s affär har 1.200 000 kunder under 15 dagar. Hur många av dom handlar något?
Sara´s affär har 4.200 000 kunder under 15 dagar. Hur många av dom handlar något?
Jag behöver svara:
tillexempel: Av Saras 4.200 000 besökande kunder handlade X% något . (44% av 4.200 000 besökare handlade något)
Jag förstår det som att jag ska räkna ut sannolikheten. Så visst måste det vara logiskt att ju fler besökare desto större är sannolikheten att fler handlar något. Till exempel i annas affär var det 27% av 982 kunder. Så det kan ju inte vara 27% av Saras kunder också, det låter ju mer rimligt att Sara som har 4.200 000 kunder har tillexempel 66% av kunderna handlar något.
Behöver verkligen hjälp med att hitta ett sätt att räkna ut detta :(
Det är fortfarande otydligt men jag antar att man ska anta att "andelen besökare som handlar är densamma i alla butiker", d.v.s. 27%.
Då blir det 0,27*20700=5589 st som handlar i Gretas affär.
Till exempel i annas affär var det 27% av 982 kunder. Så det kan ju inte vara 27% av Saras kunder också, det låter ju mer rimligt att Sara som har 4.200 000 kunder har tillexempel 66% av kunderna handlar något
Om man översätter det som du säger här, till individnivå så betyder det att om jag går in i Annas affär så är sannolikheten 27% att jag köper något. Om jag går in i Saras affär så är sannolikheten t.ex. 66%. Detta bara för att det är fler kunder i Saras butik. Det tycker inte jag låter rimligt. Men alla sådana resonemang är bara gissningar. Det borde stå tydligare i uppgiften vad som gäller.
Nä, det är precis det man inte ska göra. Tvärtom, jag ska räkna ut hur om procenten blir högre av antalet köpande kunder om antalet kunder ökar.
Peter skrev:Det är fortfarande otydligt men jag antar att man ska anta att "andelen besökare som handlar är densamma i alla butiker", d.v.s. 27%.
Då blir det 0,27*20700=5589 st som handlar i Gretas affär.
Till exempel i annas affär var det 27% av 982 kunder. Så det kan ju inte vara 27% av Saras kunder också, det låter ju mer rimligt att Sara som har 4.200 000 kunder har tillexempel 66% av kunderna handlar något
Om man översätter det som du säger här, till individnivå så betyder det att om jag går in i Annas affär så är sannolikheten 27% att jag köper något. Om jag går in i Saras affär så är sannolikheten t.ex. 66%. Detta bara för att det är fler kunder i Saras butik. Det tycker inte jag låter rimligt. Men alla sådana resonemang är bara gissningar. Det borde stå tydligare i uppgiften vad som gäller.
Nä, det är precis det man inte ska göra. Tvärtom, jag ska räkna ut om procenten blir högre om antalet av köpande kunder ökar.
Det är en kluring, så svaret kan också vara att det inte går att räkna ut eftersom procenten av antalet köpare är baserat på vad man säljer.
Så jag kör uteslutningsmetoden, därför är min fråga om någon av er vet om de går att räkna ut procenten?
Peter skrev:Det är fortfarande otydligt men jag antar att man ska anta att "andelen besökare som handlar är densamma i alla butiker", d.v.s. 27%.
Då blir det 0,27*20700=5589 st som handlar i Gretas affär.
Till exempel i annas affär var det 27% av 982 kunder. Så det kan ju inte vara 27% av Saras kunder också, det låter ju mer rimligt att Sara som har 4.200 000 kunder har tillexempel 66% av kunderna handlar något
Om man översätter det som du säger här, till individnivå så betyder det att om jag går in i Annas affär så är sannolikheten 27% att jag köper något. Om jag går in i Saras affär så är sannolikheten t.ex. 66%. Detta bara för att det är fler kunder i Saras butik. Det tycker inte jag låter rimligt. Men alla sådana resonemang är bara gissningar. Det borde stå tydligare i uppgiften vad som gäller.
När jag kollar på gammal statistik så jaa då visar det faktiskt att vi människor har större sannolikhet att handla något om fler visar intresse för att handla. När jag ser detta då misstänker jag att det kanske finns ett sätt att räkna ut sannolikheten på ändå?
Jag upprepar: Kan du lägga in en bild av frågan, så att vi kan läsa den exakt som den är skriven?