Andragradsfunktioner?
hejsan, har fastnat på ett problem mestadels för att jag vill få full förståelse till talet.
visa att (a+b)(a-b) + 2b^2 -2ab större än eller lika med 0. För alla värden på a och b.
??? Hjälp skulle uppskattas . Har fört in massa olika värden på a och b men detta säger inte så mycket för mig och vill ha ökad förståelse.
Tack på förhand!
Utveckla med hjälp av konjugatregeln, och förenkla sedan uttrycket. Vad får du då?
Har redan försökt. Säger inte så mycket heller¿
Mwaya skrev:Har redan försökt. Säger inte så mycket heller¿
Visa hur du har försökt så hjälper vi dig vidare där du kör fast.
a^2 - b^2 -2ab större än eller lika med 0.
nudå?
ska jag faktorisera det nu ytterligare?
Smutstvätt skrev:Utveckla med hjälp av konjugatregeln, och förenkla sedan uttrycket. Vad får du då?
såå har nu visat hur långt jag kommit.
Mwaya skrev:a^2 - b^2 -2ab större än eller lika med 0.
nudå?
ska jag faktorisera det nu ytterligare?
Det stämmer inte. Du gör fel någonstans på vägen.
Visa alla steg i din uträkning så kan vi peka ut var det blir fel.
Gör det väl¿
(a+b)(a-b)+2b^2 -2ab
a^2 - b^2 + 2b^2 - 2ab
då kan man väl ta bort en b^2 från 2b^2
så det blir
a^2 - b^2 - 2ab
det är nu jag fastnar
Ja, det stämmer att du kan dra bort en , men då får du . Känns det uttrycket bekant på något sätt? *host host kvadreringsreglerna host host*
SJÄLVKLAR DET ÄR PLUS! jag är ju korkad. !
Stirrat på detta tal superlänge.
Såklart det är andra kvadreringsregeln men förstår inte hur denna alltid kan vara 0 eller större? Alltså en sådan graf skulle ha en dubbelrot på 0? (Y axeln)
tänler jag rätt?
Okej. Är nu på steget att
(a-b)^2 större än eller lika med 0.
jag känner att det är nära men det klickar inte rikigt.
Nejdå, du gjorde ett litet fel bara. Ingen fara!
Undersök vad som händer om du har olika värden på a och b. Vad händer om a är större än b? Vad händer om b är större än a? Vad händer om a är lika med b? Du har rätt i att grafen har en dubbelrot, men varför? Vad händer om ? Vad händer om ?