Andragradsekvationer och funktioner
Hej alla glada och glad påsk på er när det blir dags.
Innan påsklovet börjar behöver jag lämna in denna uppgift som jag fått av min lärare.
Ekvationen x^2=9 har två rötter, x1=3 och x2= - 3. Rita en graf till andragradsfunktionen f(x)=x^2 och till räta linjens funktion f(x)=9 på ett papper. Förklara varför det finns två rötter till ekvationen med hjälp av grafer. Ta bild med din mobil och klistra in i Google.docset.
Min fråga är då hur börjar jag ens? Har stirrat lagom länge nu på uppgiften utan nån som helst framgång.
Hmm, får du använda hjälp på denna inlämningsuppgift?
I vilket fall kan du får ett standardsvar:
Rita! (frågan beskriver t.o.m vilka 2 grafer du skall rita)
Jag hade tänkt att rita om jag visste vart jag skulle börja,
Jag vet inte riktigt hur jag ska få fram en ekvation med endast två rötter?
Tack
Gör precis som det står i uppgiften:
Rita en graf till andragradsfunktionen f(x)=x^2 och till räta linjens funktion f(x)=9 på ett papper.
Ser du att linjerna korsar varandra i två punkter? Vilka koordinater har dessa båda punkter?
Hur ser jag det? Jag fick fram punkterna (-3,9) och (3,9) men dem korsar inte varandra?
Få se bilden.
Jag ser grafen till men du har inte ritat ut grafen till som det står i uppgiften. Gör det och visa bilden!
Där tog det stopp i mitt huvud. Hur får jag f(9) till en rät vinkel?
Var fick du rät vinkel ifrån? Och det står inte f(9) någonstans.
Rita f(x) = 9. Den är inte beroende av x, så den är alltid 9.
Jag ska ju rita en graf till f(x) = 9,
hur får jag fram det?
Sem_ax skrev:Jag ska ju rita en graf till f(x) = 9,
hur får jag fram det?
Är det enklare om man skriver funktionen som y=0x+9?
När jag ritar grafen så hamnar linjen på y-axeln och går igenom origo, kan det stämma?
Sem_ax skrev:När jag ritar grafen så hamnar linjen på y-axeln och går igenom origo, kan det stämma?
På y-axeln och går igenom origo låter som y-axeln själv. Är det det du menar?
Den ska inte gå genom origo, för i origo är y = 0. y ska alltid vara 9.
Nu är jag lite snurrig, linjen blir ju så klart rak och möter x-axeln vid två tillfällen (3 och -3).
Men jag är lite fundersam kring uppgiftens fråga "Förklara varför det finns två rötter till ekvationen med hjälp av grafer.".
Det betyder ungefär "Titta på bilden och peka ut att man kan se att de båda linjerna korsar varandra på två olika ställern".
En rot är ett x-värde som är sådant att är sant. Du ser att det finns två sådana värden eftersom det finns två skärningspunkter mellan och en linje som alltid har värdet 9 (dvs f(x) = 9)
hur får jag ut vart vändnigspunkten är? hur räknar jag ut de? någon som kan förklara mer ang uppgiften?
chamel skrev:hur får jag ut vart vändnigspunkten är? hur räknar jag ut de? någon som kan förklara mer ang uppgiften?
Gör en ny tråd om din fråga, där du visar hur långt du har kommit och berättar vad du behöver hjälp med. /moderator