Andragradsekvation
Hur ska jag göra när parantesen är upphöjt med 2
Ska det inte stå 49 i HL, alltså +49 ?
5a)
Kan jag inte bara ta roten ur x - 5 upphöjt till 2 sen roten ur svaret som blir -49 sen skriva svaret som x1 som e negativt och X 2 som är posetivt
Står det +49 är lösningen enkel, eftersom 49 = 72 .
Då är (x - 5)2 = 72 dvs x - 5 = ±7 dvs x = 5 ± 7 dvs x1=12 och x2=-2
Men -49 är lika med etc
Jag visste inte att man använder sig av komplexa tal redan i åk 9.
Eller hör uppgiften till en annan åk än den du har angivit?
Jo de är komplexa tal och fattar inte vadå i
I matteboken 9 an står det det med i men fattar inget snälla förklara
Läraren har inte gått igenom men hon ba de ska va prov om det
Talet i kallas för den komplexa enheten och används när man räknar med något som kallas komplexa tal.
Komplexa tal gör att man kan lösa ekvationer som t.ex.
Alla reella tal är sådana att dess kvadrater är större än eller lika med 0.
Exempel:
- ,
- Och så vidare
Det finns alltså inget reellt tal som är sådant att
Men om vi blandar in komplexa tal så kan vi lösa sådana ekvationer eftersom talet har egenskapen att .
Vi kan då skriva som , dvs , dvs , dvs och ekvationen blir .
Lösningen är då .
På samma sätt kan du lösa din ekvation genom att skriva som .
Fatima0277 skrev:Läraren har inte gått igenom men hon ba de ska va prov om det
Och det som står i kursboken är svårt att förstå.
Det var hårda bud.
Gå nu tillbaka till #6 och försök igen.
Hur kan man skriva lösningarna till ekvationen (x - 5)2 = 49i2 ?
Behandla i som ett känt tal vilket som helst
(om än med den speciella egenskapen att i2 = -1 ).