Andra världskriget A nivå
Hej jag undrar om ni kan säga ett exempel på ett A nivå svar kring andra världskriget och förklara tex hur många resonemang och i hur många led samt hur mycket välunderbyggd fakta man behöver. Jag har en tendens att skriva för mycket på prov och liknande. Jag brukar inte heller hinna skriva svar på alla frågor. Om någon kan hjälpa mig med detta kommer det bli mycket effektivt för både mig och läraren eftersom läraren då inte behöver rätta ett prov på 10 a4 papper som jag skrivit. Tack i förhand.
Vi kan inte skriva en A-uppgift åt dig, om du ger mig mer information lm vad du ska göra i uppgiften försöker jag gärna hjälpa till.
Jag hade samma problem under högstadiet, men jag löste det genom att göra C och A frågorna muntligt. Du kan fråga dina lärare om det skulle gå att göra på det sättet och förklara situationen.
Hej,
Det är svårt att ge dig ett rakt av exempel vad som är en A-nivå, men om du läser betygskriterierna för A-nivå dyker ordet "nyanserat" upp. Det är ett ord inte någon jag känner eller lärare jag har haft som direkt kan översätta till rent praktiskt vad det innebär.
Grundläggande för vad som gäller på både grundskolan och gymnasienivå kommer det bland annat ner till antal perspektiv du använder dig av. Kortfattat kan du utgå från tre perspektiv, på en globalnivå, samhällsnivå och individnivå. Sen handlar det om att hålla det kort och koncist för att inte flumma iväg. Därefter handlar det om att t.ex. hitta fördelar och nackdelar på de olika nivåerna, men också hitta en röda tråd där man ser att en sak leder till en annan sak osv.
Det är lättare sagt än gjort att hålla det kort, men att man får med allt i en text speciellt när du har pluggat och kanske känner du har mer och säga, men du har andra frågor att svara på också. Det viktigaste är att du svara på alla frågor sen när du har tid går du tillbaka för att lägga till de du känner att du kan. För oftast har du inte bara en lång fråga (från erfarenhet) utan 2-3 som kanske går övervarandra lite. Så om du sitter och skriver av dig på första frågan kommer du troligen kunna haft en del på någon annan fråga till exempel.
Detta gäller inte bara i historia utan flera ämnen du kommer stötta på under gymnasiet sen också. Självklart varierar lärare på olika skolor om vad de anser är en A-nivå och kanske finns något Historia lärare här som kan ge mer tips.
Annars är @RasmusEklöf ett bra tips att fråga din lärare om ta det muntligt. Men prata med din lärare om problemet du upplever så bör dina lärare kunna ge tips och hitta något som passar dig bäst.
jonis10 sammanfattar det bra tycker jag. Att skriva det viktigaste först och sen om tid finns bygga ut svaret där det passar är en bra strategi.
"Ramverket" kan sammanfattas så här:
Se til att du får med kategorierna fakta, analys och reflektion. Alla tre ska vara med. Analysen ska bygga på faktan och reflektionen baseras på analysen.
Belys ämnet utifrån perspektiven individ, grupp, samhälle och globalt. Ofta är inte alla perspektiven relevanta men ibland är de det. Fakta, analys och reflektion ska alltså finnas för alla perspektiven.
Som du ser blir det lätt för omfattande, då får man välja de mest relevanta perspektiven men fakta, analys och reflektion ska vara med på A-nivån. Det är vanligt att prov innehåller frågor där det inte är uppenbart att de olika kategorierna ska vara med. Ibland kan en fråga låta som en faktafråga men svaret förväntas innehålla analys och reflektion (frågan är dåligt utformad). Be läraren förtydliga men om det inte är möjligt och tid finns är det säkrare att anta att allt ska vara med (lite som att du som elev förväntas känna till betygssystemet).
Och som sagt, berätta för din lärare att du siktar på A och be att få gå igenom ett exempel där han visar vad som förväntas på de olika nivåerna.
Programmeraren skrev:jonis10 sammanfattar det bra tycker jag. Att skriva det viktigaste först och sen om tid finns bygga ut svaret där det passar är en bra strategi.
"Ramverket" kan sammanfattas så här:
Se til att du får med kategorierna fakta, analys och reflektion. Alla tre ska vara med. Analysen ska bygga på faktan och reflektionen baseras på analysen.
Belys ämnet utifrån perspektiven individ, grupp, samhälle och globalt. Ofta är inte alla perspektiven relevanta men ibland är de det. Fakta, analys och reflektion ska alltså finnas för alla perspektiven.Som du ser blir det lätt för omfattande, då får man välja de mest relevanta perspektiven men fakta, analys och reflektion ska vara med på A-nivån. Det är vanligt att prov innehåller frågor där det inte är uppenbart att de olika kategorierna ska vara med. Ibland kan en fråga låta som en faktafråga men svaret förväntas innehålla analys och reflektion (frågan är dåligt utformad). Be läraren förtydliga men om det inte är möjligt och tid finns är det säkrare att anta att allt ska vara med (lite som att du som elev förväntas känna till betygssystemet).
Och som sagt, berätta för din lärare att du siktar på A och be att få gå igenom ett exempel där han visar vad som förväntas på de olika nivåerna.
Skulle du kunna jämföra två olika resonemang på två olika nivåer så det blir lite mer tydligt hur man bygger upp ett resonemang ?
Jag tror inte jag kan göra det tillräckligt bra. Kanske någon lärare här kan göra det. Men din egen lärare borde kunna hjälpa dig.
Gällande ämnet historia brukade jag svara i flera led alltså Orsak, händelse och konsekvens. Detta kommer hjälpa dig att nå de höga betygen. Samt att jämföra med nutiden och koppla det till vårt samhälle. Glöm inte att ge några exempel också när du berättar eller jämför något. Detta var i alla fall hur jag nådde A.