3 svar
182 visningar
Superkemisten 256
Postad: 7 aug 2022 20:24

Analytisk kemi/miljö kemi idé om gymnasiearbete till färgkemi och ligandfältsplittring

Hej! Har lite frågor gällande en idé jag och en kompis har om ett möjligt gymnasiearbete. Vilken för mig ska skrivas med temat analytisk kemi/miljö kemi inom NVS.

Vi funderar på att skriva vårt gymnasiearbete om färgade metallkomplex och skulle gärna ha lite förslag på frågeställningar.

Tidigare har jag syntetiserat en rad kobolt(III)amin-komplex och undersökt deras absorptionmaxima för att förstå kopplingen mellan komplexets ligander och dess färg.

Tanken är att utveckla den undersökningen, gärna med någon koppling till ämnenas användningsområden och miljöpåverkan. Man skulle kunna titta på målarfärg eller metallpigment som använda för att färga plast?

Alternativt framställa komplex av andra metaller och se hur ligandfältsplittringen som avgör färgen påverkar nedbrytbarhet och toxicitet? Har ni några idéer på vilka frågeställningar man använda samt hur detta kan gå tillväga?

Det vi lärt oss är framförallt hur man framställer dessa och om teorin kopplade till ligander och orbitaler.

Tack på förhand! All hjälp uppskattas (:

Teraeagle Online 21190 – Moderator
Postad: 8 aug 2022 11:12 Redigerad: 8 aug 2022 11:18

Det där med färger hos metallkomplex är ganska komplicerat och färgerna kan orsakas av flera olika mekanismer. Man skulle kunna göra ett ganska omfattande teoretiskt projekt om det men jag tolkar det som att du skulle vilja göra något mer experimentellt?

Det första jag kom att tänka på med koppling till miljö är miljöföroreningarna tetraetylbly och metylkvicksilver. Just kvicksilvers giftighet är kopplad till vilken species som förekommer i miljön. Metylkvicksilver bildas t.ex. på syrefria bottnar där det råder reducerande förhållanden. Kanske du skulle kunna undersöka bottensediment från någon förorenad sjö och föreslå åtgärder för hur man skulle kunna minska dessa problem? Svårigheten här är själva analysen, det handlar troligen om ganska låga halter så det behövs nog mer avancerad utrustning än ni har på skolan. 

Superkemisten 256
Postad: 9 aug 2022 12:34

Ja vi vill göra något mer experimentellt (man måste laborera på något sätt).

Ditt förslag känns ganska långt ifrån det vi tänkte oss.

För att inte göra projektet för omfattande gällande det vi tänkt. Kan man kanske ha någon mer specifik frågeställning?

Eller finns det inget man kan göra med vår idé?

Vi söker fortsatt idéer om någon har några (;

Zockimon 384
Postad: 12 aug 2022 08:26 Redigerad: 12 aug 2022 08:26

Med analysmetoder på skolnivåer är man vanligtvis begränsad till analysen av substanser som finns i större koncentrationer i miljön. 
För järnjoner finns snygga kvalitativa analys som ger stark färgade förbindelser

- med kaliumferricyanid och kaliumferrocyanid ges snygga blåfärgade komplex (berliner blått, turnbulls blått) (Här bestäms färgen av komplexen av de associerade joner)
(https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumferricyanid)


-  med tiocyanat (NCS-) ger Fe III en vacker mörkröd komplex som också används i kvalitativ analys
https://de.wikipedia.org/wiki/Eisen(III)-thiocyanat

 

I ett viss koncentrationsram kan det antagligen även användas för photometrisk kvalitativ analys. 

Svara
Close