Analys
Min frågeställning är: Hur ser skillnaderna ut i värmekapacitet mellan olika lösningsmedel?
Jag använde mig av olja och vatten som lösningsmedel. Började med att lägga 1kg vatten i en kastrull och sen mäta tiden och temperaturen (varje minut i 20 minuter). Upprepade sak med oljan.
Min fråga är när jag ska skriva analysen, vad rekommenderar ni att jag tar med?
Kanske en tabell och graf som redovisar hur temperaturen hänger samman med tid. Analysera grafens lutning och kanske utifrån det kunna säga något om hur värmekapaciteten skiljer sig.
Är det en labbrapport? Annars kan du inkludera en diskussion om felkällor och möjliga ändringar för att få ett säkrare resultat.
Bookworm skrev:Kanske en tabell och graf som redovisar hur temperaturen hänger samman med tid. Analysera grafens lutning och kanske utifrån det kunna säga något om hur värmekapaciteten skiljer sig.
Är det en labbrapport? Annars kan du inkludera en diskussion om felkällor och möjliga ändringar för att få ett säkrare resultat.
Ja, det är en labbrapport.
Har redan fixat en tabell och graf :) Tack för tipsen!
Teraeagle skrev:Se här för generella tips:
tack :)
Min lärare rekommendera mig att räkna ut hur mycket energi det går åt att höja temperaturen 1 grad. Tänkte använda mig av följande formel: E = c x m x T. Funkar det? eller rekommenderar ni något annat?
Läraren sa även: att räkna om massorna till substansmängder genom att använda molekyler massorna osv. Men jag förstår inte riktigt vad hon menar med det?
Du borde ha lärt dig formeln n=m/M där n är substansmängden, m är massan och M är molmassan. Är det något som är otydligt med detta?
Smaragdalena skrev:Du borde ha lärt dig formeln n=m/M där n är substansmängden, m är massan och M är molmassan. Är det något som är otydligt med detta?
Nej jag kan formeln, vi har arbetat mycket med den. Men jag förstår inte riktigt vad jag ska göra med substansmängden?
Din lärare vill att du skall beräkna hur mycket energi som går åt för att höja temperaturen 1 grad hos 1 mol av ämnet.
Smaragdalena skrev:Din lärare vill att du skall beräkna hur mycket energi som går åt för att höja temperaturen 1 grad hos 1 mol av ämnet.
Ja men kan jag använda mig av formeln: E = c x m x ∆T?
Om jag kan göra det, så varför ska jag använda mig av 1 mol när jag har massan för vatten och olivolja i kg? (Använde 1kg vatten & 1 kg olivolja)
Ja det är den formeln du ska använda. Jag håller med om att det är mer rimligt att beräkna den specifika värmekapaciteten per kg istället för per mol. Det är inte särskilt lätt att räkna ut antalet mol partiklar i olivolja eftersom det är en blandning av många olika föreningar.
Teraeagle skrev:Ja det är den formeln du ska använda. Jag håller med om att det är mer rimligt att beräkna den specifika värmekapaciteten per kg istället för per mol. Det är inte särskilt lätt att räkna ut antalet mol partiklar i olivolja eftersom det är en blandning av många olika föreningar.
Okej tack :)
Jag har fått fram några värden:
0 min - 22.5 °C
1 min - 23 °C
2 min - 31.4 °C
3 min - 43.3 °C
4 min - 59.5 °C
osv till 20 min.
Ska jag bara välja 2 värde på temperatur, ta skillnaden och räkna ut resten med hjälp av formeln?
Punkterna borde ligga längs en rät linje. Dra en trendlinje genom datapunkterna och använd linjens riktningskoefficient som värde på ∆T/∆t.
Teraeagle skrev:Punkterna borde ligga längs en rät linje. Dra en trendlinje genom datapunkterna och använd linjens riktningskoefficient som värde på ∆T/∆t.
Här är exempel från YT.
Varför behöver jag ∆T/∆t?
Jag har jo C för varje ämne, massa för varje ämne och delta T bara att välja temperaturer från min graf och ta skillnaden på dem
här är min graf för vatten:
Vi säger att c är 1.45
m = 1kg
delt T = 42.1 grader - 20.8 = 21.3 grader
sen sätter jag in allt i formeln och får mängden energi? eller tänker jag fel?
Ja det kan du väl göra, men är uppgiften att du ska räkna ut hur mycket energi som har tillförts? Såhär skrev du tidigare:
Min lärare rekommendera mig att räkna ut hur mycket energi det går åt att höja temperaturen 1 grad.
Läraren vill alltså att du ska räkna ut värdet på C.
Teraeagle skrev:Ja det kan du väl göra, men är uppgiften att du ska räkna ut hur mycket energi som har tillförts? Såhär skrev du tidigare:
Min lärare rekommendera mig att räkna ut hur mycket energi det går åt att höja temperaturen 1 grad.
Läraren vill alltså att du ska räkna ut värdet på C.
Det sant.
Men om jag gör så:
1. (tid)
2. P (spisen effekt) x t = E
3. c = E/ (m x )
blir det rätt så?
Skriv om ekvationen genom att dela båda led med :
är spisens effekt och får du som lutningen hos trendlinjen hos en graf som visar tiden på x-axeln och temperaturen på y-axeln.
Sen får du fundera över vad skillnaden blir när du uttrycker specifik värmekapacitet som J/(kg*K) eller J/(mol*K). Oljans molekyler väger avsevärt mer än vattenmolekylerna, så 1 kg vatten innehåller betydligt fler mol partiklar än 1 kg av oljan.
Teraeagle skrev:Skriv om ekvationen genom att dela båda led med :
är spisens effekt och får du som lutningen hos trendlinjen hos en graf som visar tiden på x-axeln och temperaturen på y-axeln.
P=cm(ΔT/Δt), visst ska jag lösa ut c från formeln?
Teraeagle skrev:Sen får du fundera över vad skillnaden blir när du uttrycker specifik värmekapacitet som J/(kg*K) eller J/(mol*K). Oljans molekyler väger avsevärt mer än vattenmolekylerna, så 1 kg vatten innehåller betydligt fler mol partiklar än 1 kg av oljan.
Jag förstår, ska ta hänsyn t det i min analys :)
Ja du ska lösa ut c ur formeln.
Teraeagle skrev:Ja du ska lösa ut c ur formeln.
Tack så jätte mycket för hjälpen :)
Har jag löst ut c rätt:
c = delt t x p / (delta T x m)
Det är rätt, men det kommer vara lättare för dig att räkna om du istället använder