3 svar
1108 visningar
Stenenbert behöver inte mer hjälp
Stenenbert 308
Postad: 1 nov 2020 18:04 Redigerad: 1 nov 2020 18:11

Amperemeter kopplad parallellt

Hej!

På vilket sätt kan en amperemeter skadas ifall den är kopplad parallellt? Jag förstår att en amperemeter har mycket låg resistens (dock inte varför det är bra och användbart att den har så låg resistens). Så här förklaras det i min bok:

"Eftersom amperemetern har så liten resistans kommer det att gå en mycket stor ström genom den. Den är ju direkt ansluten till batteriet. En mycket stor ström genom en amperemeter kan förstöra den." (Se följande bild)

I den här bilden kan jag inte förstå att strömmen skulle vara extra stor genom metern men mindre genom lampan. I min bok stod ju att genom metern kommer det "gå en mycket stor ström". Det kan väl inte vara så? Strömmen måste väl vara konstant i hela kretsen och lika stor genom lampan? Men jag ser inget skäl att strömmen genom lampan skulle öka om man kopplade dit en amperemeter.

Tack.

ConnyN 2582
Postad: 1 nov 2020 18:23 Redigerad: 1 nov 2020 18:24

En voltmeter ska kopplas in parallellt och har stor resistans för att strömmen ska vara liten i förhållande till den som i detta fall går genom lampan.

En amperemätare har liten resistans och ska kopplas in i serie med lampan. Har den då resistans som närmar sig lampans resistans så påverkar den kretsen och vi får inte veta hur stor strömmen genom lampan är, men är amperemätarens resistans förhållandevis liten gentemot lampans resistans, då kan man försumma amperemätarens påverkan av kretsen.

Kopplas amperemätaren in som ovan så gör du i princip en kortslutning av batteriet och det är batteriets kapacitet som avgör hur stor strömmen blir. Kort därefter har säkringen i amperemätaren gått sönder eller i värsta fall så har du släppt ut röken ur amperemätaren. Den ska man aldrig släppa ut för då fungerar den inte längre 😊 Dvs. den brann upp.

Stenenbert 308
Postad: 1 nov 2020 21:16 Redigerad: 1 nov 2020 21:21

Det du skriver betyder att strömmen delar upp sig och den ström som färdas genom lampan blir mindre.

Så med andra ord måste det jag skrev innan ha varit fel.

Jag skrev att strömmen måste vara likadan överallt i en krets. Tänkte så på grund av att jag fått förklarat i en annan tråd (https://www.pluggakuten.se/trad/spanning-231/) att drifthastigheten i en krets alltid kommer vara likadan i alla punkter i kretsen. Om jag inte tänker fel är drifthastighet och ström nära besläktat? Jag menar, ökar man C/s ökar man väl även hastighet.

Men alltså är parallella kretsar ett undantag. Så drifthastigheten är inte likadan överallt? Det är ju helt logiskt egentligen att strömmen delar upp sig i en parallell krets.

Jag använder order "drifthastighet" ofta nu men ärligt talat har jag lite koll på vad det innebär.

ThomasN 2070
Postad: 2 nov 2020 00:53

Hej

Jag tror inte det är så bra att tänka i termer av laddningar, krafter och fält när det handlar om kretsar som den här. Använd Ohms lag, i synnerhet om det handlar om likstömskretsar.

Om vi tänker oss att lampan är en resistans så kommer strömmen genom den att bestämmas av Ohms lag I = U/R. Om vi kopplar andra resistanser parallellt så kommer strömmen genom lampan inte att påverkas, men strömmen från batteriet kommer att öka. Genom varje resistans som kopplas till batteriet kommer det att gå en ström som bara är beroende av den resistansen och batterispänningen. Dvs I = U/R för varje resistans.

 

Om man ska mäta ström och spänning i en krets med bara ett batteri och en resistans så bör det se ut någonting så här:

Alla komponenter är ideala.
- Batteriet klarar av att leverera hur mycket ström som helst.
- Resistanserna är rena resistanser.
- Voltmetern (ringen med V) har oändlig resistans
- Amperemetern har ingen resistans

Jag inkluderar Rvoltmeter och Rampmeter för att visa hur ett verkliga instrument fungerar.
Här kommer också lite data från ett mätinstrument (Fluke 87V). När man mäter spänning har man 10Mohm (parallellt) och när man mäter ström ca 0.03ohm (i serie).

Om vi leker med tanken att vi har ett bilbatteri och en lampa i din krets och kopplar in amperemetern så kommer det att gå ca 12/0.03 = 400A genom instrumentet. Bilbatteriet kan leverera så höga strömmar men instrumentet klarar det inte. (Som Conny säger, en säkring kommer att brinna av och bryta strömmen).
Jag misstänker att poängen med uppgiften är att visa att man ska vara lite försiktig med var man kopplar in sin amperemeter.

Svara
Close