2 svar
107 visningar
fastpaB 122
Postad: 17 sep 2020 15:06

Ämneslärare i nationella prov ämnen

Hej! Jag läser just nu till ämneslärare i matematik med inriktning mot gymnasieskolan och ska till våran välja mitt andra ämne när det är dags att söka höstens kurser. 

 

Jag funderar på att välja moderna språk som mitt andra ämne (jo jag vet att det bara är ett språk och inte alla tre) men sen kom jag att tänka på att jag då kommer ha nationella prov i båda mina ämnen. Blir det väldigt tufft? Fast känns också kanske som att just matematik och moderna språk inte är de tyngsta ämnena att rätta om man jämför med t ex svenska och engelska. 

 

Är det någon som har erfarenhet eller bara en åsikt om detta? :)

JohanF 5659 – Moderator
Postad: 17 sep 2020 16:27

Jag har bara en enkel personlig åsikt, eftersom jag inte är lärare.

Det valkriterie som du nämner skulle definitivt hamna ganska långt ner i rangordning för mig. Högre upp skulle intresse, fallenhet och omväxling hamna.

Intresse hamnar högst. Det ämne som intesserar mest skulle jag välja.

Fallenhet sedan. Om några ämnen är ungefär lika roliga skulle jag nog välja det jag tror att jag kan (eller tror mig kommer att kunna efter jag har studerat det) bäst. Eftersom det förmodligen kommer att bestämma hur mycket (osynlig) tid och ork jag måste lägga ner under yrkeslivet.

Kanske omväxling sedan?  Om intresse- och fallenhetskriteriet ger oavgjort. Om man väljer ämnen som skiljer sig åt väldigt mycket, så kan det ju ge större omväxling (istället för matte och fysik, kanske matte och gymnastik...) 

Jonto 9686 – Moderator
Postad: 17 sep 2020 16:56

Jag är lärare i matematik och moderna språk(tyska). 

Du behöver inte oroa dig för stora rättningshögar. Matematikproven gåt ganska snabbt att rätta och bedöma då det finns tydliga bedömningsanvisningar som man kan tillämpa.  Efter att ha gjort de första fem proven så kan man de sedan och då går det fort. Anringen är det poäng eller inte.

Texter tar såklart längre tid. I moderna speåk så kommer dock eleverna inte så långt i sin språkutveckling att det handlar om några längre texter utan oftast texter som är relativt korta som inte tar så lång tid att rätta och bedöma.

Svenska+Engelska är det vissa lärare som tycker att det kan finnas en jobbig rättningsbörda då det är två tunga textämnen.

Inför nationella prov-rättning så avsätter oftast arbetsgivaren tid för rättning av prov och att man blir avlastad med andra uppgifter också.

Snarare ser jag en stor fördel med att ha ämnen som det finns nationella prov i. Man får ett bra bedömnings- och betygsunderlag med tydligare kriterier, vilket gör bedömning enklare än om man måste skapa fler egna prov och uppgifter som ska täcka in alla kunskapskrav.

Precis som JohanF säger så är detta inget skäl att vara orolig för.

Moderna speåk och matematik är dessutom ett superbra val för arbetsmarknaden. Det saknas många lärare i dessa ämnen och finns ett stort behov. Kul! Du får gärna höra av dig i PM om det är något du undrar över mer :) 

Svara
Close