Algebra ( Skriv ett uttryck för figurens area)
Hej! Jag vill ha hjälp med hur man löser en sådan uppgift. Jag vet att det står svaret där nere eftersom det var min lärare som gav mig svaret och som en galen person jag är bad jag aldrig om hjälp. Så jag skulle vilja få svar om ni kan det.
Jag skulle vilja också veta uträkningen :)
Om det är 9a du undrar över så tycker jag att du ska börja med att dela upp figuren i två rektanglar och räkna ut dessas areor var för sig.
Visa dina försök.
Tjenare det är Ahmed, det står i Pluggakutens regler att man bara får ha en tråd om varje fråga. Jag har just tagit bort din andra tråd om den här frågan (som dessutom hade en rubrik med ordet Hjälp!!! i, vilket bryter mot reglerna). /moderator
Det är du som har bollen. Visa hur du har försökt, så kan vi hjälpa dig vidare.
Yngve skrev:Om det är 9a du undrar över så tycker jag att du ska börja med att dela upp figuren i två rektanglar och räkna ut dessas areor var för sig.
Visa dina försök.
Det är uppgift 9A som jag behöver hjälp med, men kan du förklara lite mer om hur jag ska dela upp den i 2 delar eftersom jag måste kunna klara denna uppgiften eftersom den kommer på mitt prov.
Förläng de båda "avklippta" sidorna. Då får du tre stycken rektanglar. Beräkna arean för var och en av rektanglarna. Summera areorna och förenkla.
OM du behöver mer hjälp så visa hur långt du har kommit och fråga igen.
Innan du börjar dela upp sexhörningen i bitar kan du ju alltid notera att det finns två sträckor i den som inte har fått någon längd angiven. Givet vad du vet, kan du säga något om hur långa de sträckorna är?
Tjenare det är Ahmed skrev:
Det är uppgift 9A som jag behöver hjälp med, men kan du förklara lite mer om hur jag ska dela upp den i 2 delar eftersom jag måste kunna klara denna uppgiften eftersom den kommer på mitt prov.
Det finns bara två sätt att dela figuren i två rektanglar:
Yngve skrev:Tjenare det är Ahmed skrev:Det är uppgift 9A som jag behöver hjälp med, men kan du förklara lite mer om hur jag ska dela upp den i 2 delar eftersom jag måste kunna klara denna uppgiften eftersom den kommer på mitt prov.
Det finns bara två sätt att dela figuren i två rektanglar:
Tack! Om jag gör som på första exemplaret är linjen som jag delade figuren med också 3. Ville också fråga ska jag sätta en variabel för sträckorna som ej har fått någon längd angiven?
Glöm det jag sa att den blir 3
Det första exemplet är absolut enklast.
Kan du se vilka mått de båda rektanglarna då har?
Yngve skrev:Det första exemplet är absolut enklast.
Kan du se vilka mått de båda rektanglarna då har?
Kan du förklara lite mer. Alltså hur jag ska se måtten, är linjen som jag ritade 3 eller 8 eller 8-3 och sen dem andra som ej har ett mått, blir dem X
Det är nog enklare att se måtten om vi tittar på en rektangel i taget.
Första rektangeln:
Andra rektangeln:
Yngve skrev:Det är nog enklare att se måtten om vi tittar på en rektangel i taget.
Första rektangeln:
Andra rektangeln:
Ok, om vi kollar på den första rektangeln så är den svarta linjen 3 och dem andra på sidorna variabler alltså X och i den andra rektangeln så är den högra sidan en variabel (X) samma sak med den vänstra, och den övre är 8-3 tror jag.
Första rektangeln:
Ja den första rektangeln har bredden 3 och höjden x. Kan du då skriva ett uttfyck för den rektangelns area?
Andra rektangeln:
Ja, den andra rektangeln har höjden x. Men jag förstod inte vad du skrev om bredden?
Yngve skrev:Första rektangeln:
Ja den första rektangeln har bredden 3 och höjden x. Kan du då skriva ett uttfyck för den rektangelns area?
Andra rektangeln:
Ja, den andra rektangeln har höjden x. Men jag förstod inte vad du skrev om bredden?
”FÖRSTA REKTANGELN”
Uttrycket för den första rektangeln är 3x
”ANDRA REKTANGELN”
Det jag menade med bredden är att den är 8-3 eftersom vi tog en bit av den till den första rektangeln (3)
Yngve skrev:Första rektangeln:
Ja den första rektangeln har bredden 3 och höjden x. Kan du då skriva ett uttfyck för den rektangelns area?
Andra rektangeln:
Ja, den andra rektangeln har höjden x. Men jag förstod inte vad du skrev om bredden?
Förstod du vad jag menade?
Tjenare det är Ahmed skrev:
”FÖRSTA REKTANGELN”
Uttrycket för den första rektangeln är 3x
Ja det stämmer att den förstarektangelns area är 3x.
”ANDRA REKTANGELN”
Det jag menade med bredden är att den är 8-3 eftersom vi tog en bit av den till den första rektangeln (3)
Menar du att den andra rektangelns bredd är 5? Det stämmer inte. Den andra rektangelns bredd är 8.
Yngve skrev:Tjenare det är Ahmed skrev:”FÖRSTA REKTANGELN”
Uttrycket för den första rektangeln är 3x
Ja det stämmer att den förstarektangelns area är 3x.
”ANDRA REKTANGELN”
Det jag menade med bredden är att den är 8-3 eftersom vi tog en bit av den till den första rektangeln (3)
Menar du att den andra rektangelns bredd är 5? Det stämmer inte. Den andra rektangelns bredd är 8.
Jag vet att det är 8 så vad händer med den övre delen av den andra rektangeln
Det händer ingenting. Både den undre och den övre sidan har längden 8. Eftersom det är en rektangel så har motstående sidor samma längd.
Om du ersätter det svarta strecket med ett streck med samma färg som de övriga kanterna så framgår det tydligt hoppas jag.
Yngve skrev:Det händer ingenting. Både den undre och den övre sidan har längden 8. Eftersom det är en rektangel så har motstående sidor samma längd.
Om du ersätter det svarta strecket med ett streck med samma färg som de övriga kanterna så framgår det tydligt hoppas jag.
Ok, så nu när vi har gjort allt detta, kan vi göra uträkningen. Ska vi addera alla variabler och sedan alla nummer ihop?
Du ska skriva ett uttryck som beskriver figurens area. Kalla den övre rektangelns area för A1 och den undre rektangelns area för A2.
Då är hela figurens area lika med A1 + A2, är du med på det?
Du har redan kommit fram till att A1 = 3x.
Nu ska du skriva motsvarande uttryck för A2 innan du summerar A1 och A2.
Yngve skrev:Du ska skriva ett uttryck som beskriver figurens area. Kalla den övre rektangelns area för A1 och den undre rektangelns area för A2.
Då är hela figurens area lika med A1 + A2, är du med på det?
Du har redan kommit fram till att A1 = 3x.
Nu ska du skriva motsvarande uttryck för A2 innan du summerar A1 och A2.
Är det 2x+16?
Nej. Berätta hur du tänker då.
Yngve skrev:Nej. Berätta hur du tänker då.
Jag adderar 8+8 pga bredden på den andra rektangeln efter det så adderar jag båda variablerna som blir 2x
Nej jag förstår inte hur du tänker.
Jag tror vi tar det från början.
Svara på följande frågor:
1. Är du med på att hela figurens area A är lika med A1 + A2 (se bilder)?
2. Är du med på att arean av en rektangel är lika med bredden gånger höjden?
3. Är du med på att den övre rektangeln har bredden 3 och höjden x?
4. Är du med på att den övre rektangeln därför har arean A1 = 3*x?
5. Är du med på att den undre rektangeln har bredden 8 och höjden x?
6. Är du med på att den undre rektangeln därför har arean A2 = 8*x?
7. Är du med på att A1 + A2 enligt ovanstående är lika med 3*x + 8*x?
8. Är du med på att hela figurens area A därför är lika med 3*x + 8*x?
9. Kan du fortsätta själv nu?
Yngve skrev:Nej jag förstår inte hur du tänker.
Jag tror vi tar det från början.
Svara på följande frågor:
1. Är du med på att hela figurens area A är lika med A1 + A2 (se bilder)?
2. Är du med på att arean av en rektangel är lika med bredden gånger höjden?
3. Är du med på att den övre rektangeln har bredden 3 och höjden x?
4. Är du med på att den övre rektangeln därför har arean A1 = 3*x?
5. Är du med på att den undre rektangeln har bredden 8 och höjden x?
6. Är du med på att den undre rektangeln därför har arean A2 = 8*x?
7. Är du med på att A1 + A2 enligt ovanstående är lika med 3*x + 8*x?
8. Är du med på att hela figurens area A därför är lika med 3*x + 8*x?
9. Kan du fortsätta själv nu?
Ja jag tror jag kan fortsätta själv och om jag behöver hjälp så kommer jag tillbaka.
Tack så mycket för all hjälp 😊