Börja med att faktorisera den andra termens nämnare.
Smaragdalena skrev:Börja med att faktorisera den andra termens nämnare.
Förstår inte hur jag ska göra? kan inte ta x(x-2-8), hur menar du?
Taru skrev:Smaragdalena skrev:Börja med att faktorisera den andra termens nämnare.
Förstår inte hur jag ska göra? kan inte ta x(x-2-8), hur menar du?
Börja om från början. Kommer du ihåg konjugatregeln x2-y2 = (x+y)(x-y) från Ma2?
Smaragdalena skrev:Taru skrev:Smaragdalena skrev:Börja med att faktorisera den andra termens nämnare.
Förstår inte hur jag ska göra? kan inte ta x(x-2-8), hur menar du?
Börja om från början. Kommer du ihåg konjugatregeln x2-y2 = (x+y)(x-y) från Ma2?
Ja, just det :) Men när jag räknar ut får jag fram
Enligt facit är svaret:
har inte en susning om hur man kommit fram till det
Börja om från början. Ta ett litet steg i taget. Använd konjugatregeln på nämnaren i . Gör ingenting annat ännu. Hur ser hela uttrycket ut när du har faktoriserat andra termens nämnare?
Smaragdalena skrev:Börja om från början. Ta ett litet steg i taget. Använd konjugatregeln på nämnaren i . Gör ingenting annat ännu. Hur ser hela uttrycket ut när du har faktoriserat andra termens nämnare?
Jaha, ok.
så här?
Taru skrev:Smaragdalena skrev:Börja om från början. Ta ett litet steg i taget. Använd konjugatregeln på nämnaren i . Gör ingenting annat ännu. Hur ser hela uttrycket ut när du har faktoriserat andra termens nämnare?
Jaha, ok.
så här?
Ja. Vad skall du förlänga det första bråket med, så att det får samma nämnare? (Om man vill addera två bråk måste de ha samma nämnare.)
Smaragdalena skrev:Taru skrev:Smaragdalena skrev:Börja om från början. Ta ett litet steg i taget. Använd konjugatregeln på nämnaren i . Gör ingenting annat ännu. Hur ser hela uttrycket ut när du har faktoriserat andra termens nämnare?
Jaha, ok.
så här?
Ja. Vad skall du förlänga det första bråket med, så att det får samma nämnare? (Om man vill addera två bråk måste de ha samma nämnare.)
Var det så här du menade?
Nej, den likheten är inte sann.
Vilken är mgn när nämnarna är x+2 respektive (x+2)(x-2)? Vad behöver du multiplicera första termen med?
(x+2)(x-2) väl?
Ja, om du menar min första fråga. Andra termen har redan denna nämnare. Vad skall man förlänga 1/(x+2) med för att det skall få rätt nämnare?
Du verkar behöva repetera en hel del matematik, om du skall läsa matte på universitetsnivå. Dina lärare kommer att räkna med att du behärskar matten upp till och med Ma4 mer eller mindre perfekt, och dina frågor visar på att du behöver repetera Ma1. Du kommer att få jätteproblem om du försöker dig på att läsa envariabelanalys och linjär algebra om du inte kommer ihåg gymnasiematten!
Smaragdalena skrev:Ja, om du menar min första fråga. Andra termen har redan denna nämnare. Vad skall man förlänga 1/(x+2) med för att det skall få rätt nämnare?
Menar du att jag bara ska multiplicera med (x-2)?
Taru skrev:Smaragdalena skrev:Ja, om du menar min första fråga. Andra termen har redan denna nämnare. Vad skall man förlänga 1/(x+2) med för att det skall få rätt nämnare?
Menar du att jag bara ska multiplicera med (x-2)?
Nej, du skall förlänga med (x-2), d v s multiplicera både täljare och nämnare med detta tal. Detta ändrar inte på uttryckets värde - du multiplicerar ju bara med 1, fast skrivet på ett lite krångligare sätt!
Jag skrev lite till i min förra kommentar medan du skrev, så jag upprepar det här:
Du verkar behöva repetera en hel del matematik, om du skall läsa matte på universitetsnivå. Dina lärare kommer att räkna med att du behärskar matten upp till och med Ma4 mer eller mindre perfekt, och dina frågor visar på att du behöver repetera Ma1. Du kommer att få jätteproblem om du försöker dig på att läsa envariabelanalys och linjär algebra om du inte kommer ihåg gymnasiematten!
Smaragdalena skrev:Taru skrev:Smaragdalena skrev:Ja, om du menar min första fråga. Andra termen har redan denna nämnare. Vad skall man förlänga 1/(x+2) med för att det skall få rätt nämnare?
Menar du att jag bara ska multiplicera med (x-2)?
Nej, du skall förlänga med (x-2), d v s multiplicera både täljare och nämnare med detta tal. Detta ändrar inte på uttryckets värde - du multiplicerar ju bara med 1, fast skrivet på ett lite krångligare sätt!
Jag skrev lite till i min förra kommentar medan du skrev, så jag upprepar det här:
Du verkar behöva repetera en hel del matematik, om du skall läsa matte på universitetsnivå. Dina lärare kommer att räkna med att du behärskar matten upp till och med Ma4 mer eller mindre perfekt, och dina frågor visar på att du behöver repetera Ma1. Du kommer att få jätteproblem om du försöker dig på att läsa envariabelanalys och linjär algebra om du inte kommer ihåg gymnasiematten!
så här?
Ja det har du rätt i, det hjälper ju inte heller att tempot är så snabbt
Ja, just så. Nu har båda termerna samma nämnare, så vi kan skriva dem på samma bråkstreck. Hur blir det då? Går det att förenkla nämnaren?
Jag börja de läsa på Chalmers direkt efter gymnasiet, och jag tyckte att matten var en chock. Om du har hunnit glömma matten i några år, så är rimligen chocken mycket större.
Lägg ner några timmar, dagar eller rent av veckor på att repetera matten (det kanske är just det du gör?!)!
Smaragdalena skrev:Ja, just så. Nu har båda termerna samma nämnare, så vi kan skriva dem på samma bråkstreck. Hur blir det då? Går det att förenkla nämnaren?
Jag börja de läsa på Chalmers direkt efter gymnasiet, och jag tyckte att matten var en chock. Om du har hunnit glömma matten i några år, så är rimligen chocken mycket större.
Lägg ner några timmar, dagar eller rent av veckor på att repetera matten (det kanske är just det du gör?!)!
Ja, men vad blir nämnaren?
Smaragdalena skrev:Ja, men vad blir nämnaren?
nämnaren blir