19 svar
95 visningar
Taru behöver inte mer hjälp
Taru 312
Postad: 13 sep 2022 15:56

Algebra 2

Är helt fel ute enligt facit, behöver hjälp :)

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 13 sep 2022 16:06

Börja med att faktorisera den andra termens nämnare.

Taru 312
Postad: 14 sep 2022 15:50
Smaragdalena skrev:

Börja med att faktorisera den andra termens nämnare.

Förstår inte hur jag ska göra? kan inte ta x(x-2-8), hur menar du?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 14 sep 2022 15:53
Taru skrev:
Smaragdalena skrev:

Börja med att faktorisera den andra termens nämnare.

Förstår inte hur jag ska göra? kan inte ta x(x-2-8), hur menar du?

Börja om från början. Kommer du ihåg konjugatregeln x2-y2 = (x+y)(x-y) från Ma2?

Taru 312
Postad: 14 sep 2022 17:21 Redigerad: 14 sep 2022 17:22
Smaragdalena skrev:
Taru skrev:
Smaragdalena skrev:

Börja med att faktorisera den andra termens nämnare.

Förstår inte hur jag ska göra? kan inte ta x(x-2-8), hur menar du?

Börja om från början. Kommer du ihåg konjugatregeln x2-y2 = (x+y)(x-y) från Ma2?

Ja, just det :) Men när jag räknar ut (x+2) och (x-4)får jag fram x2-2x-8

Taru 312
Postad: 14 sep 2022 18:20

Enligt facit är svaret: 2x-2x2-4

har inte en susning om hur man kommit fram till det

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 14 sep 2022 18:31

Börja om från början. Ta ett litet steg i taget. Använd konjugatregeln på nämnaren i xx2-4. Gör ingenting annat ännu. Hur ser hela uttrycket ut när du har faktoriserat andra termens nämnare?

Taru 312
Postad: 14 sep 2022 19:05
Smaragdalena skrev:

Börja om från början. Ta ett litet steg i taget. Använd konjugatregeln på nämnaren i xx2-4. Gör ingenting annat ännu. Hur ser hela uttrycket ut när du har faktoriserat andra termens nämnare?

Jaha, ok. xx2-4x(x+2)(x-2)

så här?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 14 sep 2022 19:54
Taru skrev:
Smaragdalena skrev:

Börja om från början. Ta ett litet steg i taget. Använd konjugatregeln på nämnaren i xx2-4. Gör ingenting annat ännu. Hur ser hela uttrycket ut när du har faktoriserat andra termens nämnare?

Jaha, ok. xx2-4x(x+2)(x-2)

så här?

Ja. Vad skall du förlänga det första bråket med, så att det får samma nämnare? (Om man vill addera två bråk måste de ha samma nämnare.)

Taru 312
Postad: 15 sep 2022 09:48
Smaragdalena skrev:
Taru skrev:
Smaragdalena skrev:

Börja om från början. Ta ett litet steg i taget. Använd konjugatregeln på nämnaren i xx2-4. Gör ingenting annat ännu. Hur ser hela uttrycket ut när du har faktoriserat andra termens nämnare?

Jaha, ok. xx2-4x(x+2)(x-2)

så här?

Ja. Vad skall du förlänga det första bråket med, så att det får samma nämnare? (Om man vill addera två bråk måste de ha samma nämnare.)

1x+2+x(x+2)(x-2)=(x+2)(x-2)+x(x+2)2(x-2)

Var det så här du menade?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 sep 2022 10:10

Nej, den likheten är inte sann.

Vilken är mgn när nämnarna är x+2 respektive (x+2)(x-2)? Vad behöver du multiplicera första termen med?

Taru 312
Postad: 15 sep 2022 10:16

(x+2)(x-2) väl?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 sep 2022 10:19 Redigerad: 15 sep 2022 10:22

Ja, om du menar min första fråga. Andra termen har redan denna nämnare. Vad skall man förlänga 1/(x+2) med för att det skall få rätt nämnare?

Du verkar behöva repetera en hel del matematik, om du skall läsa matte på universitetsnivå. Dina lärare kommer att räkna med att du behärskar matten upp till och med Ma4 mer eller mindre perfekt, och dina frågor visar på att du behöver repetera Ma1. Du kommer att få jätteproblem om du försöker dig på att läsa envariabelanalys och linjär algebra om du inte kommer ihåg gymnasiematten!

Taru 312
Postad: 15 sep 2022 10:21
Smaragdalena skrev:

Ja, om du menar min första fråga. Andra termen har redan denna nämnare. Vad skall man förlänga 1/(x+2) med för att det skall få rätt nämnare?

Menar du att jag bara ska multiplicera med (x-2)?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 sep 2022 10:24
Taru skrev:
Smaragdalena skrev:

Ja, om du menar min första fråga. Andra termen har redan denna nämnare. Vad skall man förlänga 1/(x+2) med för att det skall få rätt nämnare?

Menar du att jag bara ska multiplicera med (x-2)?

Nej, du skall förlänga med (x-2), d v s multiplicera både täljare och nämnare med detta tal. Detta ändrar inte på uttryckets värde - du multiplicerar ju bara med 1, fast skrivet på ett lite krångligare sätt!

Jag skrev lite till i min förra kommentar medan du skrev, så jag upprepar det här:

Du verkar behöva repetera en hel del matematik, om du skall läsa matte på universitetsnivå. Dina lärare kommer att räkna med att du behärskar matten upp till och med Ma4 mer eller mindre perfekt, och dina frågor visar på att du behöver repetera Ma1. Du kommer att få jätteproblem om du försöker dig på att läsa envariabelanalys och linjär algebra om du inte kommer ihåg gymnasiematten!

Taru 312
Postad: 15 sep 2022 10:37
Smaragdalena skrev:
Taru skrev:
Smaragdalena skrev:

Ja, om du menar min första fråga. Andra termen har redan denna nämnare. Vad skall man förlänga 1/(x+2) med för att det skall få rätt nämnare?

Menar du att jag bara ska multiplicera med (x-2)?

Nej, du skall förlänga med (x-2), d v s multiplicera både täljare och nämnare med detta tal. Detta ändrar inte på uttryckets värde - du multiplicerar ju bara med 1, fast skrivet på ett lite krångligare sätt!

Jag skrev lite till i min förra kommentar medan du skrev, så jag upprepar det här:

Du verkar behöva repetera en hel del matematik, om du skall läsa matte på universitetsnivå. Dina lärare kommer att räkna med att du behärskar matten upp till och med Ma4 mer eller mindre perfekt, och dina frågor visar på att du behöver repetera Ma1. Du kommer att få jätteproblem om du försöker dig på att läsa envariabelanalys och linjär algebra om du inte kommer ihåg gymnasiematten!

(x-2)+x(x+2)(x-2)=2x-2x2-4så här?

 

Ja det har du rätt i, det hjälper ju inte heller att tempot är så snabbt

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 sep 2022 10:41

Ja, just så. Nu har båda termerna samma nämnare, så vi kan skriva dem på samma bråkstreck. Hur blir det då? Går det att förenkla nämnaren?

Jag börja de läsa på Chalmers direkt efter gymnasiet, och jag tyckte att matten var en chock. Om du har hunnit glömma matten i några år, så är rimligen chocken mycket större. 

Lägg ner några timmar, dagar eller rent av veckor på att repetera matten (det kanske är just det du gör?!)!

Taru 312
Postad: 15 sep 2022 10:44
Smaragdalena skrev:

Ja, just så. Nu har båda termerna samma nämnare, så vi kan skriva dem på samma bråkstreck. Hur blir det då? Går det att förenkla nämnaren?

Jag börja de läsa på Chalmers direkt efter gymnasiet, och jag tyckte att matten var en chock. Om du har hunnit glömma matten i några år, så är rimligen chocken mycket större. 

Lägg ner några timmar, dagar eller rent av veckor på att repetera matten (det kanske är just det du gör?!)!

(x+2)(x-2) blir gemensamma nämnaren och sen använder jag konjugatregeln och gör om den till x2-4

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 sep 2022 12:25

Ja, men vad blir nämnaren?

Taru 312
Postad: 15 sep 2022 12:29
Smaragdalena skrev:

Ja, men vad blir nämnaren?

nämnaren blir x2-4

Svara
Close