Algebra
Uppgiften:
Förklaring:
Mitt problem: Under "Kvantitet II kan skrivas som" så skriver dem att HUR är det möjligt? Får man göra så? Det blir ju inte ens samma tal?? Vad är det för regel jag missar? Jag förstår alltså inte hur de bara tar bort nämnaren och endast har kvar 9/2??
För att förtydliga det är denna bit som får mig att tvivla på min existens:
eddberlu skrev:Mitt problem: Under "Kvantitet II kan skrivas som" så skriver dem att HUR är det möjligt? Får man göra så? Det blir ju inte ens samma tal??
Jo, det blir samma tal. ca 56,54866776
joculator skrev:eddberlu skrev:Mitt problem: Under "Kvantitet II kan skrivas som" så skriver dem att HUR är det möjligt? Får man göra så? Det blir ju inte ens samma tal??
Jo, det blir samma tal. ca 56,54866776
Hur blir det samma tal? Jag ser att det blir samma tal i miniräknaren men jag förstår inte hur. ?
joculator skrev:eddberlu skrev:Mitt problem: Under "Kvantitet II kan skrivas som" så skriver dem att HUR är det möjligt? Får man göra så? Det blir ju inte ens samma tal??
Jo, det blir samma tal. ca 56,54866776
Jag har samma problem med detta tal, det är någonting jag missar här. I mitt huvud måste inte att man bara kan ta bort nämnaren.
eddberlu skrev:joculator skrev:eddberlu skrev:Mitt problem: Under "Kvantitet II kan skrivas som" så skriver dem att HUR är det möjligt? Får man göra så? Det blir ju inte ens samma tal??
Jo, det blir samma tal. ca 56,54866776
Hur blir det samma tal? Jag ser att det blir samma tal i miniräknaren men jag förstår inte hur. ?
Du blandar ihop det med addition tror jag.
Men
du kan flytta runt faktorerna hur du vill a*b=b*a
joculator skrev:eddberlu skrev:joculator skrev:eddberlu skrev:Mitt problem: Under "Kvantitet II kan skrivas som" så skriver dem att HUR är det möjligt? Får man göra så? Det blir ju inte ens samma tal??
Jo, det blir samma tal. ca 56,54866776
Hur blir det samma tal? Jag ser att det blir samma tal i miniräknaren men jag förstår inte hur. ?
Du blandar ihop det med addition tror jag.
Men
du kan flytta runt faktorerna hur du vill a*b=b*a
Ahaaa, är det division av bråk jag bör titta på?
Kolla på multiplikation av bråk först - det är svårt att förså division om man inte begriper multiolikationen. Divusion är ju "multiplikation baklänges".
Smaragdalena skrev:Kolla på multiplikation av bråk först - det är svårt att förså division om man inte begriper multiolikationen. Divusion är ju "multiplikation baklänges".
Tack <3 Kollade på detta innan. Jag tror mig känna att jag kan multiplikation av bråk (bevisligen inte allt hehe), det är mest detta att man kan göra lite som man vill som gör mig galen. Hittar inget exempel om varför, säg s vad är det som sker här liksom