Akut fråga inför frysik frov imorn - akustik
Hej,
vi har spektrum fysik åk. 8 på min skola jag skulle behöva hjälp med en fråga i en av TDS:erna (testa dig själv).
Frågan lyder: En dag uppmäts ljudnivån 50 dB i ett klassrum. I matsalen uppmätts 80 dB. Hur många gånger så starkt uppfattas ljudet i matsalen jämfört med i klassrummet.
Jag har kollat runt på internet (folk med samma fråga) men har hittar blandade svar, "Åtta gånger starkare" verkar vara det vanligaste svaret men jag hittar ingen förklaring på varför.
Jag vet att ljud uppfattas som dubbelt så högt / starkt när det ökar med 10 decibel, och eftersom det ökar med 30 decibel så tänker jag att det uppfattas som 3 gånger så starkt - men det stämmer inte med det jag hittar på nätet.
Tack i förväg
Ljudet uppfattas som dubbelt så starkt om det är 60 dB jämfört med om det är 50 dB.
Ljudet uppfattas som dubbelt så starkt om det är 70 dB jämfört med om det är 60 dB.
Ljudet uppfattas som dubbelt så starkt om det är 80 dB jämfört med om det är 70 dB.
Alltså upplever man ljudet som 2*2*2 = 8 ggr så starkt om det är 80 dB som om det är 50 dB.
Jag tycker det här är en hemskt dålig fråga och förstår inte hur man kan lära ut detta som sanning. Det är högst subjektivt hur någon uppfattar ljudstyrka.
Inom psykoakustik har man testat försökspersoner och dessa verkar tycka att ungefär en tio decibel högre ljudnivå ger ungefär dubbelt så hög skenbar ljudstyrka (bara över ca 40 dB men under ca 90 dB). Detta resultat gav oss sedan med viss modifikation den logaritmiska Weber-Fechner lagen för ljudnivå i decibel. Kom dock ihåg:
Detta är bara en approximativ tumregel och gäller bara för identiska toner!
Alltså absolut inte ett sorl i klassrum eller matsal. Då använder man helt andra modeller för att definiera Loudness ("ljudstyrka") så som Zwickers och Moore-Glasberg. Modellerna är ändå alltid plågade av att hur något upplevs är subjektivt med en lös generell trend och detta hör hemma inom psykofysik, inte fysik.
Läs mer här: