Akustik
Hej, innebär uttrycket "nedre hörbarsgränsen vid 20 Hz" att man har en pipan vid grundtonen eller vid en specifik översvängning?
Hörbarhetsgränsen är en egenskap av det mänskliga örat.
Det har inget med någon pipa att göra.
Pieter Kuiper skrev:Hörbarhetsgränsen är en egenskap av det mänskliga örat.
Det har inget med någon pipa att göra.
Jo men det har med en uppgift att göra att en pippa har en frekvens vid mänskliga nedre hörbarthetsgränsen. Innebär det att man ska tolka att pipan är vid grundtonen, första översvängningen eller och så vidare?
Yasaman skrev:Jo men det har med en uppgift att göra att en pippa har en frekvens vid mänskliga nedre hörbarthetsgränsen. Innebär det att man ska tolka att pipan är vid grundtonen, första översvängningen eller och så vidare?
Mängden övertoner beror på vilken orgelstämma det handlar om. Här ska man nog anta en labialstämma. Särskilt flöjtstämmor är övertonsfattiga. Men det finns flûte harmonique som är en övertonsstämma.
Jag bara tramsar här. Detta är en skoluppgift och då ska man tolka det att pipan endast låter med grundtonen.
Det finns ju pipor på 8 Hz:
https://www.youtube.com/watch?v=vAj0mMWHzxc
Pieter Kuiper skrev:Yasaman skrev:Jo men det har med en uppgift att göra att en pippa har en frekvens vid mänskliga nedre hörbarthetsgränsen. Innebär det att man ska tolka att pipan är vid grundtonen, första översvängningen eller och så vidare?
Mängden övertoner beror på vilken orgelstämma det handlar om. Här ska man nog anta en labialstämma. Särskilt flöjtstämmor är övertonsfattiga. Men det finns flûte harmonique som är en övertonsstämma.
Jag bara tramsar här. Detta är en skoluppgift och då ska man tolka det att pipan endast låter med grundtonen.
Det finns ju pipor på 8 Hz:
https://www.youtube.com/watch?v=vAj0mMWHzxc
Hahaha förstår! Tack!