Adverb beskriver adverb
Ska skriva en mening där adverb beskriver adverb.
Är följande mening korrekt: "Han sprang ofta snabbt"?
Jag tänker att ofta är adverb till sprang och snabbt beskriver adverbet. Är dock väldigt osäker på om jag fattat det rätt.
Tacksam för hjälp!
Det är inget riktigt bra exempel, eftersom "ofta" kan syfta antingen på "sprang" eller "snabbt".
Jag tänker att ofta är adverb till sprang och snabbt beskriver adverbet.
Nej, snabbt beskriver verbet.
Ett tydligare exempel är Han sprang väldigt snabbt.
Jag tycker man kan bryta ner det första exemplet semantiskt så här: "Han sprang snabbt. Det gjorde han ofta."
Den andra tolkningen: "Han sprang ofta. Det gjorde han snabbt." är konstig.
Men "Han sprang ofta. Det gjorde han gärna." går bra, och bildar "Han sprang gärna ofta".
Men jag vet inget om syntaxformalism.
Jag skulle säga att ett bra exempel är: Han spelade väldigt högt.
spelade=verb
högt=adverb (då det beskriver hur han spelade(verb))
mycket= adverb( då det beskriver hur högt(adverb) han spelade))
Eller ja. "Han sprang ganska snabbt". , exempelvis.
Problemet är som ni varit inne på att "ofta" handlar om tid och inte kan beskriva hur snabbt han springer. Det blir således också ett adverb till verbet "sprang".
"Han sprang onödigt ofta i skogen". , hade dock fungerat.
sprang= verb
ofta= adverb, beskriver när/hur han sprang(verb)
onödigt= adverb, beskriver hur ofta(adverb) han sprang
Här kommer lite syntaxformalism.
• Han sprang [ofta] [snabbt]
Här är [ofta] och [snabbt] två skilda satsdelar (båda adverbial).
De behöver inte nödvändigtvis stå ihop. Man kan t ex säga
• [Ofta] sprang han [snabbt]
Den andra meningen var
• Han sprang [(väldigt) snabbt]
Här finns bara ett adverbial, [(väldigt) snabbt] .
Ska man vända på den meningen måste det bli
• [(Väldigt) snabbt] sprang han
Det går t ex inte att säga
• Väldigt sprang han snabbt (ogrammatiskt)
Man måste flytta hela satsdelen (hela frasen) och i den är
‘snabb’ huvudord och ‘väldigt’ en bestämning till 'snabb'.
Bestämningen måste alltid hänga ihop med sitt huvudord!
Allt blir mycket tydligare när man delar in meningen i fraser
och bestämmer sig för vilka som är satsdelar och vilka som är bestämningar.
Hur mycket håller man på med sådant i gymnasiet?
Tack för all hjälp! Förstår nu.
Arktos skrev:Här kommer lite syntaxformalism.
• Han sprang [ofta] [snabbt]
Här är [ofta] och [snabbt] två skilda satsdelar (båda adverbial).
De behöver inte nödvändigtvis stå ihop. Man kan t ex säga
• [Ofta] sprang han [snabbt]
Den andra meningen var• Han sprang [(väldigt) snabbt]
Här finns bara ett adverbial, [(väldigt) snabbt] .
Ska man vända på den meningen måste det bli
• [(Väldigt) snabbt] sprang han
Det går t ex inte att säga
• Väldigt sprang han snabbt (ogrammatiskt)Man måste flytta hela satsdelen (hela frasen) och i den är
‘snabb’ huvudord och ‘väldigt’ en bestämning till 'snabb'.
Bestämningen måste alltid hänga ihop med sitt huvudord!
Allt blir mycket tydligare när man delar in meningen i fraser
och bestämmer sig för vilka som är satsdelar och vilka som är bestämningar.Hur mycket håller man på med sådant i gymnasiet?
Tack så mycket! Vet att vi ska gå in på satsdelar strax i kursen.