6 svar
112 visningar
Naturare222 behöver inte mer hjälp
Naturare222 84
Postad: 29 jan 2022 20:01

additionsmetoden

JAg behöver hjälp med den här simpla frågan. Av någon anledning får jag ut exakt samma svar varje gång, men det är såklart fel då. Så undrar vad jag gör för fel??

 

"Lös ekvationssystem med substitutionsmetoden eller additionsmetoden."

 

 

(Jag vill använda additionsmetoden den här gången)

jakobpwns 529
Postad: 29 jan 2022 20:08

skriv gärna hur du gjort så man vet vad som går snett. För övrigt skulle jag nog använda substitutionsmetoden här för du blir inte av med x eller y genom att addera ekvationerna

Naturare222 84
Postad: 29 jan 2022 20:13 Redigerad: 29 jan 2022 20:15

Eftersom att vi då inte blir av med ett av variablerna bara genom att ta addition (det blir liksom både x och y i ekvationen) så multiplicerade jag båda utrycken. Då tog jag (1) gånger 10 och 25 gånger (2) för att få 20x och sedan addera bort de. 

 

Jag hade även gjort om ordningen, så att det blev : 2,0x-5,4=1,2y (1) och -0,8+7,8=1,4y (2)

Efter det gjorde jag som vanligt med ekvationerna. fick liksom y på en sida och talen på den andra sidan för att få ut y. sen la jag y i ekvationen och fick ut x. Men vet inte riktigt varför det blir fel. Får jag inte göra så eller vad 

Math Man 4
Postad: 29 jan 2022 20:16 Redigerad: 29 jan 2022 20:17

Om du multiplicerar med 7/6 på båda sidorna av (5,4 = 2x - 1,2y) så kan du addera bort y-termerna. Därifrån kan du lösa ut x. Det är för att -1,2y ska bli lika stort som 1,4 y. För att lägga till de sista 0,2y så är det en sjättedel som saknas.

Naturare222 84
Postad: 29 jan 2022 20:20
Math Man skrev:

Om du multiplicerar med 7/6 på båda sidorna av (5,4 = 2x - 1,2y) så kan du addera bort y-termerna. Därifrån kan du lösa ut x.

okej, men ska man inte multiplicera båda uttrycken med något för att få samma tal på någon av variablrna och sedan ta bort de för att då ha en variabel att jobba med?

 

Är så förvirrad, varför finns det flera olika metoder. vill använda additionsmetoden där man multiplicerar både (1) och (2) och går sig till väga på det sättet

Math Man 4
Postad: 29 jan 2022 20:25 Redigerad: 29 jan 2022 20:30

Det räcker att du arbetar med en av uttrycken eftersom att du ska addera de med varandra. Med andra ord är ditt mål att få antingen x-termerna eller y-termerna i uttrycken att bli lika stora men med olika tecken, vilket gör att dem sedan försvinner när du lägger ihop de.

Naturare222 84
Postad: 29 jan 2022 20:29 Redigerad: 29 jan 2022 20:29

Yes, okej!

Tack

Svara
Close