Ack. Eller Dat.
"Nu går vi emot lärararen"
Jetzt gehen wir gegen den Lehrer.
Varför är det ack. På den lehrer?
Har uppfattat det som följande: Jo vem går vi emot? Läraren, och därför blir det för mig dativ. Men tydligen var det ack.
Hjälp?
Tack.
"gegen" är en preposition som styr ackusativ.
Dessa prepositioner är durch, für, gegen, ohne, um
När du har en preposition behöver du inte ta ut satsdelar eftersom det som prepositionen styr alltid går före.
Sen tror jag du har uppfattat dativ och ackusativ fel eller förväxlat dem när jag tittar på ditt försök att ta ut satsdelar och förklara.
Så här tar man ut ackusativ i en mening?
ex. Meningen: Mamma träffar läraren
Man börjar med predikatet: Vad sker? Någon träffar = predikat
Subjektet svarar på vem som utför handlingen. Vem träffar? Jo, mamma = subjekt
När man ska ta ut ackustaiv objektet tar man hjälp av svaret på de andra två frågorna och ställer frågan:
Vem/Vad + (prediakt) + (subjekt)? Alltså Vem/Vad träffar mamma? Jo, läraren = ackustaivobjekt
Dativ som uppstår utan preposition är ovanligare men beskrivs som Åt, till, för vem.
Ex. Jag ger läraren ett äpple.
Vad händer? Någon ger = predikat
Vem ger? Jag= subjekt
Vad ger jag? ett äpple=ackusativobjekt
Åt, till eller för vem ger jag ett äpple? läraren=dativobjekt
Ibland är "det bara är så" allt man kan säga.
Notera att man också kan säga "dem Lehrer entgegen".
Laguna skrev:Ibland är "det bara är så" allt man kan säga.
Notera att man också kan säga "dem Lehrer entgegen".
Nästan ingenting i språk "bara är så". Det finns alltid något att säga om det. Det finns i princip alltid en förklaring att hitta antingen i grammatiken eller etymologin som kan förklara det, om man bara eftersöker det. Sen kan det finnas luckor i språkforskningen.
I detta fall är det ju dock klart som korvspad att det är prepositionen som har styrt.
Lagunas förslag med "Wir gehen dem Lehrer entgegen" tarvar kanske också en kommentar så att inga förvirringar uppstår.
entgegen är alltså en annan preposition än gegen med samma betydelse.
Denna preposition styrs med dativ men tas ofta inte upp i grundskolan och gymnasiet som en dativstyrande preposition. Denna preposition kan dessutom placeras såväl före som efter substantivet/nominalfrasen men styr oavsett denne.
Jonto skrev:Laguna skrev:Ibland är "det bara är så" allt man kan säga.
Notera att man också kan säga "dem Lehrer entgegen".
Nästan ingenting i språk "bara är så". Det finns alltid något att säga om det. Det finns i princip alltid en förklaring att hitta antingen i grammatiken eller etymologin som kan förklara det, om man bara eftersöker det. Sen kan det finnas luckor i språkforskningen.
I detta fall är det ju dock klart som korvspad att det är prepositionen som har styrt.
Du får gärna redogöra för de senaste 800 årens utveckling av tyska, så att vi vet varför gegen styr ackusativ.
Laguna skrev:Jonto skrev:Laguna skrev:Ibland är "det bara är så" allt man kan säga.
Notera att man också kan säga "dem Lehrer entgegen".
Nästan ingenting i språk "bara är så". Det finns alltid något att säga om det. Det finns i princip alltid en förklaring att hitta antingen i grammatiken eller etymologin som kan förklara det, om man bara eftersöker det. Sen kan det finnas luckor i språkforskningen.
I detta fall är det ju dock klart som korvspad att det är prepositionen som har styrt.
Du får gärna redogöra för de senaste 800 årens utveckling av tyska, så att vi vet varför gegen styr ackusativ.
Det är absolut inte ointressant. Om du verkligen är intresserad så har jag en del litteratur att rekommendera vad gäller forskning på prepositionernas historiska användning och deras grammatiska ursprung. Det är dock inte aktuellt här i denna tråd och jag anar en svag sarkasm i din kommentar.
Nu var ju dock inte problemet att TS inte visste eller ville veta varför gegen styr ackusativ utan "Varför är det ack. På den lehrer?" vilket har det enklare svaret att enligt tysk grammatik så styr prepositionen gegen ackusativ och då tar man ej ut satsdelar. På denna frågan är alltså inte att "Det bara är så" ett svar gott nog.
Det är ungefär som om man hade förklarat
med att det bara blir så eller är så.
Istället för att hänvisa till den allmänna regeln att eller säga "alla tal upphöjt till 0 (förutom nolla självt) är lika med 1 ". Även om man såklart inte måste i varje läge redogöra för varför man valt att definiera det på det sättet eller varför man valt att det ska fungera så.
Jonto skrev:Laguna skrev:Jonto skrev:Laguna skrev:Ibland är "det bara är så" allt man kan säga.
Notera att man också kan säga "dem Lehrer entgegen".
Nästan ingenting i språk "bara är så". Det finns alltid något att säga om det. Det finns i princip alltid en förklaring att hitta antingen i grammatiken eller etymologin som kan förklara det, om man bara eftersöker det. Sen kan det finnas luckor i språkforskningen.
I detta fall är det ju dock klart som korvspad att det är prepositionen som har styrt.
Du får gärna redogöra för de senaste 800 årens utveckling av tyska, så att vi vet varför gegen styr ackusativ.
Nu var ju dock inte problemet att TS inte visste eller ville veta varför gegen styr ackusativ utan "Varför är det ack. På den lehrer?" vilket har det enklare svaret att enligt tysk grammatik så styr prepositionen gegen ackusativ och då tar man ej ut satsdelar. På denna frågan är alltså inte att "Det bara är så" ett svar gott nog.
Mitt bidrag var inte tänkt som hela svaret på frågan, utan som fortsättning på "varför styr gegen ackusativ". Som enda svar på frågan duger det inte alls, men du hade ju berättat allt relevant innan.
Okej, då förstår jag.